van het gerief van de woning zijn derhalve
kosten van verbetering.
Fiscaal kan het voordeliger zijn de woning
jaarlijks goed te onderhouden dan onder
houd uit te stellen tot tenslotte ingrijpende
veranderingen en verbeteringen moeten wor
den aangebracht.
Wordt het onderhoud door derden uitge
voerd. dan zijn de volledige kosten voor
aftrek vatbaar. Nu zijn er mensen die zelf
graag knutselen aan hun vakantiewoning.
In dit geval zijn alleen de kosten van de
gebruikte materialen aftrekbaar. Ondanks
het feit dat door de eigenaar veel tijd aan
het onderhoud van de woning wordt besteed,
kunnen hier dus geen loonkosten in reke
ning worden gebracht.
Afgezien van andere factoren, zal het, met
alle waardering voor de ijver die aan de
dag wordt gelegd voor het onderhoud van
de woning, in sommige gevallen fiscaal voor
deliger kunnen zijn het onderhoudswerk door
vakmensen te laten uitvoeren.
De afschrijving voor woonhuizen met een
levensduur van tenminste 40 jaren is bepaald
op 15% van de huur of de huurwaarde.
Is de levensduur van de woning korter,
Paardrijden.
Het wordt hoe langer hoe meer duidelijk,
dat de ruitersport een grote vlucht gaat
nemen. Watersport en ruitersport gaan ook
steeds meer elkander aanvullen.
In Serooskerke is niet ver van het Veerse
meer de uitstekend geoutilleerde manege ,,De
Eendracht" gevestigd. De mogelijkheden
voor paardrijden in de omgeving zijn vele.
De pikeur van deze manege is geslaagd
voor het diploma van instructeur. De heer
Jan Meijers is hiermede de enige Zeeuwse
pikeur, die in zijn manege pikeurs mag
opleiden.
Het verheugt ons zeer dat in het Veerse
meer-gebied de mogelijkheid bestaat om on
der goede leiding te leren paardrijden of toch
ten te paard in de mooie omgeving te maken.
Wij maken in ons blad hiervan melding,
omdat wij van mening zijn dat een verant
woorde beoefening van de paardensport al
leen onder vakbekwame leiding moet ge
schieden.
Het zelf kunnen omgaan met paarden,
houd nog niet in, dat men het paardrijden
aan anderen kan bijbrengen.
Nieuwe brug over het kanaal bij Vlissingen.
Het voornemen bestaat om tot overbrug
ging te komen van het kanaal door Wal
cheren, ten noorden van de bestaande
Keersluisbrug.
De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond
ANWB en de Koninklijke Verbonden Neder
landse Watersportverenigingen in hun kwa
liteit van de behartigers van de belangen
van de watersport hebben geïnformeerd naar
de doorvaarthoogte van de geplande brug.
Bepleit wordt een doorvaarthoogte van
14 a 15 meter, waardoor ongeveer 98%
van de jachten de brug met staande mast
kan passeren.
Verwacht wordt een belangrijke toename
van de pleziervaart door het kanaal, mede
hetgeen bij vakantiewoningen mogelijk kan
zijn, dan kan de eigenaar een bedrag aan
afschrijving bepalen, evenwel met dien ver
stande, dat dit een bedrag moet zijn binnen
redelijke grenzen en in een bepaalde ver
houding tot de werkelijke waardedaling door
gebruik en veroudering.
Hiervoor werden enkele belastingen ge
noemd die verband houden met de „tweede
woning". Volledig is dit artikeltje aller
minst, omdat zeer veel varianten mogelijk
zijn. De bedoeling is evenwel geweest om
aan te tonen dat de belastingen :n het
algemeen in verband met de tweeoe wo
ning een bepaald effect kunnen uitoefenen
op de inkomstenbelasting en dat een twee
de woning, zuiver fiscaal bezien, geen on
gunstige invloed behoeft te hebben op het
inkomen voor de inkomstenbelasting. Men
dient echter te handelen met wijs beleid
en de mogelijkheden om kosten af te trek
ken op de juiste wijze en op de juiste tijd
toe te passen. Dan kan zelfs het ontspan
nende verblijf in een tweede woning voor
delen op fiscaal gebied met zich mee
brengen.
J. Wattel, Vrouwenpolder.
door de uitbreiding van de jachthaven-acco-
modatie aan het Veerse meer, het Zeeuwse
meer en aan de Westerschelde.
Het gemeentebestuur van Vlissingen heeft
toegezegd, dat hoewel ten aanzien van de
vrije doorvaarthoogte nog geen definitief
standpunt is bepaald, men bereid is te be
vorderen. dat bij de voorbereiding van het
definitieve plan de naar voren gebrachte
wensen in de overwegingen zullen worden
betrokken.
Over ditzelfde kanaal zal in Middelburg,
ongeveer 350 meter ten westen van de sta-
tionsbrug, een nieuwe brug worden gebouwd.
Aan de hoofdingenieur-directeur van de rijks
waterstaat, directie Zeeland is door eerder
genoemde bonden gevraagd om voldoende
en afzonderlijke meergelegenheid voor de
beroepsvaart en de recreatievaart tussen de
beide bruggen. Het aantal jachten is de
laatste jaren met 10% per jaar toegenomen
en er zijn geen aanwijzingen dat deze toe
neming binnen afzienbare tijd zal vermin
deren.
Verlenging Muidenweg.
Door de Deltadienst van de rijkswaterstaat
is aanbesteed het maken van een weg vanaf
het tegenwoordige „eindpunt" van de Mui
denweg. langs het natuurreservaat „Middel
platen" naar de Aardebolleweg in Wol-
phaartsdijk.
Er wordt een directe verbinding gemaakt
tussen het recreatiegebied ten noorden van
Wolphaartsdijk en de speel- en picknickweide
bij de Piet en het recreatieproject „Oranje
plaat".
Gelijktijdig met het aanleggen van de weg
wordt oostelijk van het natuurreservaat,
waar de weg over een kade loopt, een flauw
hellende zandige oever gemaakt, waardoor
dit gedeelte geschikt wordt voor de recratie.
Deze voor de oeverrecreatie beschikbaar
komende ruimte kan in drie zones worden
onderverdeeld.
1. Een kleiberm van 15 meter breed, met
een grasmat en verspreide groepen
struiken;
2. een boven water liggende zandige oever
strook van 30 meter breed, waarop de
grasbegroeiing zoveel mogelijk zal wor
den bevorderd om o m. de verstuiving
tegen te gaan;
3. een nat strand c.q. een strook zeer
ondiep water met een zandbodem.
Er zal op een tweetal plaatsen parkeer
gelegenheid voor in totaal 140 auto's worden
gemaakt.
Bij gebleken behoefte kan deze parkeer
gelegenheid nog worden uitgebreid. Het
strandgedeelte zal worden ingezaaid.
Vaak wordt door de leek gevraagd waarom
er niet meer zandstranden aan het Veerse
meer gemaakt worden. Dit kan moeilijk ver
wezenlijkt worden, omdat het Veerse meer
niet meer onder invloed van de getijden
staat. Aan het Noordzeestrand wassen twee
maal per etmaal de eb en vloed het strand
schoon. Omdat bij een intensief gebruik
van een Veerse meer-strand, dit spoedig
ernstig zou vervuilen, is de beste oplossing
nog een speel- en ligweide gebleken.
Dammenweg over de Deltadijken.
De voor de buitenstaander zichtbare
werkzaamheden van de afsluitdam voor de
Oosterschelde zijn begonnen. In een volgend
nummer komen we hier uitvoerig op terug.
Hier echter vermelden wij nog eens, dat
door de minister van Verkeer en Waterstaat
het tracee van de dammenweg op Noord-
Beveland is vastgesteld. Zowel voor het
tracee van de dam als voor de aansluitende
wegen op Noord-Beveland waren er enkele
mogelijkheden uitgewerkt.
Gekozen is het plan. waarbij de weg
met een wijde boog. zuidelijk van „De Ban-
jaard". door een gedeelte van de Schotsman
als nieuw tracee op de dan sterk verbrede
Veerse dam uitkomt.
Door middel van een nog te projecteren
groot verkeersplein, ongeveer zuid-oostelijk
van de Banjaard, zal de provinciale weg door
Noord-Beveland hierop aansluiten.
Ontsluiting van Schotsman en Ruiterplaat.
Het hoofdtracee van de dammenweg
denkt men in 1980 te kunnen realiseren.
Omdat echter voor die tijd de Schotsman
en Ruiterplaat al een belangrijke rol in de
recreatie gaan spelen, zal de Deltadienst
van de Rijkswaterstaat binnen enkele jaren
de voor deze ontsluiting nodige wegen aan
leggen. Thans is het zo, dat men slechts
via de Veerweg in het dorp Kamperland
het gebied kan bereiken.
Het is de bedoeling om Schotsman en
Ruiterplaat ook toegankelijk te maken vanaf
de provinciale weg aan de noordzijde. Door
middel van zgn. „slagen" zal men door het
bos de oever van het meer kunnen bereiken.
Op die plaatsen zal dan parkeergelegenheid
worden gemaakt.
Schatting van het aantal jachten in Neder
land.
Het bureau watertoerisme van de ANWB
heeft in een memorandum een aantal op
merkingen verwerkt over de bestaande vloot
van pleziervaartuigen en over de te ver
wachten toename.
Wij vermelden hier een aantal interessante
cijfers en opmerkingen uit dit stuk.
Er is in Nederland geen registratie van
pleziervaartuigen. Daarom is het niet be
kend hoeveel dit er precies zijn.
Zoals wij in een vorig nummer reeds
17