veerse Meer-forel wordt nationale trekpleister Over Lemmer, Weizinge en Schenge campings vraagt. Er zijn nog honderden sportvissers, die er in hun vrije dagen met de tent op uittrekken. Hun aantal wordt snel kleiner. Een nieuw winstpunt voor het groeiende legioen van hengelaars blijkt ook de weersvoorspellingen voor drie dagen door het K.N.M.I. Dit maakt het mogelijk met redelijke kans op goed weer meer daagse hengelexpedities te organiseren. Auto. caravan en visboot vormen de drie peilers voor het ware hengelaarsgeluk. Waarvan acte aan alle gemeentebesturen, die recreatieplannen gaan ontwerpen. Het mag ook wel even vermeld, dat ook in het kader van ruilverkavelingen vaak meer aan dacht aan landschapsplanning en recreatie kan worden geschonken. Met name natuur lijk voor de hengelsport, die om betere ont sluitingen van vele viswateren schreeuwt, stoepjes om trailerbootjes te water te laten en plekjes om de caravan of auto weg te zetten. C. van Heugten. De aanleg van sportvishavens is een nieuwe sleutel voor de opbouw van kam peerterreinen met veel caravan-bewoners. In de naaste toekomst zullen ook de ge meenten rond het Veerse meer daar degelijk rekening mee moeten houden. Het zal zelfs zaak zijn riante kampeerterreinen in de buurt van de sportvishavens en bekende hengel- stekken te krijgen. De opbouw van de pa lingstand en de uitzetting van forel op het Veerse meer belooft toenemend toerisme naar dit water. Het geheim van de recrea tieve explosie is doodeenvoudig. De week endtoerist of dagjesmens wil een tweede huis, dus voor de meeste mensen de cara van hebben. Hij wil liefst dicht in de buurt zijn bootje een goed bewaakte ligplaats geven. En hij wil niet ver van die sportvis haven zijn visstekken kunnen bereiken. Vrouw en kinderen moeten kunnen zonnen en zwemmen of op het strand spelen. Ook de mogelijkheden voor dagrecratie, om een vrije dag of weekend een caravan of tent weg te zetten op een grote zonneweide (denk maar aan de Piet), zijn enorm. Een trailer-hellinkje om het vis- of zeilbootje te water te laten is dan onmisbaar. De tijd dat eb en vloed over Veerse Gat en Zandkreek regeerden, ligt weer bijna acht jaren achter ons. Met zijn moderne technische wetenschap, zijn machines en zijn hulpmiddelen legde de mens de natuur zijn wi! op. Door de aanleg van twee afsluitdammen onstond het Veerse meer en alleen de geulen en kreken in de voor malige schorren en slikken, voor zover ze niet reeds zijn dichtgeschoven, roepen nog herinneringen op aan de tijden van weleer. De opgroeiende oeverbossen, de aanleg van wegen, de bouw van zomerhuizen, de aanleg van jachthavens, steigers en recrea tie-eilanden zullen binnen de komende tien jaren een zodanige verandering van land schap en sfeer met zich meebrengen, dat slechts de ouderen onder ons zich dan misschien nog vaag zullen kunnen voorstel len hoe het getijengebied van Veerse Gat en Zandkreek er vóór de afsluiting uitzag. Ik hoop te zijner tijd een poging te doen die sfeer nog één keer voor u op te roepen, maar eerst zou ik u in dit artikel willen meevoeren naar ..lang vervlogen tijden" en met u willen nagaan hoe het Veerse meer en omgeving er ongeveer moet hebben uit gezien omstreeks het jaar 1500 en welke veranderingen zich van toen af, zowel door ingrijpen van de mens als door natuurlijke oorzaken hebben voltrokken, totdat in 1872 de aanleg van het kanaal door Walcheren werd voltooid. Voor de instandhouding van de economie der eertijds bloeiende handelssteden Mid delburg, Arnemuiden, Veere en Goes was een goede scheepvaartroute onontbeerlijk, omdat in de oude tijd het goederenvervoer op andere wijze vrijwel niet mogelijk was. Omstreeks het jaar 1500 lag langs de oostzijde van Walcheren het zgn. Vere Diep, dat later de naam Veerse Gat kreeg. Van het Vere Diep kwam men zuidwaarts varend in het vaarwater Lemele, Lemmel of Lemmer, waarvan de ligging schetsmatig op het bijbehorende kaartje staat aange geven onder het cijfer 1. Door de Lemmer verder zuidwaarts varend, bereikte men het vaarwater Weizinge (2) dat ter hoogte van Rammekens in de Westerschelde uit mondde. In de Lemmer stroomde de Arne (3) uit. een kronkelig vaarwater, waardoor de scheepvaart Middelburg kon bereiken. Aan de mond van de Arne lag het (oude) Arnemuiden (4). Verder oostelijk van de Weizinge langs de schorren voor de Zuid-Bevelandse kust lag het Jonker Fransgat (5), waardoor men van de Westerschelde landinwaarts, o.a. de Zuidvliet en het Schenge kon bereiken. Zowel door de Zuidvliet, welke naam om streeks 1850 in Zandkreek werd veranderd, als door de Schenge (6), de Puye (7) en het Goesse Diep (8), kon de Oosterschelde bereikt worden. Tussen de Zuidvliet en het Schenge lag het eiland Wolfaartsdijk ge scheiden van de rest van Zuid-Beveland. Vanuit de haven van Goes, moest men de Oosterschelde via deze stromen zien te bereiken. Naarmate de omvang en de diepgang der schepen in de loop der jaren toenam, werd het manoeuvreren in de smalle kron kelende en ondieper wordende vaarwaters steeds bezwaarlijker. Vooral voor de scheep vaart over de Arne naar Middelburg ont stonden grote moeilijkheden, die de bloei van deze stad als handelscentrum ernstig bedreigden. In 1531 was men daarom genoodzaakt een kanaal (9) te graven dat in de Wei zinge uitkwam, recht over de plaats waar nu het dorp Nieuw- en Sint Joosland ligt. De laagte langs en ten westen van de Nieuw- landse weg wijst de plaats nog aan waar dit kanaal eertijds lag. De scheepvaart naar Middelburg was hierdoor voor vele jaren gewaarborgd, maar aanslibbing en verzan ding van Weizinge en Lemmer, vooral in de loop van de 17e eeuw, vormden een ern stige bedreiging. Er bleef de gemeente uiteindelijk niets anders over dan te pogen weer een nieuwe uitweg naar bevaarbaar water te laten gra ven. Dit resulteerde in een kanaal dat van Middelburg naar het Veerse Gat liep en dat nabij de hofstede Wulpenburg in het Veerse Gat uitmondde (de oude Middel burgse haven). Nadat dit kanaal van 1817 tot 1871 dienst had gedaan, werd het gedeeltelijk opgenomen in het huidige kanaal Walcheren, dat in 1872 gereed kwam. Ook de toegang naar Arnemuiden ver zandde steeds meer, waardoor men ge noodzaakt was een deel van de oude Arne te kanaliseren, dat in 1873 met het kanaal door Walcheren in verbinding werd gebracht. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1969 | | pagina 7