Zeeland 30.4 Lood-tinnen seksuele insignes Tegenwoordig roept de combinatie seks en Middeleeuwen twee contrasterende beelden op. Enerzijds was er sprake van sterke onderdrukking door de heersende kerk, die elke erotische daad en gedachte als zondig beschouwde en waarvoor meestal boetedoening vereist was. I.M.(Ivonka) Ciepielak Eens in de zoveel tijd serveert de geschiedenis een gerecht waarvan het recept in een onbekende taal geschreven is. Dat is ook het geval bij de kleine lood-tinnen insignes met seksuele afbeeldingen die tijdens archeologische opgravingen in Nederland, Vlaanderen, Franrijk en Engeland gevonden zijn. De insignes dateren ruw geschat uit de late Middeleeuwen (1350-1550); ze werden in grote aantallen geproduceerd en deze curieuze objecten vormen een voor een groot deel onverklaard aspect van de volkscultuur op het terrein van de seksualiteit uit deze periode. De profane en religieuze insignes krijgen in de wetenschap ruim aandacht, de betekenis van de insignes in de vorm van geslachtsorganen is onbekend. Ze worden niet genoemd in Middeleeuwse schriftelijke bronnen, we weten niet waar ze voor dienden en door wie en wanneer ze werden gedragen. Opvallend is dat 'de vrouwelijke variant' in Europa bijna uitsluitend in Zeeland is gevonden. Seks binnen het huwelijk was bedoeld voor de voortplanting en genot was daarbij niet op zijn plaats. Volgens de leer van de kerk bedreigde seksualiteit de redding van de ziel en kon een zondaar tot eeuwige verdoemenis veroordeeld worden. Anderzijds bestond er naast de hiervoor beschreven somberheid en zonde een lichtere, wereldser visie op seksualiteit: van hitsige priesters die de parochianen aanrandden, van edelen die er minnaressen op na hielden, van seks bedrijvende monniken en nonnen, van bedrogen echtgenoten en van in de bosjes rampetampende boeren. Bij die visie was seks niet slecht en zondig, maar vrolijk en met grappen. Het volk in de Middeleeuwen beschouwde de kerkelijk opvattingen vaak als hypocrisie en negeerde deze op grote schaal. In de literatuur uit die tijd zijn beide opvattingen ruim vertegen woordigd. Vanaf de achtste en negende eeuw kennen we talrijke geschriften, codices, die het leven van bijvoorbeeld monniken beschrijven in de traditie van de eerste christelijke monniken of de woestijnvaders. Indrukwekkend zijn daarin de voorbeelden van de heroïsche boetedoeningen als gevolg van schuldgevoelens, veroorzaakt door vleselijke lusten. De andere opvatting over seksualiteit, een lichte en aardse houding, vinden we in bijvoorbeeld de verhalen van Chaucer en Boccacio en in de humoristische schunnige rijmpjes die uit die tijd overgeleverd zijn. Beide opvattingen zullen mogelijk in de betekenis van deze lood-tinnen insignes verscholen liggen. Goedkope lood-tinnen insignes, bestemd voor het volk, werden in de Middeleeuwen mas saal geproduceerd, ze verschillen niet veel van de prulletjes die ook vandaag nog in souvenir winkels liggen. De Middeleeuwse insignes hebben voorstellingen die variëren van Christus, Maria, en de vele heiligen, tot gebruiksvoorwerpen, planten, dieren, literaire afbeeldingen en dus ook seksualiteit. Op het schilderij van de Meester van Alkmaar uit 1504, voorstellende 'De zeven werken van barmhartigheid' in het Rijksmuseum, dragen de pelgrims insignes uit Santiago de Compostella (een schelp), uit Rome (de sleutels van St. Paulus kerk buiten de Muren) en Canterbury (de zwaarden van Thomas Beckett). Deze steden waren, naast Jerusalem, de meest populaire bedevaartsoorden uit de Middeleeuwen. Meester van Alkmaar, Zeven werken van barmhartigheid, 1504, olieverf op paneel, 101 x 54 cm, Rijksmuseum Amsterdam, SK-A-2815 (detail) Lood-tinnen seksuele insignes 153

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 3