Zeeland 30.3 nr. 498 in de opsomming: 'Een dito van Jan Denes (Isack Denise?)'. 16 Van der Willigen en Meijer, p. 72. 17 Hiervoor, noot 10. 18 Het 'filius Petri' onderscheidt hem van neef en naamgenoot Pieter, filius Justi (de zoon van Joost Duvelaer). Ook zijn op de keerzijden van de schilderijen in de achttiende eeuw verwijzingen geschilderd, terug te lezen op foto's die vóór bedoeking in 1967 zijn gemaakt. Schilderij Duvelaer, onder zijn geschilderde familiewapen: 'Mr Pieter Duvelaer Secretaris vande prov. van Zeeland geboren gestorven'. Schilderij Velters, onder haar familiewapen: 'Anna Velters in huwelijk geweest met Mr Pr Duvelaer Secretaris vande Prov. van Zeeland geboren gestorven'. 19 Van der Ploeg 2020, p. 42. 20 Er is nooit een monografie over hem verschenen, noch een overzicht van zijn oeuvre gemaakt. Meer omvattend zijn de volgende bijdragen: L. Brusewicz, 'The paintings by Pieter Nason in Polish collections', in: Bulletin du Musée National de Varsovic, 19(1978), pp. 1-49; en ter inleiding de bijdrage van Rudolf E.O. Ekkart, 'Pieter Nason', in: Edwin Buijsen e.a., Haagse Schilders in de Gouden Eeuw. Het HoogstederLexicon van alle schilders werkzaam in Den Haag 1600-1700, Den Haag Zwolle 1998, pp. 212-217. 21 Hiervoor noot 20, Ekkart 1998, p. 213. 22 RKD, IB 116247. Olieverf op doek, 147 x 128 cm. Particuliere collectie. 23 RKD, geen IB; https://rkd.nl/explore/images/58496. Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznan, inv. nr. Mo 752. Olieverf op doek, 120 x 96 cm. Volgens het opschrift aan de achterzijde gaat het om 'eene van de tantes van den heer van Wolphaarsdyk suster van Ferdinand en Willem van Perponcher...' en zo stamt ook zij uit een Zeeuws geslacht. 24 RKD, IB 20497. Olieverf op doek, 70,1 x 56 cm. Particuliere collectie. Zie ook: S. Groen, 'Portret van het gezin van Adriaan Pauw jr. Wat een schilderij kan vertellen', in: HeerlijkHeden 43(2016, nr. 169), pp. 26-32. NB Het werk heet bij het RKD nu van een anonieme meester te zijn, is daar eerder toegeschreven geweest aan Pieter Nason en Johannes van der Stock, maar wordt nu in de richting geplaatst van Jan Tilius (1653-(na) 1694), maar het is onmiskenbaar in het atelier van Nason ontstaan. 25 RKD, IB 80568. Galleria Degli Uffizi, inv. nr. 00131525. Zie ook: Petrus J. Blok., Verslag van onderzoekingen naar archivalia in Italië belangrijk voor de geschiedenis van Nederland op last der regeering ingesteld, 's-Gravenhage 1901, pp. 28-29 PJ. Blok, 'Cosimo III van Toscana in de Republiek.', in: Onze Eeuw, 1(1901), pp. 530-531. 26 RKD, IB 58331. Geldersch Landschap Kasteelen, in bruikleen Stichting Familie van der Borch van- en tot Verwolde. 27 RKD, IB 121290. Olieverf op doek, 123 x 100 cm. Bij Alan Jacobs Gallery Londen in 1983. 28 Hoe onontgonnen voor onderzoekers de portretproductie van Nason nog is, blijkt ook wel uit een ander portret van een onbekende vrouw. Het bevindt zich in Slot Zuylen, Oud-Zuilen, opnieuw zonder duidelijke herkomst. De vrouw is geschilderd in een iets andere pose, maar kapsel en gezicht komen weer zeer overeen met dat van de vrouw op de drie schilderijen, waarvan die uit de Uffizi waarschijnlijk het prototype is. NB: Ook dit werk heeft een vergelijkbare maat: 123 x 101 cm. RKD, IB 90860. Slot Zuylen, inv. nr. S 35. Zie: André van der Goes en Jos de Meyere (red.), Op stand aan de Wand. Vijf eeuwen familieportretten in Slot Zuylen, Maarssen 1996, pp. 71-72, 155. En dan is er ook nog een in 1931 geveild portret van vermoedelijk dezelfde vrouw: RKD, IB 121291, olieverf op?, 66,2 x 53,7 cm. Dit werk is bijna dezelfde maat als het zekere portret van Anna Christina Pauw. Of alle genoemde portretten haar betreffen, is de vraag. Maar ondanks dat Nason standaardiseert en idealiseert, blijven zijn portretten individueel. Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en An na Velters 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 13