Zeeland 30.3 Pieter van Gunst naar Philip van Dijk, Portret van Alexander de Munq, ets en gravure, 227x179 mm, Rijksmuseum, RP-P-1905-1585 zijn geluk te beproeven.' Zo, vervolgt Van Gool, 'vertrok hy eens naar Zeelant, en horende dat Middelburg, de voornaemste Stadt dezer Provintie, toen luttel voorzien was van bequame Meesters, nam hij het besluit omnevens zijne Vrouwe, die hy kort tevoren getrout had, zich metter woon daer neder te zetten; hetgeen voorviel in 't jaer 1710.' Deze stap bleek een juiste te zijn geweest, want, zo schrijft Van Gool verder, 'hy vond [er] aenstonts zijne Begunstigers, zo voor het schilderen van Portretten, als Kabinetstukjes;' ja ik geloof, dat 'er in Zeelant geen Luiden van geboorte te vinden zyn, of hy heeft hen geportretteert, het zy in 't groot of in 't klein.'6 En dat bleken er dus veel te zijn die hem opdrachten hebben gegeven en uit het overzicht dat nu is verkregen blijkt inderdaad dat hij grote en kleine formaten heeft geschilderd. Omdat zijn werk de hele periode van 1710 tot 1750 omvat krijgen wij ook een mooi beeld van de ontwikkeling die Van Dijk als portretschilder heeft doorgemaakt. Zijn oeuvre omvat zowel borststukken als half-portretten, portretten met de voorgestelde driekwart staand als ook Philip van Dijk, Portret van Willem IV, gesigneerd en gedateerd 1733, olieverf op doek, 54x45 cm, Apeldoorn, Nationaal Museum Paleis Het Loo, bruikleen Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau, A3631 groepsportretten waarop de afgebeelde personen ten voeten uit zijn geschilderd. Het vermoedelijk vroegst gedateerde portret dat Van Dijk in Middelburg heeft gemaakt is helaas uitsluitend van een prent bekend. Het gaat hier om de beeltenis van burgemeester Alexander de Munq (1655-1719) uit 1710 op 55-jarige leeftijd. Het portret is in prent gebracht door Pieter van Gunst. De Munq is als borststuk weergegeven terwijl hij de toeschouwer ietwat pedant aankijkt.7 Van alle opdrachtgevers die Van Dijk tot zijn klanten kon rekenen, komt één naam wel heel vaak voor: Van Citters. Van Dijk lijkt bijna een soort hofschilder te zijn geweest voor deze voorname Middelburgse familie. Niet alleen heeft hij veel leden uit deze familie geportretteerd, maar ook tal van personen uit aanverwante takken. Via twee familielijnen (Van Citters en De Witte van Citters) is een groot aantal portretten deels al in de 19e eeuw als legaat terecht gekomen in de collecties van het Zeeuws Genootschap en het Rijksmuseum. Dat er van de familie Van Citters zo veel portretten bekend zijn is op zich niet verwonderlijk, Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle 105

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 15