Philip van Dijk, Portret van ds. Jacobus Willemsen, gesigneerd,
olieverf op doek 50x40 cm, particuliere collectie
Anna Maria Spiering en hun drie kinderen, dat
sinds 1960 deel uitmaakt van de collectie van de
stichting Duivenvoorde op Kasteel Duivenvoorde
bij Voorschoten.20 Van Dijk heeft voor dit groeps
portret uit 1733 alles uit de kast gehaald, lijkt
het wel. De zijdeachtige glans op de blauwe
japon van Anna Spiering en de jurken van haar
dochters is subliem. En hoe voornaam is niet
de pose van vader Steengracht met onder zijn
jas een lang zijden vest, terwijl ook nog net het
gevest van zijn degen zichtbaar is. Als repoussoir
is een gordijn gebruikt, waardoor het geheel
een theaterachtige setting heeft gekregen. In de
nis staat weer een beeld van Vrouwe Justitia,
ongetwijfeld duidend op Steengrachts functies als
raad, schepen en burgemeester van Veere.
Al met al is Van Dijk gedurende de hele
eerste helft van de achttiende eeuw een graag
geziene portrettist gebleven die tal van Zeeuwse
notabelen in olieverf heeft vastgelegd. Het laatst
mij bekende paar portretten dateert uit 1751. Het
gaat hier om de echtelieden Johan Gualtherus
van der Poort, heer van Oostcapelle (1713-1786)
en Johanna Susanna van der Mandere (1714
1793) en ook deze portretten zijn op Kasteel
Duivenvoorde te zien.21
Philip van Dijk, Portret van Elisabeth Verwout Noiret,
gesigneerd, olieverf op doek 50x40 cm, particuliere collectie
Philip van Dijk, Groepsportret van Nicolaas Steengracht en Anna
Maria Spiering en hun kinderen Cecilia Maria, Adriaan en Johan
Steengracht, gesigneerd en gedateerd 1733, olieverf op doek,
95,5 x 79,5 cm, Stichting Duivenvoorde, DVS00048
110
Philip van Dijk en zijn Zeeuwse clientèle