VR
IJ
Veiligheid....
DAN DE CARAVAN
ook op het water
probleem van de statische caravan. Het is
niet gewenst, dat op een kampeerterrein, de
verschillende groepen kampeerders door el
kaar staan. Het verdient aanbeveling de ten
ten en de caravans zoveel mogelijk geschei
den te houden. Waarom dan niet op een wat
groter terrein een plaats ingeruimd voor een
aantal sta-caravans? Heel wat kampeerter
reinen zijn zwak rendabel, omdat het topsei-
zoen te kort is. Een ruggesteun voor de
exploitant kan een groep statische caravans
zijn.
Omdat de cijfers nu eenmaal uitwijzen
welk een geweldige groei het kamperen te
zien geeft, zal er een oplossing moeten ko
men, èn voor de toeristische kampeerder èn
voor degene die zijn stacaravan ergens in
ons landje neer wil zetten.
De ANWB zegt in een memorandum hier
over o.a. dat het, evenals in Engeland, niet
Bij de opening van de caravan-RAI het
vorig jaar heeft een bekende Nederlander
deze bovenstaande slagzin gedebiteerd en
die is ,,er in" gegaan. Zoals wij elders reeds
zeiden, gaat de ontwikkeling op toeristisch
gebied bijzonder snel, hetgeen o.a. te zien
is aan de stijgende lijn van het aantal ieder
jaar verkochte caravans.
Wij hebben in Zeeland een bedrijf, dat een
groot gedeelte van deze ontwikkeling op
het gebied van het ..caravannen" heeft mee
gemaakt. De heren Carol en De Koning zijn
10 jaar geleden begonnen met de verkoop
van caravans. Toen startten zij met een show
van 6 caravans op het Molenwater in Mid
delburg en thans hebben zij het Eerste
Zeeuwse Caravanbedrijf in Vlissingen ge
vestigd in een aantal grote hallen. Zij im
porteren zelf caravans uit Engeland en Duits
land en hebben een verkooporganisatie op
gebouwd met drie filialen en 16 dealers.
Begrijpelijk is het, dat het bijzonder boei
end moet zijn, om te horen wat zij u kunnen
vertellen over de ontwikkeling van het cara-
van-toerisme.
Nadat een begin was gemaakt met het
aftasten van de markt en zij zelf van dea
lers en importeurs verschillende merken
caravans hadden gekocht en verkocht en zij
op de campings het gebruik van de caravan
hadden gezien, leerden zij al vlug de wensen
en de smaak van het publiek kennen.
Nadat aanvankelijk van de importeur
van de ,,Blue Bird" een groot aantal wagens
was betrokken, kreeg de firma drie jaar
geleden van de Engelse A.line caravanfabriek
het aanbod importeur van deze caravan
te worden voor Nederland. België, Oosten
rijk en Italië.
De Engelsen hebben echter een geheel
andere smaak dan wij op het continent.
Daarom werden aan de fabriek adviezen
gegeven om de modellen aan te passen aan
de smaak van het Nederlandse publiek. De
Engelse caravan was aanvankelijk wat inde
ling en bekleding betreft, in Nederland niet
te verkopen. Het eerste jaar werd een be
stelling van 70 caravans geplaatst.
De firma was toen ook reeds de grootste
dealer van de Astral-caravan. Daarnaast wor-
denkbeeldig is, dat hier een belangrijk deel
van de voor toeristische kampeerders be
schikbare accomodatie verhuurd zal worden
als vaste standplaats.
Mede uit overwegingen van verkeersveilig
heid, is het van belang dat er accomodatie
geschapen wordt voor de statische caravans.
Er zal toch ook ergens een plaats gevonden
moeten worden voor de zgn. living-vans.
Daarom zullen er dus caravanparken moe
ten komen voor de (semi) permanente cara
vans. Wanneer deze terreinen goed be- en
omplant worden, zullen zij het landschap
niet ontsieren.
In het Veerse meer gebied o.a. hebben wij
een schreeuwend tekort aan verblijfsacco-
modatie. Zou hier met een aantal goed uit
geruste en goed geëxploiteerde caravan
parken niet al iets aan kunnen worden tege
moet gekomen?
den ook de voornaamste bekende merken
als De Reu, Cavalier, Kip en Goldstream
verkocht. Bovendien is men de Grosser", een
Duitse kwaliteitscaravan zelf gaan impor
teren tegen een aantrekkelijke prijs.
Het is zeker de moeite waard eens een
kijkje te nemen in de ruime hallen van de
firma. Men ziet er de verschillende merken
en modellen opgesteld- Het belangrijkste is
natuurlijk dat men u er een vakkundig advies
geeft. Bij de toercaravan is het belangrijk
welke trekkende wagen u heeft.
Bij deze vaklieden hoorden wij de
tendens van de vraag naar meer en meer
sta-caravans. Om een voorbeeld te noemen:
dit jaar is bij de A-line caravanfabriek alleen
al in eerste instantie een order geplaatst
van 465 stacaravans en 135 toercaravans.
Dit is wel een symthoom dat tot nadenken
stemt.
Waren aanvankelijk de sta-caravans van
het houterige vierkante model op kleine wiel
tjes, thans is daar een grondige wijziging
in gekomen. De meeste sta-caravans hebben
een prachtig gestroomlijnd model. Ze
zijn geremd en geveerd. Op hun grote wielen
kunnen zij over de weg worden vervoerd.
De A-line stacaravan is in vier modellen
verkrijgbaar. De prijzen liggen tussen de
8150.en 10.500.Voor dit laatste
bedrag heeft men een paleis op wielen, waar
van men rustig kan zeggen dat het een luxe
bungalow is. Er is een ruime salon-eethoek,
een royale keuken met gasfornuis en oven,
8 slaapplaatsen, een toiletruimte en bij dit
alles standaard vaste vloerbedekking, ma
trassen en gordijnen. Er is veel bergruimte
met drie ruime kleerkasten.
Een van de belangrijkste feiten die bij
de koop van een caravan in dit bedrijf naar
voren springt, is het vakmanschap en service
van de verkoper. De deskundigheid van de
vakman die u grondig kan adviseren en de
mogelijkheid om in het eigen bedrijf allerlei
persoonlijke wensen van de klant uit te
voeren, maken het hier plezierig kopen.
Nu. bij het tweede lustrum van dit Eerste
Zeeuwse Caravanbedrijf wensen wij de heren
Carol en De Koning toe dat zij in de ko
mende jaren meegroeien mogen met het
steeds toenemende caravan-toerisme.
Het vorig watersportseizoen hoorden wij
een ambtenaar van de rijkspolitie te water
de schipper van een motorkruiser toeroepen:
..Wilt u wat meer rechts houden".
Dit was zeker niet omdat deze politieman
de terminologie van het water niet kende,
maar wel zijn pappenheimers en dienover
eenkomstig het zekere voor het onzekere
nam.
Het is geen verwijt, maar een nuchtere
constatering van het feit dat er zeer velen
met een boot op het water komen, zonder
de meest elementaire regels te kennen.
Zoals in de verkeerswetgeving te land
regels zijn gesteld om te trachten het ver
keer zo ordelijk en vlot mogelijk te doen
verlopen en zo weinig mogelijk slachtoffers
te krijgen, zo worden in het ..Vaarreglement"
de gedragingen voorgeschreven van de ge
bruikers van het vaarwater.
Een exemplaar van dit Vaarreglement
moet de watersporter aan boord hebben.
Het behoeft echter niet aan boord te zijn
van ..kleine open vaartuigen". Het Vaar
reglement is ook op het Veerse meer van
toepassing.
Het reglement verstaat onder motorvaar
tuigen ook vaartuigen, voorzien van een
buitenboordmotor.
De schipper van een vaartuig is verplicht
gevolg te geven aan aanwijzingen welke
hem worden gegeven in het belang van de
veiligheid van de vaart. Deze aanwijzingen
zullen in het algemeen gegeven worden door
de in dienst van de beheerder van het vaar
water zijnde ambtenaren en ambtenaren
van de rijkspolitie te water.
Op elk varend vaartuig moet een „tot de
bediening van het roer bekwaam persoon"
met een minimum leeftijd van 16 jaar het
roer hanteren. Deze bepaling geldt niet
voor kleine vaartuigjes zonder mechanische
kracht.
Het is onmogelijk in een wet of reglement
alles te regelen.
In de verkeerswetgeving maar ook in het
Vaarreglement is hierin voorzien, door een
bij de goede schipper zeer bekend artikel.
Dit artikel (4) zegt dat in alle gevallen
waarvoor dit reglement geen voorschrift
geeft, de schipper alle maatregelen moet
nemen, welke door goede zeemanschap wor
den geboden, teneinde aanvaring te voorko
men.
Van de voorschriften van dit reglement
moet volgens de eisen van goed zeeman
schap worden afgeweken, voor zover de om
standigheden dit vorderen, inzonderheid om
aanvaring te voorkomen.
Het kan dus voorkomen, dat de schipper
van een vaartuig de voorschriften van het
Vaarreglement niet opvolgt. Dan zal hij dit
moeten doen volgens de eisen van goed
zeemanschap, als de omstandigheden dat
vorderen en om een aanvaring te voorkomen.
(Wordt vervolgd).
21