2 3 4 43 Zeeland 31-1 geraakte figuur. In de inleiding vertelt hij waarom. Tijdens een bezoek aan de kijkdagen van een Amsterdams veilinghuis wordt Matsers oog getrokken door een klein zeegezicht en kort daarna hangt dit boven zijn bureau. De bal is gaan rollen... want wie was die Von Brucken Fock? De persoonlijke toon van de inleiding illustreert de start van die zoek- en ontdek kingstocht en maakt je nieuwsgierig naar de rest. Zelf raakte ik betrokken bij Von Brucken Fock toen ik mijn studie kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam afsloot met een scriptie over de kunstenaars die begin 20ste eeuw Domburg bezochten. Een van hen was Gerard von Brucken Fock (verder te noemen VBF). Ik schreef in 1989 een monografie over hem in de serie Zeeuwse Katernen2. De Stichting Marie Tak van Poortvliet in Domburg besloot aandacht te geven aan de zestigste sterfdag van deze componist/ schilder en benaderde mij om een expositie van zijn kunstwerken samen te stellen. In 1995 vond de opening plaats in het Marie Tak van Poortvliet Museum en werden werken van VBF uitgevoerd door o.a. het Zeeuws Orkest, met aandacht ervoor op radio en televisie. Ook bij de tentoonstelling verscheen een publicatie in de serie Zeeuwse Katernen3. Maar nu ligt daar de mooie uitgebreide biografie geschreven door Eric Matser. De titel van de biografie ‘De Hollandse Chopin’ verwijst naar een uitspraak van de bekende componist Edvard Grieg die bewondering had voor VBF’s pianopreludes4. VBF voelde zich het meest verbonden met de muziek, daarom is het ook terecht dat de meeste aandacht in het onderzoek van Matser uitgaat naar zijn muzikale prestaties. Het opsommen van dit omvangrijke oeuvre beslaat maar liefst zeven bladzijden. Op de bijgevoegde CD zijn een aantal composities te horen, variërend van kamermuziek tot liederen en orkestwerken. De opnamen dateren uit verschillende periodes. Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Matser gebruikt een prettige schrijfstijl waarin hij geregeld via citaten uit brieven en uit de Levensherinneringen VBF zelf aan het woord laat. De veelheid aan informatie, citaten en de volle bladspiegel zorgen soms wel voor een noodzakelijke rustpauze tijdens het lezen. Vooral voor lezers met een grote kennis van de klassieke muziek biedt de uitgebreide informatie over de composities en uitvoeringen van VBF’s muzikale werken echter veel interessants. De tekstkaders gebruikt de auteur om nader in te gaan op muziek-gerelateerde onderwerpen of om een visie te geven op specifieke composities van de hoofdpersoon van zijn verhaal. De vele zwartwitfoto’s geven een idee van de persoon en van de tijd waarin hij leefde. Aan de hand van reproducties van zijn kunst werken in eerder genoemd kleurkatern is te zien dat de ondertitel ‘componist en schilder’ van zelfsprekend en terecht is. Componist en schilder Gerard von Brucken Fock zag op 28 december 1859 het levenslicht. Zijn welgestelde ouders bewoonden toen buitenplaats ‘Ter Hooge’ te Kouderkerke bij Middelburg. De jonge Geert blijkt niet gehoorzaam en ‘vlijtig’ genoeg in de ogen van zijn ouders; daarom moet hij op kostschool in het ver weg gelegen Kampen. Zijn broer Emile, die later ook componist wordt, blijft thuis wonen. Vader en moeder Von Brucken Fock zien in deze zoon een grotere potentie en spreken dat ook uit. Het kan de verklaring zijn voor de eeuwige onrust en onzekerheid die Gerard zijn leven lang bleef achtervolgen. Zelf schrijft hij erover in zijn memoires A.J.A.ten Bruggencate, Een leven voor de kunst: G.H.G. von Brucken Fock 1859-1935, Zeeuwse Katernen, deel 4 (1989). A.J.A. ten Bruggencate, Gerard von Brucken Fock: een selectie, Zeeuwse Katernen, deel 11 (1995). Eric Matser ontdekte 152 pianopreludes, hoogtepunten van VBF’s composities, in het Nederlands Muziek Instituut te Den Haag. Hiervan werden in 2017 40 preludes uitgevoerd door Frank van der Laar met negen studenten van het Amsterdams Conservatorium. De opname is te zien en te beluisteren op youtube.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2022 | | pagina 45