Jaarverslag van „Het Veerse Meer."
Het jaarverslag van „Het Veerse Meer"
over 1968 is verschenen.
We lezen er verschillende met de recre
atieve ontwikkeling verband houdende zaken
in. Bij het dagrecreatieterrein aan de Piet
zijn, dank zij de dienst der Domeinen be
langrijke voorzieningen getroffen.
Door middel van een zand-cement-stabili-
satieproces is er een weg aangelegd met
aan beide zijden parkeermogelijkheid. Er
zijn toiletgebouwen geplaatst en het afval
wordt regelmatig verwijderd.
De belangstelling voor dit terrein is sterk
groeiende.
Medegedeeld wordt, dat Rijkswaterstaat,
met betrekking tot het Streekplan midden-
Zeeland heeft opgemerkt, dat er rekening
moet worden gehouden met de eventuele
noodzaak van verruiming van het vaarwater
in het oostelijk deel van het Veerse meer.
mede gelet op de belangen van de recrea
tievaart.
Dit houdt in, dat aan de noordzijde buiten
het natuurreservaat onder beheer van de
stichting „De Beer", een strook grond ter
breedte van tenminste 300 meter beschik
baar blijft.
Opgemerkt wordt, dat de rijkspolitie te
water het afgelopen watersportseizoen weer
veel werk heeft verzet.
Het water van het Veerse meer is van
een zeer behoorlijke zuiverheid, hoewel het
bungalowpark ..De Banjaard" in Kamperland
nog een vervuilingsbron is.
Er werden drie biologisch werkende riool
waterzuiveringsinstallaties gebouwd.
Het Veerse meer vervulde weer een be
langrijke functie als wedstrijdwater. Er wer
den nationale en internationale zeilwedstrij
den gehouden. Maar er waren ook verschil
lende club- en teamwedstrijden, races en
wedstrijden voor motorboten. Bovendien wa
ren er enkele viswedstrijden met een be
hoorlijke deelname.
vv
v
Jaarverslag van de Provinciale Vereniging
voor Vreemdelingenverkeer.
Het jaarverslag over 1968 van bovenge
noemde vereniging is verschenen. We willen
onze lezers enkele daarin opgenomen op
merkingen niet onthouden.
Er was een geweldig verschil tussen het
seizoen 1967 en dat van 1968.
Het weer in 1967 was prachtig. In 1968
was het overwegend slecht. Daarbij kwam
dan nog, dat het in 1968 met de vakantie
spreiding droevig gesteld was.
Wij voor ons missen bij deze constate
ringen de opmerking, dat de toeristische or
ganisaties jammer genoeg niet tijdig genoeg
hebben onderkend, dat het fout zou gaan
met de vakantiespreiding.
De in 1968 voor het eerst werkende
Zeeuwse logiesdienst is door het uitblijven
van grote drukte niet aan een krachtproef
onderworpen geweest.
Volgens het verslag is het groter aantal
Fransen tijdens de Paasdagen vooral te
danken aan het klaarkomen van de autoroute
van Parijs naar Lille.
Wat ons opviel tijdens de laatste Pink
sterdagen was het feit, dat er weer een
groot aantal Fransen hier was en dat deze
Fransen, het viel ons in de restaurants op,
behoorlijk verteerden.
Maar komt dat nu wel door het gereed
komen van die autoroute du Nord? Is het
in werkelijkheid niet zo, dat wij voor de
Fransman nog niet te duur zijn? Voor de
Duitser, die in het algemeen zeer prijsbe
wust is, zijn we het in ieder geval wel.
Daarom willen we hier nog eens herhalen
wat we al eens eerder hebben gezegd en
wat door de jonge energieke voorzitter
van de provinciale VVV op een algemene
vergadering van deze organisatie naar vo
ren werd gebracht: de noodzaak van weten
schappelijk onderzoek.
Het zal een keihard gevecht worden op
het wereldterrein van het toerisme. Daarbij
hebben de „zonnelanden" veel voor. Het
weer en de prijzen hebben een grote ver
koopwaarde. Daarbij komt, dat wij van de
wijze waarop dit alles „gebracht" wordt nog
veel kunnen leren.
Maar we hebben hier zelf ook veel te
bieden. Die van zout en jodium-rijke Zeeuw
se lucht, die masserende hoge golven, de
sfeer van het echte Zeeuwse land, met de
prachtige vergezichten, de watersport en
het rustige familie-badleven.
Wij hebben in Zeeland een goed produkt
te bieden. Maar met de prov. VVV zeggen
wij: dit kan alleen verkocht worden als de
service tot een maximum wordt opgevoerd
en de prijzen zijn afgestemd op dat gele
verde produkt.
En dit juist zijn twee factoren waarover
wij niet zo gerust zijn. Incidenteel kwamen
ons enkele gevallen ter ore. waarbij van
service of enig gastheerschap nauwelijks
sprake was, en een prijs gevraagd werd,
waarvan men zei dat er ergens wel een gek
die zou betalen. Gevaarlijke mentaliteit
Eén vlieg maakt nog steeds die apothe-
kerszalf stinkende.
Het watersportbedrijf Tagrijn in St. Anna-
land.
Hoewel niet in het Veersemeer-gebied
liggend, vonden wij de redenen om een der
gelijke zeilschool te exploiteren wel zó be
langrijk. dat wij er ook hier wel eens mel
ding van willen maken.
Het komt nog maar al te veel voor, dat
onervaren watersporters de Oosterschelde
op gaan. Als men een ligplaats ergens in
een van de jachthavens aan het Veerse
meer heeft, kan men op een gemakkelijke
manier eens een tochtje op de Oosterschel
de maken.
En dan komt vaak al heel snel het ge
vaar om de hoek kijken. Want het zeilen
op het Veerse meer stelt heel andere eisen
aan schip en bemanning, dan het varen op
de Oosterschelde, waar behalve een drukke
beroepsvaart, ook het tij een zeer belang
rijke faktor is. Wie zal zeggen hoeveel nar
row escapes er zijn geweest.
Zo nu en dan hoor je van een booteige
naar zo eens terloops hoe hij het zweet in
zijn handen heeft gehad, bij situaties waar
in hij zeker beter had moeten weten.
Dit gegeven was een van de belangrijkste
overwegingen van de heer J. van Kuilen
burg om drie jaar geleden stroomzeilcur-
sussen te beginnen.
Deze cursussen komen vooral de laatste
tijd sterk in de belangstelling te staan,
omdat hoe langer hoe meer mensen er van
overtuigd raken, dat het varen op de open
Zeeuwse getijwateren eisen stelt die heel
anders zijn dan die op de binnenwateren.
De weekcursussen in de zomer bieden
slechts mogelijkheid aan een beperkt aan
tal cursisten. Instructievaartuig is de stalen
platbodem „Jan Haring", getuigd met groot
zeil, fok en kluiver.
De volledige opleiding in de praktijk om
vat o.a.: stroomzeilen, het varen tussen be
roepsvaart, zeekaart lezen, weerkunde, an
keren, sluizen passeren, betonningen, kom
pas varen, koersen uitzetten enz
Bij een dergelijke opleiding op een basis
van de zelf in Zeeland opgedane ervaring,
wordt aan de veiligheid veel aandacht ge
schonken. De gehele cursus is er op gericht
om door meerdere kennis, die men ook bij
het praktische werk opdoet, voldoende ze
kerheid en rust te verkrijgen, waardoor men
niet in paniek raakt in bepaalde situaties.
Behalve deze zomercursussen worden er
in de wintermaanden theoriecursussen ge
geven. Afgelopen winter waren hiervoor 5
groepen van 20 personen.
In verschillende grote steden in Neder
land worden deze cursussen ook gehouden.
Wij zijn overtuigd van de belangrijke taak
die er voor deze speciale zeilschool is weg
gelegd en wij willen dan ook ieder die een
grotere boot bezit, maar nog niet de nood
zakelijke theoretische en praktische kennis,
aanraden in Tholen eens wat informatie te
vragen.
16 juli
Vossentocht in Vrouwenpolder.
14, 15 en 16 juli
Wielerwedstrijden in Vlissingen.
16 en 17 juli
Zierikzee: mosselfeest en vaartocht met
gepavoiseerde schepen.
19 juli
Middelburg: optreden „Wingates Tem
perance Band" (een toporkest uit En
geland).
19 juli en 2, 9, 13, 19, 20, 26, 27 en 30 aug.
Vlissingen: vaartocht naar Antwerpen,
terug per trein.
10