postume portretten te maken, soms kopieën, die met het legaat De Witte van Citters in de collectie van het Rijksmuseum zijn beland. Zo zijn er beeltenissen overgebleven van de voorvaderen van de derde en vierde generatie Cornelis van Ceters (c.1514-1599), en Aernout van Citters, heer van Gapinge (1561-1589), sedert 1589 poorter van Middelburg.12 Deze portretten zijn duidelijk passend bij de reeks Verheye gemaakt gezien dezelfde maatvoering en compositie. Later werden aan deze reeks ook de portretten van Jacob van Citters, heer van Popkensburg (1708-1792), en zijn echtgenote Anna Sara Boudaen (1718-1781) toegevoegd.13 Van een geheel andere opzet is het jeugd portret van Cornelis van Citters (1717-1782) uit 1729 met een hond. 14 Hierop zien wij de twaalfjarige Cornelis staand bij een tuinvaas met een doorkijkje op een park. Aan zijn zijde staat een jachthond, waarmee Van Dijk zonder enige twijfel de voornaamheid van de geportretteerde heeft willen onderstrepen. Het voert wat ver om hier alle Van Citters portretten te behandelen. Ik sluit de groep Van Citters-portretten af met het portret van Wilhem van Citters (1685-1758) en zijn kleindochter Philip van Dijk, Portret van Jacob van Citters, gesigneerd en gedateerd 1736 op verso, olieverf op doek, 37x33 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1559 Philip van Dijk, Portret van Aernout van Citters, olieverf op doek, 37x32 cm, Rijksmuseum, SK-A-893 Maria (1740-1748, dochter van diens tweede zoon Willem van Citters) uit ca. 1747. Op dit vrij grote portret zit Wilhem van Citters met in Philip van Dijk, Portret van Anna Sara Boudaen, gesigneerd op verso, olieverf op doek, 37,5x32,5 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1524 108 Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 18