Zeeland 30.3
nr. 498 in de opsomming: 'Een dito van Jan Denes (Isack
Denise?)'.
16 Van der Willigen en Meijer, p. 72.
17 Hiervoor, noot 10.
18 Het 'filius Petri' onderscheidt hem van neef en
naamgenoot Pieter, filius Justi (de zoon van Joost
Duvelaer). Ook zijn op de keerzijden van de schilderijen
in de achttiende eeuw verwijzingen geschilderd, terug
te lezen op foto's die vóór bedoeking in 1967 zijn
gemaakt. Schilderij Duvelaer, onder zijn geschilderde
familiewapen: 'Mr Pieter Duvelaer Secretaris vande
prov. van Zeeland geboren gestorven'. Schilderij Velters,
onder haar familiewapen: 'Anna Velters in huwelijk
geweest met Mr Pr Duvelaer Secretaris vande Prov. van
Zeeland geboren gestorven'.
19 Van der Ploeg 2020, p. 42.
20 Er is nooit een monografie over hem verschenen, noch
een overzicht van zijn oeuvre gemaakt. Meer omvattend
zijn de volgende bijdragen: L. Brusewicz, 'The paintings
by Pieter Nason in Polish collections', in: Bulletin du
Musée National de Varsovic, 19(1978), pp. 1-49; en
ter inleiding de bijdrage van Rudolf E.O. Ekkart, 'Pieter
Nason', in: Edwin Buijsen e.a., Haagse Schilders in de
Gouden Eeuw. Het HoogstederLexicon van alle schilders
werkzaam in Den Haag 1600-1700, Den Haag Zwolle
1998, pp. 212-217.
21 Hiervoor noot 20, Ekkart 1998, p. 213.
22 RKD, IB 116247. Olieverf op doek, 147 x 128 cm.
Particuliere collectie.
23 RKD, geen IB; https://rkd.nl/explore/images/58496.
Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznan, inv. nr. Mo 752.
Olieverf op doek, 120 x 96 cm. Volgens het opschrift aan
de achterzijde gaat het om 'eene van de tantes van den
heer van Wolphaarsdyk suster van Ferdinand en Willem
van Perponcher...' en zo stamt ook zij uit een Zeeuws
geslacht.
24 RKD, IB 20497. Olieverf op doek, 70,1 x 56 cm.
Particuliere collectie. Zie ook: S. Groen, 'Portret van
het gezin van Adriaan Pauw jr. Wat een schilderij kan
vertellen', in: HeerlijkHeden 43(2016, nr. 169), pp. 26-32.
NB Het werk heet bij het RKD nu van een anonieme
meester te zijn, is daar eerder toegeschreven geweest
aan Pieter Nason en Johannes van der Stock, maar wordt
nu in de richting geplaatst van Jan Tilius (1653-(na)
1694), maar het is onmiskenbaar in het atelier van Nason
ontstaan.
25 RKD, IB 80568. Galleria Degli Uffizi, inv. nr. 00131525.
Zie ook: Petrus J. Blok., Verslag van onderzoekingen naar
archivalia in Italië belangrijk voor de geschiedenis van
Nederland op last der regeering ingesteld, 's-Gravenhage
1901, pp. 28-29 PJ. Blok, 'Cosimo III van Toscana in de
Republiek.', in: Onze Eeuw, 1(1901), pp. 530-531.
26 RKD, IB 58331. Geldersch Landschap Kasteelen, in
bruikleen Stichting Familie van der Borch van- en tot
Verwolde.
27 RKD, IB 121290. Olieverf op doek, 123 x 100 cm. Bij Alan
Jacobs Gallery Londen in 1983.
28 Hoe onontgonnen voor onderzoekers de portretproductie
van Nason nog is, blijkt ook wel uit een ander portret
van een onbekende vrouw. Het bevindt zich in Slot
Zuylen, Oud-Zuilen, opnieuw zonder duidelijke herkomst.
De vrouw is geschilderd in een iets andere pose, maar
kapsel en gezicht komen weer zeer overeen met dat
van de vrouw op de drie schilderijen, waarvan die uit
de Uffizi waarschijnlijk het prototype is. NB: Ook dit
werk heeft een vergelijkbare maat: 123 x 101 cm. RKD,
IB 90860. Slot Zuylen, inv. nr. S 35. Zie: André van der
Goes en Jos de Meyere (red.), Op stand aan de Wand. Vijf
eeuwen familieportretten in Slot Zuylen, Maarssen 1996,
pp. 71-72, 155. En dan is er ook nog een in 1931 geveild
portret van vermoedelijk dezelfde vrouw: RKD, IB
121291, olieverf op?, 66,2 x 53,7 cm. Dit werk is bijna
dezelfde maat als het zekere portret van Anna Christina
Pauw. Of alle genoemde portretten haar betreffen, is
de vraag. Maar ondanks dat Nason standaardiseert en
idealiseert, blijven zijn portretten individueel.
Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en An na Velters 103