gemaakt en die de voedingsbodem is geweest voor Portretten door Zeeuwse meesters zijn ook de portretten opgenomen van schilders buiten Zeeland. Van de hand van Nason zijn er minimaal acht portretten van Zeeuwen bewaard, bijvoorbeeld uit de families Thibaut en Huyssen. Zijn portret van Johanna Thibaut van Aagtekerke (...-1669) uit 1668 sluit als type aan bij de hier besproken vrouwenportretten.22 Mogelijk heeft dit schilderij gediend als inspiratiebron voor het paar Duvelaer/Velters. Dat zij niet langs zijn gegaan bij Nason zelf, noch bij op dat moment in Middelburg actieve portrettisten als Hendrick Berckman (1629-1679) of Zacharias Blijhooft (1625-1681) - Willem Cornelisz. Eversdijck (1619/'20-1671) is dan net overleden - maar bij de nog maar net in Middelburg als schilder geregistreerde Jan Denens is te verklaren wanneer we het portret van Anna in context plaatsen. Anna Velters' 'adellijke' portret Het portret van Anna Velters blijkt in te passen in een reeks van schilderijen die uit het atelier van Pieter Nason moeten zijn gekomen. Een eerste in de serie is het Portret van een Juffr. Perponcher uit 1667 in het Muzeum Narodowe w Pozaniu in Poznan.23 Het toont een jongedame in een rijk gewaad, met een ingewikkeld, met parels doorregen kapsel met pijpenkrullen over de blote sleutelbeenderen en slanke, ver fijnde handen, met aparte vingerstanden. Het gezicht heeft duidelijk individuele trekken. Een schilderij dat hierbij aansluit, is volgens het opschrift op de achterzijde de 'Vrouwe van Bennebroek', Anna Christina Pauw (1649-1719) (afb. 5). Anna Christina was in 1653 met haar zus en ouders in een familieportret geschilderd door Jan Mijtens, het jaar dat haar vader Adriaan officieel ambachtsheer van de heerlijkheid Bennebroek werd. Na zijn dood in 1692 zou zij zelf ambachtsvrouw worden. Ze is geboren en overleden in Den Haag; het gezin verbleef alleen in de zomer in het Noord-Hollandse Bennebroek. Anna Christina trouwt in 1671 met Nic. de Sohier de Vermandois, hetgeen mogelijk de aanleiding is geweest voor haar portret, al is er reden om het een paar jaar vroeger te plaatsen.24 De afgebeelde Anna Christina lijkt namelijk als twee druppels water op een eveneens door Nason geportretteerde vrouw. Van dat portret zijn liefst drie versies bewaard gebleven. Eén 5. Pieter Nason, Anna Christina Pauw (1649-1719), ca. 1669, olieverf op doek, 70,1 x 56 cm. Particuliere collectie. Foto: RKD, Den Haag. 6. Pieter Nason, Anna Christina Pauw (1649-1719)7, ca. 1667-'68, olieverf op doek, 123 x 101 cm. Galleria degli Uffizi, Florence, inv. nr. 00131525. Foto: Galleria degli Uffizi, Florence. 98 Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en Anna Velters

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 8