Zeeland
omstreeks 2000
Tholen
Vlissingen
Krabbe ndijke
Oostbi
Terneuzen
beantwoorden, temeer indien men ziet welke
wijzigingen hier, in feite sinds kort, hebben
plaats gevonden. Nog in 1900 werkte onge
veer 70% van de arbeidskrachten in fa
brieken en werkplaatsen zestig uur in de
week. thans nog ongeveer 45 uur. In Ame
rika spreekt men al serieus over een 4-
daagse werkweek. Gezien de snelle uitbrei
ding van de vrije tijd in de laatste jaren
lijkt een voortgaande uitbreiding daarvan
welhaast vanzelfsprekend. Men verwacht dat
de arbeidstijd in de komende jaren zal
teruglopen tot ongeveer 30 uur in de week
(figuur 2).
Het is te verwachten, dat deze toeneming
van de vrije tijd vooral van invloed zal
zijn op de weekend-recreatie. Het is even
eens te verwachten dat er een grote be
hoefte zal bestaan aan slaapplaatsen in de
recreatieve sector. Indien men ziet hoe groot
de ontwikkeling daarvan was in de afge
lopen jaren, dan lijkt een toeneming tot on
geveer 450.000 in Zeeland rond de eeuw
wisseling niet aan de te hoge kant. Ook
hier geldt echter weer dat de gewoonte, i.e.
het vakantiepatroon rond 2000, mogelijk een
geheel ander zal zijn dan thans het geval is.
In de U.S.A. is een zomervakantie aan de
Zuidpool nog enigermate exclusief, mis
schien is dat rond 2000 ook wel het geval
in Nederland.
CONCLUSIE.
Zeeland is een provincie waar momenteel
veel gebeurt. Dit geldt zowel voor het wo
nen. het werken en de recreatie als voor
het (hier niet behandelde) verkeer.
Welk beeld roept nu het Zeeland van
2000 bij ons op? Een groot stedelijk gebied
met vlak daarbij rokende schoorstenen en
stranden volgepropt met mensenmassa's?
Neen, bepaald niet. Rond het jaar 2000 zal
Zeeland één dubbelstad hebben met onge
veer 150.000 inwoners, twee kleinere steden
met elk ca 50.000 inwoners, enige stadjes
met rond 25.000 inwoners en op het plat
teland tenslotte een aantal kleinere ver
zorgingskernen.
Wat de industrie betreft: langs de Wes-
terschelde zullen er bepaalde complexen
zijn waar men nijverheid aantreft, maar be
slist niet overal, gewoon omdat het water-
staattechnisch onmogelijk is overal langs
deze zeearm aanlegplaatsen en insteekha-
vens voor zeeschepen te maken. En voor
de rest van de provincie Zeeland? Wel hier
en daar enige industrieterreinen, maar dan
van een geheel andere schaal als die langs
de Westerschelde en voor het overige geen
industrie (figuur 3).
Dit gehele gebied wordt ontsloten door
een aantal oost-west en noord-zuid lopende
autosnelwegen, waaronder één vaste oever
verbinding over de Westerschelde, die maken
dat aan- en afvoer snel zal kunnen geschie
den.
Dit zal het beeld kunnen zijn van Zeeland
over 30 a 35 jaar, een provincie waar het
goed wonen, werken en recreëren is.
Drs. H. H. Vogel.
23