de veiling P.A. de Genestet in Amsterdam 'twee naakte figuren in een grot'. Vooralsnog moeten we het hiermee doen.17 De portretten onder de loep Dat de voorgestelde man daadwerkelijk Pieter Duvelaer betreft, is op te maken uit de aanhef van de brief die hij in zijn rechterhand ophoudt. Deze is gericht 'Aan De Heer Mr Pieter Duvelaer [filius Petri] adv[ocaat] tot Middelb[urgh]'.18 Hij is neergezet als belezen man, die (uitgebreid) correspondeert en als een bestuurder, gezien ook de flinke stapel papieren waar hij zijn hand op heeft. Hij is modieus gekleed, in een 'Japonsche rock' en draagt een losse gestrikte das. Een opvallend detail is de zandloper, waarvan al het zand op de bodem ligt. Een zandloper kan een vanitassymbool zijn - op een gegeven moment is het leven voor eenieder voorbij - maar wellicht is hier ook een link te leggen met het motto dat de zoon en kleinzoon van Duvelaer zullen hanteren, zoals Goudbeek stelt, 'Festina lente' (haast je langzaam). Het is precies zo'n zelfde model zandloper als geschilderd in het vanitasstilleven in Antwerpen en de drie andere nu bekende stillevens. Anna is, zoals vaker bij vrouwenportretten het geval is, 'buiten' geportretteerd. Ze wordt geflankeerd door een 'water spuwende' putto op een dolfijn. Het water klatert op haar linkerhand. Ook Anna is bepaald modieus gekleed en uit gebeeld als een vrouw uit de hoogste regionen. Daarover later meer. Goudbeek schat in dat de portretten tussen 1680 en 1690 zijn besteld. Deze datering is om een aantal redenen wat naar voren te trekken. Het lijken huwelijksportretten te zijn. En waar het eind zestiende, begin zeventiende eeuw gebruikelijker is om een aantal jaar te wachten na het sluiten van een huwelijk met het verlenen van een opdracht voor partnerportretten is dat later in de zeventiende eeuw anders. Dan volgt de opdracht in het trouwjaar of toch kort erna.19 Uitgaande van een huwelijksdatum van (kort voor) 1672 zijn de schilderijen te plaatsen rond dat jaar. Er is ook een kunsthistorisch argument dat deze suggestie ondersteunt. De compositie van het portret van Anna is namelijk niet uniek, verre van. Deze blijkt naadloos te passen in het soort portretten dat Pieter Nason vanaf circa 1667 produceert. Sterker nog, Anna's schilderij lijkt een kopie, en dan ook nog een vrij getrouwe, van een portret van Nason, waarvan liefst drie variaties bewaard zijn gebleven. Maken we even een uitstapje naar deze, in zijn tijd, succesvolle portrettist. Pieter Nason (1612-1688/'90) De productieve schilder Pieter Nason is in de kunstgeschiedenis niet uitputtend onderwerp van onderzoek geweest.20 Hij wordt geboren in Amsterdam in 1612 en zal daar zijn opgeleid. In 1638/'39 verhuist hij naar Den Haag, waar hij in 1639 lid wordt van het schildersgilde. Zijn vroege werk verraadt zijn Amsterdamse komaf, maar al gauw in Den Haag ontstaat een 'eigen stijl, waarin modieuze elementen en elegante poses gecombineerd bleven met een allengs wat ouderwets wordende degelijkheid'.21 Het is opvallend dat Nason tot net voorbij het midden van de jaren zestig inderdaad uitblinkt in elegante en soms ingewikkelde handstanden en bijvoorbeeld bij de vrouwenportretten met verfijnde bloementakken. Hierna volgen series portretten waarin veel tot stand lijkt gekomen op basis van een vast repertoire in houdingen en setting - iets dat ook is waar te nemen bij veelportrettist Nicolaes Maes -, waarbij bij Nason de uitvoering van kleding en omgeving, maar ook de ledematen zoveel zwakker wordt dan voorheen dat deze in de handen van assistenten moet zijn gegeven. Het lijkt er zelfs op dat er in het atelier al doeken klaar hebben gestaan, waar alleen nog het hoofd aan diende te worden toegevoegd en hier en daar wat details bijgewerkt. Wanneer de latere (vanaf circa 1667/'68) portretten van Nason achter/naast elkaar worden bekeken, valt nog iets op: hij schildert de vrouwen met net iets te grote ogen, neuzen worden iets minder individualistisch. Hij idealiseert. Nason schildert lang niet alleen inwoners uit Den Haag. Zijn clientèle bestaat ook uit personen die de hofstad kort bezoeken in verband met politieke beslommeringen of anderszins, zoals officieren uit het Staatse leger. In de database van zo'n 500 geportretteerde Zeeuwen die is Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en AnnaVelters 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 7