Zeeland 30.3 Philip van Dijk, Portret van Jacob Verheye, olieverf op doek, 36x32 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1642 (foto Anda van Riet) hem en zijn vrouw heeft gemaakt. Was Hurgronje niet tevreden met het resultaat van Appelius en koos hij daarom nu voor Van Dijk? Dan nu de Van Citters-collectie. In de begin jaren van Van Dijks Middelburgse periode heeft Van Dijk een groepje van vier portretten geschilderd. Het gaat hier om de portretten van Jacob Verheye (1640-1718), zijn eerste vrouw Johanna de Jonge van Ellemeet (1643-1669), zijn dochter Magdalena Verheye (1672- 1733) en haar echtgenoot Caspar van Citters (1674-1734).9 Deze kleine serie is later in de Van Citters- collectie terecht gekomen. Alle portretten zijn vrij klein en hebben dezelfde afmetingen en Van Dijk heeft de figuren op identieke wijze als borststuk in ovale geschilderde passe-partouts afgebeeld. Jacob Verheye was raadspensionaris van Zeeland, een ambt dat zijn schoonzoon Van Citters ook heeft bekleed, die verder overigens ook actief was als advocaat en ook burgemeester van Middelburg is geweest. Het portret van Johanna de Jonge van Ellemeet is ook weer een voorbeeld van een postuum portret; het stuk gaat terug op een voorbeeld van Johannes van der Stock. De portretten van vader en dochter Verheye zijn als legaat De Witte van Citters in het Zeeuws Genootschap terecht gekomen; Philip van Dijk, Portret van Magdalena Verheye, olieverf op doek 36x32 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1557 de verblijfplaats van Casper van Citters is niet bekend, maar Johanna de Jonge is in particuliere handen. Een ander portret van Caspar van Citters door Van Dijk is nu eveneens in de collectie van het Zeeuws Genootschap. Mr. Caspar van Citters heeft hoge publieke ambten bekleed; hij was eerst secretaris van de Staten van Zeeland en later, vanaf 1718 tot zijn dood in 1734, raadspensionaris van Zeeland. Op dit tweede, zeer forse portret zien wij Casper zittend in zijn studeervertrek, naar rechts kijkend met een brief in zijn hand. terwijl zijn arm rust op een tapijt met het wapen van Zeeland met nog net zichtbaar delen van de wapenspreuk. Hij is gekleed in de Japonsche rok, de huisjas die men in die tijd zo graag droeg, en tal van fraaie banden sieren de achtergrond. Al deze portretten zijn deel gaan uitmaken van een reeks voorouderportretten die waarschijnlijk in het in 1825 afgebrande familiehuis aan de Lange Noordstraat hingen.10 Daar hingen vermoedelijk ook de door Van Dijk geschilderde portretten van Jan Boudaen Courten en zijn echtgenoot Anna Maria Hoefft, beiden thans in het Rijksmuseum. Deze portretten zijn kopieën naar Caspar Netscher.11 Ook kreeg Van Dijk de opdracht om van diverse voorouders Van Citters Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle 107

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 17