Zeeland omstreeks 2000 Tholen Vlissingen Krabbe ndijke Oostbi Terneuzen beantwoorden, temeer indien men ziet welke wijzigingen hier, in feite sinds kort, hebben plaats gevonden. Nog in 1900 werkte onge veer 70% van de arbeidskrachten in fa brieken en werkplaatsen zestig uur in de week. thans nog ongeveer 45 uur. In Ame rika spreekt men al serieus over een 4- daagse werkweek. Gezien de snelle uitbrei ding van de vrije tijd in de laatste jaren lijkt een voortgaande uitbreiding daarvan welhaast vanzelfsprekend. Men verwacht dat de arbeidstijd in de komende jaren zal teruglopen tot ongeveer 30 uur in de week (figuur 2). Het is te verwachten, dat deze toeneming van de vrije tijd vooral van invloed zal zijn op de weekend-recreatie. Het is even eens te verwachten dat er een grote be hoefte zal bestaan aan slaapplaatsen in de recreatieve sector. Indien men ziet hoe groot de ontwikkeling daarvan was in de afge lopen jaren, dan lijkt een toeneming tot on geveer 450.000 in Zeeland rond de eeuw wisseling niet aan de te hoge kant. Ook hier geldt echter weer dat de gewoonte, i.e. het vakantiepatroon rond 2000, mogelijk een geheel ander zal zijn dan thans het geval is. In de U.S.A. is een zomervakantie aan de Zuidpool nog enigermate exclusief, mis schien is dat rond 2000 ook wel het geval in Nederland. CONCLUSIE. Zeeland is een provincie waar momenteel veel gebeurt. Dit geldt zowel voor het wo nen. het werken en de recreatie als voor het (hier niet behandelde) verkeer. Welk beeld roept nu het Zeeland van 2000 bij ons op? Een groot stedelijk gebied met vlak daarbij rokende schoorstenen en stranden volgepropt met mensenmassa's? Neen, bepaald niet. Rond het jaar 2000 zal Zeeland één dubbelstad hebben met onge veer 150.000 inwoners, twee kleinere steden met elk ca 50.000 inwoners, enige stadjes met rond 25.000 inwoners en op het plat teland tenslotte een aantal kleinere ver zorgingskernen. Wat de industrie betreft: langs de Wes- terschelde zullen er bepaalde complexen zijn waar men nijverheid aantreft, maar be slist niet overal, gewoon omdat het water- staattechnisch onmogelijk is overal langs deze zeearm aanlegplaatsen en insteekha- vens voor zeeschepen te maken. En voor de rest van de provincie Zeeland? Wel hier en daar enige industrieterreinen, maar dan van een geheel andere schaal als die langs de Westerschelde en voor het overige geen industrie (figuur 3). Dit gehele gebied wordt ontsloten door een aantal oost-west en noord-zuid lopende autosnelwegen, waaronder één vaste oever verbinding over de Westerschelde, die maken dat aan- en afvoer snel zal kunnen geschie den. Dit zal het beeld kunnen zijn van Zeeland over 30 a 35 jaar, een provincie waar het goed wonen, werken en recreëren is. Drs. H. H. Vogel. 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1969 | | pagina 23