HET HEIMELIJK SCHOOLVERZUIM. 127 ga slechts even de grenzen overgij zijt onbekend en onderzoekt naar de strekking van een voetpad, dat u is aangeduid, en een beleefde wegwijzer zal u onderrigten: „ga maar achter dien bilk en ge kunt niet missen." Eii waarlijk, gij treedt „den bilk langs," gij wandelt „over de weide," en uw pad is gevonden. En nu de twee verouderde woorden ons helder geworden zijn, nu is ook óns pad gevonden. Ach ter de hagen loopen"is loopendoor de bosschen." Hij, de ondeugende schoolknaap, doet het, die, in plaats van het leeruur waar te nemen, heimelijk om- slentert in 't geboomte, 't zij we ons hem voorstel len onnadenkend en ligtzinnig rondfladderende als de boschvlinders, 't zij zóó als we hem geteekend hebben, onrustig dwalend in 't midden der bosschen, angstig vlugtend, bekommerd zoekend naar een ver borgen plek in der struiken donkerste schaduw. De volgende bijdrage van den heer van dale, ge titeld: „knapen-oorlogen," waarin wij ons mede in de kinderwereld verplaatst zien, verplaatst ons tevens in den tijd, toen het den ouderen verboden werd „hunne kinderen achter straten in troepen met elkander te

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland jaarboekje | 1856 | | pagina 177