Zeeland 30.3
Philip van Dijk, Portret van Jacob Verheye, olieverf op doek,
36x32 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1642
(foto Anda van Riet)
hem en zijn vrouw heeft gemaakt. Was Hurgronje
niet tevreden met het resultaat van Appelius en
koos hij daarom nu voor Van Dijk?
Dan nu de Van Citters-collectie. In de begin
jaren van Van Dijks Middelburgse periode
heeft Van Dijk een groepje van vier portretten
geschilderd. Het gaat hier om de portretten van
Jacob Verheye (1640-1718), zijn eerste vrouw
Johanna de Jonge van Ellemeet (1643-1669),
zijn dochter Magdalena Verheye (1672- 1733) en
haar echtgenoot Caspar van Citters (1674-1734).9
Deze kleine serie is later in de Van Citters-
collectie terecht gekomen. Alle portretten zijn
vrij klein en hebben dezelfde afmetingen en
Van Dijk heeft de figuren op identieke wijze als
borststuk in ovale geschilderde passe-partouts
afgebeeld. Jacob Verheye was raadspensionaris
van Zeeland, een ambt dat zijn schoonzoon Van
Citters ook heeft bekleed, die verder overigens
ook actief was als advocaat en ook burgemeester
van Middelburg is geweest. Het portret van
Johanna de Jonge van Ellemeet is ook weer een
voorbeeld van een postuum portret; het stuk
gaat terug op een voorbeeld van Johannes van
der Stock. De portretten van vader en dochter
Verheye zijn als legaat De Witte van Citters
in het Zeeuws Genootschap terecht gekomen;
Philip van Dijk, Portret van Magdalena Verheye, olieverf op
doek 36x32 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1557
de verblijfplaats van Casper van Citters is niet
bekend, maar Johanna de Jonge is in particuliere
handen. Een ander portret van Caspar van Citters
door Van Dijk is nu eveneens in de collectie
van het Zeeuws Genootschap. Mr. Caspar van
Citters heeft hoge publieke ambten bekleed; hij
was eerst secretaris van de Staten van Zeeland
en later, vanaf 1718 tot zijn dood in 1734,
raadspensionaris van Zeeland.
Op dit tweede, zeer forse portret zien wij
Casper zittend in zijn studeervertrek, naar
rechts kijkend met een brief in zijn hand. terwijl
zijn arm rust op een tapijt met het wapen van
Zeeland met nog net zichtbaar delen van de
wapenspreuk. Hij is gekleed in de Japonsche rok,
de huisjas die men in die tijd zo graag droeg,
en tal van fraaie banden sieren de achtergrond.
Al deze portretten zijn deel gaan uitmaken van
een reeks voorouderportretten die waarschijnlijk
in het in 1825 afgebrande familiehuis aan
de Lange Noordstraat hingen.10 Daar hingen
vermoedelijk ook de door Van Dijk geschilderde
portretten van Jan Boudaen Courten en zijn
echtgenoot Anna Maria Hoefft, beiden thans in
het Rijksmuseum. Deze portretten zijn kopieën
naar Caspar Netscher.11 Ook kreeg Van Dijk de
opdracht om van diverse voorouders Van Citters
Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle
107