Zeeland 30.4 een soort sociaal medium, het Instagram van de Middeleeuwen. Ook kan een vulvaspeldje een legitiem, al dan niet spottend, religieus verband hebben, zoals een vulva met vleugels en een kroon de populaire christelijke symboliek (engel) kan bespotten. In een ander voorbeeld lijkt de op twee verdiepingen uitgebeelde bordeelscène verdacht veel op de insignes met het ontvangen van de hostie. Dat alleen al is een nieuw onder zoek naar iconografie waard. Volgens mij zijn deze humoristische objecten niet religieus, maar het lijkt mij aannemelijk om ze te plaatsen in een grensgebied tussen de volkscultuur en de populaire godsdienstbeleving. Seksuele afbeel dingen zijn niet zeldzaam in de late Middel eeuwen, ze zijn te vinden in de marges van de manuscripten, op de drinkglazen en andere gebruiksvoorwerpen. Een pelgrims-insigne werd ook niet altijd als een bonafide religieus object bekeken. Er zijn veel overeenkomsten tussen pelgrims- en seksuele insignes, ondanks hun ogenschijnlijke onverenigbaarheid. In tegen stelling tot de religieuze insignes die zelf- verklarend zijn, kunnen de seksuele meerdere betekenissen hebben. Zoals bij het samengaan van verschillende culturen, na verloop van tijd ontstaat via een syncretisch proces een nieuwe cultuur en in de kern daarvan zit een deel van de oude verscholen. Zo leven oude rites, zoals het einde van de winter, de vruchtbaarheid van de lente, de midzomer- en midwintergebruiken, voort in het Christelijke carnaval, Pasen, Sint- Jansfeest en Kerstmis. Al deze feesten vieren zaken zoals de vernieuwing van de aarde, de herwonnen jeugd, de vruchtbaarheid en oogst. Bij vruchtbaarheidsfeesten werden mogelijk de seksuele speldjes het meest gebruikt. Met carnaval lijken alle mogelijke betekenissen samen te vallen: zowel de magische als satirische en humoristische. Er zit zoveel betekenis over het leven van de Middeleeuwer uit de lagere klasse verstopt in deze goedkope, onbeduidende objecten. Dit artikel is een verkorting en bewerking van een masterscriptie kunstgeschiedenis UvA, 2018: Seksuele speldjes uit de late Middeleeuwen. Het raadsel van de functie, oorsprong en betekenis. In deze scriptie zijn meer literatuuropgaven en internet-verwijzingen te vinden: https://scripties. uba.uva.nl download?fid=669997 I.M. Ciepielak M.A. (Warschau, 1958) volgde een opleiding schilderen en restauratie aan de Kunstacademie van Warschau, Polen. In Nederland werkte ze voor het restauratieatelier Schoonekamp, ondermeer in het Paleis op de Dam en Paleis Soestdijk. Vanaf 1996 werkt zij zelfstandig, onder meer voor particuliere verzamelaars en kunsthandelaars, alsook voor kleinere musea zoals Slot Zeist, Kasteel Huis Bergh en Kasteel Wijlre. Ze behaalde een master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Haar publicaties zijn voornamelijk verbonden met kwesties van de authenticiteit en de toeschrijving in de kunst. Literatuur: Antonie, W. en Jerman, J. Images of Lust Sexual Carvings on Medieval Churches. Taylor Francis Group, 1993. Beuningen, H.J.E. van, M.A. Koldeweij e.a. Heilig en profaan. Laatmiddeleeuwse insignes uit openbare en particuliere collecties. Vier delen, Rotterdam. 1993, 2001, 2013, 2018 Dijkstra, M., en Koning, J. de: 'All quiet on the Western Front?' In: Hines, J., IJssennagger, N. (Eds.), Frisians and their North Sea Neighbours: From the Fifth Century to the Viking Age. Boydell Brewer., 2017. Jones, M. The Secret Middle Ages. Stroud, 2002. Koldeweij, A.M. Geloof en geluk: sieraad en devotie in middeleeuws Vlaanderen. Terra Lannoo, Arnhem, 2006. Mackenzie, G. L. Bawdy badges and the Black Death: late medieval apotropaic devices against the spread of the plague. Thesis, University of Louisville, 2012. McDonald, N. (ed.) Medieval Obscenities. New York: York Medieval Press, 2013. Noten 1 Van Beuningen en Koldeweij, 1993. p 16 2 Koldeweij, 2006, p.21-22, 3 Koldeweij,, 2006, p.190 4 Anthony and Jerman, 1986, p.10 5 Jones, 2002, p. 29-34 6 Bruna, geciteerd in Mackenzie, 1976, p.10 7 McDonald, 2013 8 Van Beuningen en Koldeweij, 2006, p.117 9 Van Beuningen en Koldeweij, 2001, p.XVII: twee boeken en drie artikelen 10 Dijkstra en De Koning, 2017 Lood-tinnen seksuele insignes 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 13