f 4f5 Zeeland 30.3 verbouwde zeventiende-eeuwse stadspaleis (afb. 3).8 Weliswaar in Utrecht, maar toch: op stand. 1. Jan Denens, Pieter Duvelaer (1647-1703), ca. 1672-1675, olieverf op doek, 122 x 101,5 cm. Particuliere collectie. Foto: Venduehuis Den Haag, Arend Velsink. verkoop duiken Pieter en Anna dertig jaar onder om in december 2020 weer onder de hamer te komen. Ze zijn aangekocht door Bert Degenaar ter verfraaiing van het door hem tot Hotel Beijers 3. Schilderijen Pieter Duvelaer en Anna Velters in Hotel Beijers, Utrecht. Foto: Dominique Egging. 2. Jan Denens, Anna Velters (ca. 1645/'50-1720), ca. 1672-1675, olieverf op doek, 122 x 101,5 cm. Particuliere collectie. Foto: Venduehuis Den Haag, Arend Velsink. De portretten zijn opgenomen in Portretten door Zeeuwse meesters in het blokje 'Meesters in de marge'. Ze zijn daar bij benadering gedateerd rond 1675 en er is verwezen naar stilistische verwantschap met werken van de Haagse schilders Johannes Mijtens (ca. 1614-1670) en Johannes van der Stock (werkzaam tussen 1656 en 1695). Dankzij de oplettendheid van de eerdergenoemden Jim van der Meer Mohr en Erik Spaans kunnen we de focus verleggen naar de eveneens in Den Haag werkzame Pieter Nason. Bij de schilderijen is tot voor kort aan genomen dat het portret van Anna Velters is geschilderd door Jan Denens, want gesigneerd op de voet van het fonteinbeeld, 'J. Denens', en het portret van Pieter Duvelaer door een andere, onbekende meester. Die gedachte werd ondersteund, doordat Duvelaer zijn linkerhand heeft gelegd op een omslag met papieren met daarop de letters L, P en eventueel een M. Deze zouden dan verwijzen naar een niet meer bekende schilder. Los ervan dat dit een onwaar schijnlijke manier van signeren zou zijn, want ondersteboven, ligt het ook niet voor de hand Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en An na Velters 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 5