Zeeland 30.3
zijn rechterhand een brief en zijn linkerhand
rustend op een tafeltje. Zijn kleindochter zit aan
de andere kant van het tafeltje, kijkt ons aan en
raakt met haar rechterhand de hand van haar
grootvader aan. Rechtsachter is zijn buitenplaats
Huis Rijnsburg bij Oostkapelle zichtbaar.15
Dit type dubbelportret van grootvader en
kleinkind heeft Van Dijk overigens wel vaker
gebruikt. Zo is er ook een charmant en naar mijn
mening mooier portret van grootvader Samuel
Radermacher, Heer van Nieuwerkerk, (1693
1761) en zijn kleinzoon Samuel Trezel Bevers
(1749-1751) dat in dezelfde tijd geschilderd zal
zijn, mogelijk vrij snel na het overlijden van de
kleine Samuel.16 Opvallend is overigens dat Van
Dijk Radermacher in een vergelijkbare ruimte
heeft geplaatst als eerder Isaac Hurgronje. Ook
hier is op de muur een wapen te zien, zij het nu
van Middelburg en erachter een fasces en in het
doorkijkje is ook weer een beeld van Vrouwe
Justitia, nu niet met een zwaard maar met een
weegschaal. Radermacher heeft zijn linkerhand
op een boek met de titel COSTUMEN VAN
MIDDELBURG. Samuel Radermacher was o.a.
burgemeester van Middelburg en bewindhebber
van de VOC. In 1734 heeft Van Dijk ook al een
Philip van Dijk, Portret van Wilhem van Citters en kleindochter
Maria van Citters, olieverf op doek, 129x104 cm, Zeeuws
Museum, Zeeuws Genootschap, G1565
Philip van Dijk, Portret van Samuel Radermacher en kleinzoon,
gesigneerd, olieverf op doek, 116x91 cm, coll. RCE, C94
portret gemaakt van Samuel Radermacher,
toen als pendant bij het portret van zijn vrouw
Cornelia Boddaert.
Naast deze groepen heeft van Dijk ook een
enkel, wat ik noem, 'predikantenportret' gemaakt.
Zo portretteerde hij in 1738 dominee Jacobus
Willemsen (1698-1781) en zijn echtgenote.17
Qua compositie greep Van Dijk terug op een al
eerder gebruikt stramien, de voorgestelde bij
een tafel met een doorkijkje op een rijk gevulde
bibliotheek. Zijn hand rust overduidelijk op een
bijbel. Van Dijk volgt hierbij nadrukkelijk niet
de compositie zoals die bij tal van portretten van
gestelijken is gehanteerd, waarop de pastoor bij
een werktafel zit waarop een crucifix staat en hij
een bijbeltje in zijn hand heeft. Ook grijpt hij niet
terug naar een voorbeeld waarop de predikant
zit met zijn hand op een bijbel en een doorkijk op
een kerktoren.18
Tot slot een enkel woord over het grote
groepsportret. Naast de portretten van 'groot
vader met kleinkind' of 'moeder met kind' heeft
Van Dijk ook een paar prachtige familiegroepen
geschilderd.19 Zonder meer de fraaiste en wellicht
één van de hoogtepunten uit zijn oeuvre, is
dat van het gezin van Nicolaas Steengracht en
Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle
109