Zeeland 30.3 zijn rechterhand een brief en zijn linkerhand rustend op een tafeltje. Zijn kleindochter zit aan de andere kant van het tafeltje, kijkt ons aan en raakt met haar rechterhand de hand van haar grootvader aan. Rechtsachter is zijn buitenplaats Huis Rijnsburg bij Oostkapelle zichtbaar.15 Dit type dubbelportret van grootvader en kleinkind heeft Van Dijk overigens wel vaker gebruikt. Zo is er ook een charmant en naar mijn mening mooier portret van grootvader Samuel Radermacher, Heer van Nieuwerkerk, (1693 1761) en zijn kleinzoon Samuel Trezel Bevers (1749-1751) dat in dezelfde tijd geschilderd zal zijn, mogelijk vrij snel na het overlijden van de kleine Samuel.16 Opvallend is overigens dat Van Dijk Radermacher in een vergelijkbare ruimte heeft geplaatst als eerder Isaac Hurgronje. Ook hier is op de muur een wapen te zien, zij het nu van Middelburg en erachter een fasces en in het doorkijkje is ook weer een beeld van Vrouwe Justitia, nu niet met een zwaard maar met een weegschaal. Radermacher heeft zijn linkerhand op een boek met de titel COSTUMEN VAN MIDDELBURG. Samuel Radermacher was o.a. burgemeester van Middelburg en bewindhebber van de VOC. In 1734 heeft Van Dijk ook al een Philip van Dijk, Portret van Wilhem van Citters en kleindochter Maria van Citters, olieverf op doek, 129x104 cm, Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap, G1565 Philip van Dijk, Portret van Samuel Radermacher en kleinzoon, gesigneerd, olieverf op doek, 116x91 cm, coll. RCE, C94 portret gemaakt van Samuel Radermacher, toen als pendant bij het portret van zijn vrouw Cornelia Boddaert. Naast deze groepen heeft van Dijk ook een enkel, wat ik noem, 'predikantenportret' gemaakt. Zo portretteerde hij in 1738 dominee Jacobus Willemsen (1698-1781) en zijn echtgenote.17 Qua compositie greep Van Dijk terug op een al eerder gebruikt stramien, de voorgestelde bij een tafel met een doorkijkje op een rijk gevulde bibliotheek. Zijn hand rust overduidelijk op een bijbel. Van Dijk volgt hierbij nadrukkelijk niet de compositie zoals die bij tal van portretten van gestelijken is gehanteerd, waarop de pastoor bij een werktafel zit waarop een crucifix staat en hij een bijbeltje in zijn hand heeft. Ook grijpt hij niet terug naar een voorbeeld waarop de predikant zit met zijn hand op een bijbel en een doorkijk op een kerktoren.18 Tot slot een enkel woord over het grote groepsportret. Naast de portretten van 'groot vader met kleinkind' of 'moeder met kind' heeft Van Dijk ook een paar prachtige familiegroepen geschilderd.19 Zonder meer de fraaiste en wellicht één van de hoogtepunten uit zijn oeuvre, is dat van het gezin van Nicolaas Steengracht en Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle 109

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 19