gemaakt en die de voedingsbodem is geweest
voor Portretten door Zeeuwse meesters zijn
ook de portretten opgenomen van schilders
buiten Zeeland. Van de hand van Nason zijn er
minimaal acht portretten van Zeeuwen bewaard,
bijvoorbeeld uit de families Thibaut en Huyssen.
Zijn portret van Johanna Thibaut van Aagtekerke
(...-1669) uit 1668 sluit als type aan bij de hier
besproken vrouwenportretten.22 Mogelijk heeft dit
schilderij gediend als inspiratiebron voor het paar
Duvelaer/Velters. Dat zij niet langs zijn gegaan bij
Nason zelf, noch bij op dat moment in Middelburg
actieve portrettisten als Hendrick Berckman
(1629-1679) of Zacharias Blijhooft (1625-1681)
- Willem Cornelisz. Eversdijck (1619/'20-1671)
is dan net overleden - maar bij de nog maar net
in Middelburg als schilder geregistreerde Jan
Denens is te verklaren wanneer we het portret
van Anna in context plaatsen.
Anna Velters' 'adellijke' portret
Het portret van Anna Velters blijkt in te passen
in een reeks van schilderijen die uit het atelier
van Pieter Nason moeten zijn gekomen. Een
eerste in de serie is het Portret van een Juffr.
Perponcher uit 1667 in het Muzeum Narodowe w
Pozaniu in Poznan.23 Het toont een jongedame
in een rijk gewaad, met een ingewikkeld, met
parels doorregen kapsel met pijpenkrullen
over de blote sleutelbeenderen en slanke, ver
fijnde handen, met aparte vingerstanden. Het
gezicht heeft duidelijk individuele trekken.
Een schilderij dat hierbij aansluit, is volgens
het opschrift op de achterzijde de 'Vrouwe van
Bennebroek', Anna Christina Pauw (1649-1719)
(afb. 5). Anna Christina was in 1653 met haar
zus en ouders in een familieportret geschilderd
door Jan Mijtens, het jaar dat haar vader Adriaan
officieel ambachtsheer van de heerlijkheid
Bennebroek werd. Na zijn dood in 1692 zou zij
zelf ambachtsvrouw worden. Ze is geboren en
overleden in Den Haag; het gezin verbleef alleen
in de zomer in het Noord-Hollandse Bennebroek.
Anna Christina trouwt in 1671 met Nic. de Sohier
de Vermandois, hetgeen mogelijk de aanleiding is
geweest voor haar portret, al is er reden om het
een paar jaar vroeger te plaatsen.24
De afgebeelde Anna Christina lijkt namelijk
als twee druppels water op een eveneens door
Nason geportretteerde vrouw. Van dat portret
zijn liefst drie versies bewaard gebleven. Eén
5. Pieter Nason, Anna Christina Pauw (1649-1719), ca. 1669,
olieverf op doek, 70,1 x 56 cm. Particuliere collectie. Foto:
RKD, Den Haag.
6. Pieter Nason, Anna Christina Pauw (1649-1719)7, ca. 1667-'68,
olieverf op doek, 123 x 101 cm. Galleria degli Uffizi, Florence,
inv. nr. 00131525. Foto: Galleria degli Uffizi, Florence.
98 Jan Denens schildert Pieter Duvelaer en Anna Velters