5 Middelburgsche Courant, 5-5-1916, p.2. 6 44 Boekbesprekingen Uit de in 1959 verschenen biografie over VBF: H.I.C. Dozy-de Stoppelaar, G.H.G. von Brucken Fock: een mens van twee werelden 1858-1935, W.de Haan, Zeist 1959. Levensherinneringen5: ‘Ik word achtergesteld bij een ander, m’n prestaties betekenen niets in vergelijking met die van de ander! En zo zal het voortaan mijn leven doorgaan: de “ander” meer succes, groter, verdienstelijker dan ik!’. Twee belangrijke zaken waren evenzeer van grote invloed op VBF’s leven en oorzaak van steeds wisselende keuzes: zijn bekering tot het geloof (1891) - waarin hij heel streng en recht lijnig kon zijn - en zijn behoefte aan ‘wereldse’ erkenning van zijn muzikale prestaties en kunstwerken. Uit zijn schrijven en uit enkele tot mislukking gedoemde acties bleek ook zijn grote maatschappelijke betrokkenheid. Nergens kreeg VBF echt voet aan de grond, gedeeltelijk (of grotendeels?) te wijten aan zijn onzekerheid en het feit dat hij enorm opkeek tegen andere componisten en kunstenaars. Behalve de christe lijke God waren ook wereldse ‘goden’ van invloed op zijn denken en doen. Hij werd heen en weer geslingerd tussen kunst en kerk. Na opnieuw een teleurstelling in erkenning van zijn kunst vluchtte VBF regelmatig in zijn geloof, waar hij hoopte zekerheid te krijgen. In bepaalde periodes zwoer hij alle wereldse zaken af met het idee dat geld en succes zondig waren en dat je je geld moest verdienen met je blote handen. VBF experimenteerde met het werken op het land, waar hij al na een dag moest stoppen omdat hij zich sneed aan de zeis. Als Heilsoldaat trok hij evangeliserend een aantal jaren door Frankrijk en Zwitserland. Behalve als musicus/componist en beeldend kunstenaar, bleek VBF ook een goede hand van schrijven te hebben. Een van zijn eerste ‘baantjes’ was die van journalist en later muziekcriticus. In 1885 trad VBF in het huwelijk met Jonk vrouw Marie Pompe van Meerdervoort, die hij in Middelburg had leren kennen. Gedurende alle ups en downs van haar man Gerard stond Marie aan zijn zij. Als hij weer eens in een geestelijke crisis was geraakt, bleek zij telkens zijn reddende engel. Het echtpaar kreeg geen kinderen. Ook in zijn verblijfplaatsen vertoonde VBF geen rust. Ze trokken van de ene plaats naar de andere, van Zeeland naar Amsterdam en Parijs, en van Aerdenhout naar Berlijn. Zomers verbleef het echtpaar regelmatig in Domburg. De kleine inmiddels mondaine badplaats bleek rond de eeuwwisseling door het bijzondere Walcherse licht een enorme aantrekkingskracht te hebben op kunstenaars van allerlei niveau. Toonaangevend was Jan Toorop, maar ook bekende kunstenaars als Jacoba van Heemskerck en Piet Mondriaan voegden zich soms bij het artistieke gezelschap. Aangemoedigd door Toorop begon ook VBF te schilderen en tekenen. Zowel in VBF’s muzikale composities als in zijn beeldend werk is de liefde voor zee en landschap terug te vinden. Misschien onderschatte VBF de bewondering die zijn composities kregen of geloofde hij het niet wanneer hij goede kritieken kreeg. In de Middel burgsche Courant van 5 mei 1916 bijvoorbeeld, staat een werkelijk lovende recensie van een uitvoering van zijn liederen en concertwerken (waarschijnlijk in het Concertgebouw te Amster dam, want onder leiding van Willem Mengelberg)6. In 1934 werd VBF ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag benoemd tot Officier van Oranje-Nassau. Hij overleed een jaar later op 15 augustus. Omdat zijn ouders gefortuneerd waren, hoefde VBF nooit te werken om in zijn levensonderhoud te voorzien. In zijn testament bepaalde VBF dat na zijn dood onder zijn naam een fonds opgericht moest worden. Dit fonds heeft tegenwoordig als doel het bevorderen van de toon- en schilderkunst in Nederland. Gerard von Brucken Fock lijkt een wat sneue figuur geweest te zijn; bij het lezen van deze biografie krijg je soms de neiging hem eens door elkaar te schudden. Maar Matser noemt hem niet voor niks ‘zijn held’, want deze sensitieve onzekere Zeeuw volgde ook zijn hart, zijn gevoel

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2022 | | pagina 46