f
4f5
Zeeland 30.3
verbouwde zeventiende-eeuwse stadspaleis
(afb. 3).8 Weliswaar in Utrecht, maar toch: op
stand.
1. Jan Denens, Pieter Duvelaer (1647-1703), ca. 1672-1675,
olieverf op doek, 122 x 101,5 cm. Particuliere collectie.
Foto: Venduehuis Den Haag, Arend Velsink.
verkoop duiken Pieter en Anna dertig jaar onder
om in december 2020 weer onder de hamer te
komen. Ze zijn aangekocht door Bert Degenaar
ter verfraaiing van het door hem tot Hotel Beijers
3. Schilderijen Pieter Duvelaer en Anna Velters in Hotel
Beijers, Utrecht. Foto: Dominique Egging.
2. Jan Denens, Anna Velters (ca. 1645/'50-1720), ca. 1672-1675,
olieverf op doek, 122 x 101,5 cm. Particuliere collectie.
Foto: Venduehuis Den Haag, Arend Velsink.
De portretten zijn opgenomen in Portretten
door Zeeuwse meesters in het blokje 'Meesters in
de marge'. Ze zijn daar bij benadering gedateerd
rond 1675 en er is verwezen naar stilistische
verwantschap met werken van de Haagse
schilders Johannes Mijtens (ca. 1614-1670)
en Johannes van der Stock (werkzaam tussen
1656 en 1695). Dankzij de oplettendheid van de
eerdergenoemden Jim van der Meer Mohr en Erik
Spaans kunnen we de focus verleggen naar de
eveneens in Den Haag werkzame Pieter Nason.
Bij de schilderijen is tot voor kort aan
genomen dat het portret van Anna Velters is
geschilderd door Jan Denens, want gesigneerd
op de voet van het fonteinbeeld, 'J. Denens',
en het portret van Pieter Duvelaer door een
andere, onbekende meester. Die gedachte werd
ondersteund, doordat Duvelaer zijn linkerhand
heeft gelegd op een omslag met papieren met
daarop de letters L, P en eventueel een M.
Deze zouden dan verwijzen naar een niet meer
bekende schilder. Los ervan dat dit een onwaar
schijnlijke manier van signeren zou zijn, want
ondersteboven, ligt het ook niet voor de hand
Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en An na Velters 95