postume portretten te maken, soms kopieën, die
met het legaat De Witte van Citters in de collectie
van het Rijksmuseum zijn beland. Zo zijn er
beeltenissen overgebleven van de voorvaderen
van de derde en vierde generatie Cornelis van
Ceters (c.1514-1599), en Aernout van Citters, heer
van Gapinge (1561-1589), sedert 1589 poorter
van Middelburg.12 Deze portretten zijn duidelijk
passend bij de reeks Verheye gemaakt gezien
dezelfde maatvoering en compositie. Later werden
aan deze reeks ook de portretten van Jacob van
Citters, heer van Popkensburg (1708-1792), en
zijn echtgenote Anna Sara Boudaen (1718-1781)
toegevoegd.13
Van een geheel andere opzet is het jeugd
portret van Cornelis van Citters (1717-1782)
uit 1729 met een hond. 14 Hierop zien wij de
twaalfjarige Cornelis staand bij een tuinvaas met
een doorkijkje op een park. Aan zijn zijde staat
een jachthond, waarmee Van Dijk zonder enige
twijfel de voornaamheid van de geportretteerde
heeft willen onderstrepen.
Het voert wat ver om hier alle Van Citters
portretten te behandelen. Ik sluit de groep Van
Citters-portretten af met het portret van Wilhem
van Citters (1685-1758) en zijn kleindochter
Philip van Dijk, Portret van Jacob van Citters, gesigneerd en
gedateerd 1736 op verso, olieverf op doek, 37x33 cm, Zeeuws
Museum, Zeeuws Genootschap, G1559
Philip van Dijk, Portret van Aernout van Citters, olieverf op
doek, 37x32 cm, Rijksmuseum, SK-A-893
Maria (1740-1748, dochter van diens tweede
zoon Willem van Citters) uit ca. 1747. Op dit
vrij grote portret zit Wilhem van Citters met in
Philip van Dijk, Portret van Anna Sara Boudaen, gesigneerd
op verso, olieverf op doek, 37,5x32,5 cm, Zeeuws Museum,
Zeeuws Genootschap, G1524
108
Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle