WATER De bevoorrechten DE DIJKSDDEIDIE Van de zijde van de zakenlieden rond de Loosdrechtse plassen komt het bezwaar, dat alle van buiten komende recreanten, die een boot hebben, waarmede zij niet snel willen varen, maar die wel harder kan dan 16 km per uur, geweerd worden. Van de zijde van het Plassenschap deelt men mede, dat op de bijna 2500 ha water. 5500 zeilboten een vaste ligplaats hebben. Het aantal motorboten is niet bekend. Het is gebleken bij de controle van de politie te water, dat velen de voorgeschreven max.- snelheid overtreden. In 1967 werd daarvoor Ze kwamen net terug van een klusje. De centraalpost in Wemeldinge had hen per mobilofoon ontboden naar één van de slui zen van het kanaal door Zuid-Beveland, waar een dikke laag olie op het water dreef Ze hadden er zo wat flesjes en potjes mee gevuld. De inhoud was bestemd voor het laboratorium. Ze moesten nu nog eerst een mutatie maken voor het rapportenboek. Er moest een onderzoek worden ingesteld naar de dader en proces verbaal worden opge maakt. Ze hadden in de vroege ochtend in Wol- phaartsdijk hun boot afgesloten en waren per dienstauto gegaan. Nu trof ik hen in de stemming van ..de klus zit er weer op" en hun handen was send. elkaar goedmoedig jennend, zo van ..je kan wel merken wie het meest gedaan heeft; ik stink het meest". De bemanning van de RP 64 is als ik om half elf des morgens aan boord stap aan haar eerste bak koffie toe. De scottl waar ze met z'n drieeën op varen is een wat buitennissig vaartuig. Natuurlijk kun je er vooruit en achteruit mee varen. Ook er mee naar bakboord of stuurboord uitwijken zijn klassieke mogelijkheden. Op de plaats zelf er een rondje mee draaien gaat heel gemak kelijk. Maar het wonderlijke aan dit schip is. dat je er dwars mee kunt varen. Hij is wat oud, deze RP 64 en hij maakt nogal wat lawaai. Maar dat komt mogelijk wel door zijn leeftijd. Ze kunnen er dan ook nog al op kankeren, maar ik geloof dat je dat niet helemaal serieus moet nemen. In hun hart hebben ze toch nog wel een plaats je voor deze ..troel", die ze na de koffie wat gaan schoonmaken en bijwerken, zo van die zaken die een wat oudere dame nu een maal nodig heeft om gesoigneerd voor de dag te kunnen komen. 317 maal proces-verbaal opgemaakt. Nog steeds vindt het Plassenschap Loos- drecht, dat de grens van de uit te geven vergunningen is bereikt en dat men. om dit watersportgebied voor ieder leefbaar te houden, zeker geen uitbreiding moeten ge ven aan het aantal vergunningen. Een verschil in inzicht dus tussen degenen die de recreatiebelangen van alle groepen moeten behartigen en zakenmensen die in een bepaalde sector hun brood verdienen. Plassenschap Loosdrecht neem ..Een wijs besluit" is onze karige wens. Het is zo tijdens de koffie en er na, als ze aan het roest krabben en schilderen zijn. goed luisteren naar deze mannen, die de grootste tijd van hun leven op het water hebben doorgebracht. Steeds weer komen ze in aanraking met mensen die voor hun beroep of voor plezier op het water verkeren. Ze ervaren hoe zelfs de meest elementaire beginselen met de voeten worden getreden. Ze verbijten zich als er met een sterk toenemende wind nog een zeilbootje het wa ter op gaat. De schipper zei: de beroeps- vaarder zegt dan tegen zijn vrouw: we lig gen in Abrahams schoot, even afwachten". Als een pleziervaarder al een transistorradio aan boord heeft, luistert hij een gehele dag naar ingeblikte herrie, maar niet naar de weerberichten. Je staat er verstomd van wat men aan roekeloosheid kan opbrengen. Laatst controleerden we een rubberbootje met drie man en een stel hengels buiten boord. Het was echt zo van: Jan houdt je adem even in dan kan ik werpen. We heb ben ons leven lang op het water doorge bracht. maar dat zouden we niet durven". Over deze veiligheid op het water verder sprekend, komt de eigen verantwoordelijk heid van de watersporter nog weer eens duidelijk uit de verf. Als een botenverhuurder een boot ver huurt aan drie volwassenen die zeggen te kunnen zeilen, is het toch wel moeilijk deze verhuurder een verwijt te maken als er in het gunstigste geval schade gevaren wordt. We zagen ze niet zei de schipper, maar we hoorden ze tegen de steiger kletteren. Daarna, met geen varend schip in de haven, zagen ze nog kans een heel stel gemeerd liggende jachtjes te zoenen. Een speedboot laatst dan. zegt zijn maat. man vrouw en drie kinderen aan boord. De hekgolf van een langsvarende rondvaart boot deed het bootje kapzeizen. Geen van de vijf een zwemvest, zelfs niet de jongste van anderhalf jaar. Een geluk dat we juist langs kwamen en de peuter direct uit het water konden vissen. Verantwoordelijkheidsgevoel, ook ten op zichte van anderen! Op mijn vraag hoe het met de crimina liteit op het water staat, krijg ik ten ant woord dat dit nog al meevalt. Rond de Pink sterdagen is er een Vaurien gestolen en kort achter elkaar is men één en dezelfde boot. na de lijnen te hebben doorgesneden aan het pleziervaren geweest. Op het land wordt er meer gestolen dan op het water. Daar moei je je wel over verwonderen als je ziet hoe men vaak de boel achterlaat. In andere watersportgebieden heeft dit al zo vaak tot diefstal geleid, dat daar de watersporters gevraagd wordt een aantal punten in acht te nemen, die toch ook hier wel van belang zijn en waarom wij ze hier onder laten volgen. Laat uw boot niet onbeheerd liggen; Als u een kajuit aan boord hebt. sluit deze dan af; Berg uw buitenboordmotor op als u niet vaart; b.v. thuis, in de botenloods of in de afgesloten kajuit; Noteer het motornummer en bijzondere herkenningstekens van de motor. Kunt u de motor niet opbergen, maak hem dan aan de boot vast met een beugel of ketting met slot; Geef uw boot een herkenningsteken op een plaats die niet opvalt. Dit heeft vooral zin als u een kleinere serieboot heeft. Een oude zeemeeuw zal men nooit zien sterven. Als het zijn tijd is, vliegt hij uit het land. Wie speurend langs de vloedlijn loopt te zwerven vindt soms wat vuile veren aan het strand. Een meeuw schijnt in de hoogte dood te blijven. Toch vliegt hij voort, de vleugels uitgespreid, alsof zijn spieren plotseling verstijven, en roerloos zeilend talmt hij in de tijd. Voorbij de kim moet hij het water raken, onzichtbaar voor een ieder op het land. Alleen een zeeman ziet soms. bij het waken, een dode vogel zweven langs het want. En hij alleen verstaat dit vege teken als eeuwigheid die neerziet in de tijd en zich voelt drijven door de blauwe streken van Gods ontstellende oneindigheid. Jan Noordegraaf. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1969 | | pagina 17