over deze speldjes; in de primaire bronnen is vrijwel niets te vinden. We weten niet wanneer ze gedragen werden, bij welke gelegenheden en wie ze droegen: mannen, vrouwen of allebei? Geschiedenis van het onderzoek De allereerste exemplaren van de seksuele speld jes zijn beschreven door een Franse amateur- archeoloog, Arthur Forgeais. In 1865 publiceerde hij een zestien pagina's tellend boekje getiteld 'Priapées', een soort van catalogus van vijfen twintig seksuele insignes, waaronder een paar wandelende vulva's, die tussen 1848 en 1865 in de Seine gevonden waren. Forgeais heeft het boekje, geheel in de geest van de negentiende eeuw, voorzien van een moraliserend commen taar en hij veronderstelde dat de voorwerpen iets te maken zouden hebben met bordelen en seksuele verlokkingen. Hij besefte overigens dat zijn begrip van de iconografie van deze voorwerpen ontoereikend was en dat er verder onderzoek nodig was voor een beter begrip.6 Aangespoord door Forgeais hebben historici als Frederick Elworthy, Lee Stone en Tomas Wright tussen 1866 en 1920 de mogelijke functie van deze voorwerpen onderzocht. Zij zagen in het gebruik een voortzetting van pre-christelijke, (onheil-)afwerende gebruiken, in een Priapische traditie, waarbij het grote geslachtsdeel van Priapus uit de Griekse en Romeinse mythologie een rol speelt. Elsworthy refereerde daarbij aan klassieke schrijvers als Plutarchus, Plinius en Juvenalis, die veel schreven over het 'boze oog' en hoe het ontbloten van de geslachtsorganen het onheil met succes af kon wenden. Tussen 1927 en 1993 zijn er nauwelijks publicaties over seksuele insignes gepubliceerd. Waarom is niet duidelijk. Gebrek aan primaire bronnen, weinig belangstelling voor het lage, obscene en lelijke, of gewoon academische preutsheid?7 De situatie veranderde toen in 1993 de histo rici H.J.E. van Beuningen en A.M. Koldeweij het eerste deel van een catalogus van duizend sacrale en profane lood-tinnen insignes uit de collectie van Van Beuningen hebben gepubliceerd, gevolgd door nog drie delen (2001, 2013, 2018). De seksuele speldjes staan er in beschreven en gecatalogiseerd, maar veel aandacht wordt er niet aan besteed. De meeste zijn min of meer bij toeval gevonden; in verdronken gebieden, in globaal te dateren stadsafval en in ophogingslagen in geïmporteerde grond. Tijdens opgravingen in de tachtiger jaren zijn bij het verdronken dorp Nieuwlande (verdronken land van Zuid-Beveland) zeer veel seksuele insignes gevonden. Het gebruik is onbekend De amulet-functie van seksuele insignes is te be grijpen, maar hoe en door wie ze werden gedra gen weten we niet. Er is maar één opmerking over het dragen bekend. In 1524 schrijft de bekende Italiaanse satiricus en pamflettist Pietro Aretino: 'Mij komt eerder voor, dat men het orgaan, dat de natuur ons gegeven heeft voor het voortbestaan, als hanger om de nek moet dragen of als medail lon op de baret Aretino duidde hier op de seksuele insignes die men in de zestiende eeuw nog wel kende, maar die uit een eerder cultuur historisch tijdperk stamden. Mensen van nu zien ongetwijfeld iets anders dan de Middeleeuwer zag in zulke afbeeldingen. De variatie in de seksuele insignes is groot en getuigt van een bijna obsessieve fantasie. In een van de meest bizarre voorstellingen wordt een fallus, in het bijzijn van de familie, aan het spit gedraaid en geroosterd. Man en kind draaien en de vrouw bedruipt het geval met een pollepel en het druipende vet wordt door een vagina eronder opgevangen. Er is wel een tekstuele bron voor zo'n beeld: 'aan het spit rijgen' is een bekende allegorie voor een seksuele daad. Die beschrijving komt voor in het laat vijftiende-eeuwse verhaal van Mariken van Nieumeghen. Marieken was zoek. Haar oom vreesde dat zij in een kamertje terecht gekomen is, waar men zulke kippetjes voor geld aan het spit rijgt ('Daer men sulken tijtkens om een grootken speet') Hij was dus bang dat ze in de prostitutie terecht gekomen was (Koldeweij, 2006).8 Iconografie De seksuele speldjes beslaan een aantal thema's, waarvan een drietal hier besproken worden: bazige vrouwen en hitsige dwazen, seksuele gemeenschap of 'minnespel' en vrouwelijke en mannelijke genitaliën. 156 Lood-tinnen seksuele insignes

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 6