WATER
De
bevoorrechten
DE DIJKSDDEIDIE
Van de zijde van de zakenlieden rond de
Loosdrechtse plassen komt het bezwaar, dat
alle van buiten komende recreanten, die een
boot hebben, waarmede zij niet snel willen
varen, maar die wel harder kan dan 16 km
per uur, geweerd worden.
Van de zijde van het Plassenschap deelt
men mede, dat op de bijna 2500 ha water.
5500 zeilboten een vaste ligplaats hebben.
Het aantal motorboten is niet bekend. Het
is gebleken bij de controle van de politie te
water, dat velen de voorgeschreven max.-
snelheid overtreden. In 1967 werd daarvoor
Ze kwamen net terug van een klusje. De
centraalpost in Wemeldinge had hen per
mobilofoon ontboden naar één van de slui
zen van het kanaal door Zuid-Beveland,
waar een dikke laag olie op het water dreef
Ze hadden er zo wat flesjes en potjes mee
gevuld. De inhoud was bestemd voor het
laboratorium. Ze moesten nu nog eerst een
mutatie maken voor het rapportenboek. Er
moest een onderzoek worden ingesteld naar
de dader en proces verbaal worden opge
maakt.
Ze hadden in de vroege ochtend in Wol-
phaartsdijk hun boot afgesloten en waren
per dienstauto gegaan.
Nu trof ik hen in de stemming van ..de
klus zit er weer op" en hun handen was
send. elkaar goedmoedig jennend, zo van
..je kan wel merken wie het meest gedaan
heeft; ik stink het meest".
De bemanning van de RP 64 is als ik om
half elf des morgens aan boord stap aan
haar eerste bak koffie toe. De scottl waar
ze met z'n drieeën op varen is een wat
buitennissig vaartuig. Natuurlijk kun je er
vooruit en achteruit mee varen. Ook er mee
naar bakboord of stuurboord uitwijken zijn
klassieke mogelijkheden. Op de plaats zelf
er een rondje mee draaien gaat heel gemak
kelijk. Maar het wonderlijke aan dit schip
is. dat je er dwars mee kunt varen.
Hij is wat oud, deze RP 64 en hij maakt
nogal wat lawaai. Maar dat komt mogelijk
wel door zijn leeftijd. Ze kunnen er dan ook
nog al op kankeren, maar ik geloof dat je
dat niet helemaal serieus moet nemen. In
hun hart hebben ze toch nog wel een plaats
je voor deze ..troel", die ze na de koffie
wat gaan schoonmaken en bijwerken, zo van
die zaken die een wat oudere dame nu een
maal nodig heeft om gesoigneerd voor de
dag te kunnen komen.
317 maal proces-verbaal opgemaakt.
Nog steeds vindt het Plassenschap Loos-
drecht, dat de grens van de uit te geven
vergunningen is bereikt en dat men. om dit
watersportgebied voor ieder leefbaar te
houden, zeker geen uitbreiding moeten ge
ven aan het aantal vergunningen.
Een verschil in inzicht dus tussen degenen
die de recreatiebelangen van alle groepen
moeten behartigen en zakenmensen die in
een bepaalde sector hun brood verdienen.
Plassenschap Loosdrecht neem ..Een wijs
besluit" is onze karige wens.
Het is zo tijdens de koffie en er na, als
ze aan het roest krabben en schilderen zijn.
goed luisteren naar deze mannen, die de
grootste tijd van hun leven op het water
hebben doorgebracht.
Steeds weer komen ze in aanraking met
mensen die voor hun beroep of voor plezier
op het water verkeren. Ze ervaren hoe zelfs
de meest elementaire beginselen met de
voeten worden getreden.
Ze verbijten zich als er met een sterk
toenemende wind nog een zeilbootje het wa
ter op gaat. De schipper zei: de beroeps-
vaarder zegt dan tegen zijn vrouw: we lig
gen in Abrahams schoot, even afwachten".
Als een pleziervaarder al een transistorradio
aan boord heeft, luistert hij een gehele dag
naar ingeblikte herrie, maar niet naar de
weerberichten. Je staat er verstomd van wat
men aan roekeloosheid kan opbrengen.
Laatst controleerden we een rubberbootje
met drie man en een stel hengels buiten
boord. Het was echt zo van: Jan houdt je
adem even in dan kan ik werpen. We heb
ben ons leven lang op het water doorge
bracht. maar dat zouden we niet durven".
Over deze veiligheid op het water verder
sprekend, komt de eigen verantwoordelijk
heid van de watersporter nog weer eens
duidelijk uit de verf.
Als een botenverhuurder een boot ver
huurt aan drie volwassenen die zeggen te
kunnen zeilen, is het toch wel moeilijk deze
verhuurder een verwijt te maken als er in
het gunstigste geval schade gevaren wordt.
We zagen ze niet zei de schipper, maar
we hoorden ze tegen de steiger kletteren.
Daarna, met geen varend schip in de haven,
zagen ze nog kans een heel stel gemeerd
liggende jachtjes te zoenen.
Een speedboot laatst dan. zegt zijn maat.
man vrouw en drie kinderen aan boord. De
hekgolf van een langsvarende rondvaart
boot deed het bootje kapzeizen. Geen van
de vijf een zwemvest, zelfs niet de jongste
van anderhalf jaar. Een geluk dat we juist
langs kwamen en de peuter direct uit het
water konden vissen.
Verantwoordelijkheidsgevoel, ook ten op
zichte van anderen!
Op mijn vraag hoe het met de crimina
liteit op het water staat, krijg ik ten ant
woord dat dit nog al meevalt. Rond de Pink
sterdagen is er een Vaurien gestolen en kort
achter elkaar is men één en dezelfde boot.
na de lijnen te hebben doorgesneden aan het
pleziervaren geweest. Op het land wordt
er meer gestolen dan op het water.
Daar moei je je wel over verwonderen
als je ziet hoe men vaak de boel achterlaat.
In andere watersportgebieden heeft dit
al zo vaak tot diefstal geleid, dat daar de
watersporters gevraagd wordt een aantal
punten in acht te nemen, die toch ook hier
wel van belang zijn en waarom wij ze hier
onder laten volgen.
Laat uw boot niet onbeheerd liggen;
Als u een kajuit aan boord hebt. sluit
deze dan af;
Berg uw buitenboordmotor op als u niet
vaart; b.v. thuis, in de botenloods of in de
afgesloten kajuit;
Noteer het motornummer en bijzondere
herkenningstekens van de motor. Kunt u de
motor niet opbergen, maak hem dan aan
de boot vast met een beugel of ketting met
slot;
Geef uw boot een herkenningsteken op
een plaats die niet opvalt. Dit heeft vooral
zin als u een kleinere serieboot heeft.
Een oude zeemeeuw zal men nooit zien
sterven.
Als het zijn tijd is, vliegt hij uit het land.
Wie speurend langs de vloedlijn loopt te
zwerven
vindt soms wat vuile veren aan het strand.
Een meeuw schijnt in de hoogte dood te
blijven.
Toch vliegt hij voort, de vleugels uitgespreid,
alsof zijn spieren plotseling verstijven,
en roerloos zeilend talmt hij in de tijd.
Voorbij de kim moet hij het water raken,
onzichtbaar voor een ieder op het land.
Alleen een zeeman ziet soms. bij het waken,
een dode vogel zweven langs het want.
En hij alleen verstaat dit vege teken
als eeuwigheid die neerziet in de tijd
en zich voelt drijven door de blauwe streken
van Gods ontstellende oneindigheid.
Jan Noordegraaf.
17