VEERSE MEER GIDS
De tunnel van de hoop
No. 6.
Jaargang 2.
15 juli 1969.
ROND HET VEERSE MEER
GELEGEN JACHTHAVENS
ARNEMUIDEN
(Klaar 25 juli 1969)
KAMPERLAND 011
KORTGENE
„DELTA MARINA" 01108-493
VEERE STADSHAVEN 01181 - 246
MARINA JACHTWERF
VEERE 011
VEERE
„OOSTWATERING'' 011
W.V.
„WOLPHAARTSDIJK" 011
WOLPHAARTSDIJK
JACHTHAVEN R.Y.C.B. 011
WOLPHAARTSDIJK
SPORTVISSERSHAVEN 01198-200
In de stadshaven van Veere zijn geen
ligplaatsen meer beschikbaar. Voor
de andere havens stelle men zich in
verbinding met de havenmeester.
gfft
■t i
Redactie en administratie:
Kade 57. Veere. telefoon (01181) 253
Advertentie-administratie:
Drukkerij Markusse. Wissenkerke
Postbus 1, Telefoon (01107) 308
Oplaag 10.000 exemplaren
welke gericht worden verspreid.
Hoofdredacteur:
H. P. Huijsman.
directeur van de
Recreatiegemeenschap ..Het Veerse Meer"
Abonnementen zijn verkrijgbaar
a 3.per jaar
Giro 206882
t.n.v. Drukkerij Markusse Wissenkerke.
Advertentieprijs kleine advertenties
1.per mm
Contractprijzen op aanvraag
Verschijnt:
medio maart, mei, juli. september, november
en januari.
Gehele of gedeeltelijke overname is toe
gestaan. mits volledige bronvermelding en
toezending bewijsnummer.
Medewerkers:
Cor van Heugten. Hoofdredacteur van „De
Sportvisser".
J. v. d. Broecke, Middelburg.
Drs. H. H. Vogel, Serooskerke (W).
Ir. P. H. Pels Rijcken, Houtvester Staats
bosbeheer.
Tekeningen: J. Jobse, Middelburg.
Foto's:
C. de Buck. Veere Boel, Middelburg.
Op 22 juli a.s. zal de rijkstunnel onder de Oude Maas bij Barendrecht en
Heinenoord officieel worden geopend. Omdat dit een enorme verbetering
is in de noord-west verbinding met de provincie Zeeland, lijkt het ons goed
ook hier nog eens de aandacht te vestigen op de tijdsbesparing die er na
het klaarkomen van dit kunstwerk ontstaat. Hoewel er zeer veel belangen
gediend worden, willen we toch in de allereerste plaats memoreren welk nut
het voor de recreatieve ontwikkeling van Zeeland heeft.
In het Deltagebied zijn twee noord-zuid routes geprojecteerd, die de rand
stad-Holland met het hart van Zeeland zullen verbinden. De zgn. Dammen-
weg, het meest westelijk gelegen, zal eerst geleidelijk klaar komen en wel
naar mate de zeegaten worden afgesloten.
Er was reeds een oostelijk gelegen verbinding, die tot stand was gebracht
door de Zeelandbrug, de Grevelingendam en de Haringvlietbrug. Er was echter
in deze verbinding nog een zwakke schakel. De smalle Barendrechtse hefbrug
over de Oude Maas was een verschrikkelijk obstakel voor het wegverkeer
De scheepvaart op de Oude Maas nam door de aanleg van de Europoort
en Botlekhavens sterk toe en de brug ging steeds vaker open. Bovendien
moest het wegverkeer gebruik maken van de oude wegen.
Nu komt daar een grote verbetering in.
Drie en een half jaar geleden startte het tunnelbouwwerk. Onder directie
van Rijkswaterstaat heeft een combinatie van grote aannemers, gevormd
tot N.V. Nestrum binnen de tevoren bepaalde tijd weer een staaltje van
Hollandse waterbouw laten zien.
De tunnel is 1064 meter lang. Er zijn twee tunnelbuizen met in ieder
een twee-strooks rijweg voor snelverkeer, een parallelweg voor langzaam
verkeer en een voetgangerspad. Op de grens van de gesloten en open tunnel-
bak. waar de helling voor Nederlandse begrippen vrij steil wordt, komt een
kruipstrook voor het zware verkeer, dat snelheid verliest.
Wat wij in Nederland bij de grotere tunnels nog niet kenden is de lift
voor fietsers en voetgangers, die hiermede het grootste gedeelte van de op
gaande helling kunnen vermijden.
De totale kosten van de tunnel bedragen rond de 53 miljoen gulden.
Het is een rijkstunnel, dus tolvrij. En hiermede moeten we wel dubbel blij
zijn.
We hebben respect voor de voortvarendheid waarmede Zeeland- en Haring
vlietbrug tot stand zijn gebracht. Het is echter een bekend feit, dat degenen
die 'het voornemen hebben, wonend in de Randstad, om hun boot in een van
de havens van het Veerse meer te leggen of hun tweede woning ergens in
Zeeland te zoeken, nog wel eens wenkbrouwen fronsend tegen die ƒ11.
tolgeld zitten aan te kijken.
Het is met deze tolvrije tunnel straks zo. dat wij niet meer een half uur
voor de Barendrechtse brug bij onze tijdsplanning behoeve uit te trekken.
Want hoewel de over de weg gemeten afstand in kilometers niet zoveel
korter wordt, zal de tijdsbesparing belangrijk zijn. Het is toch zo, dat niet
de lengte van het traject bepalend is, maar de vlotheid waarmede het ge
reden kan worden.
De file bij de Barendrechtse brug behoort straks tot het verleden.
We hopen dat binnen afzienbare tijd het eerst de tol bij de Haringvlietbrug
wordt opgeheven. Moge er daarna nog een oplossing werden gevonden om
het gehele noord-zuid traject tolvrij te kunnen rijden. Dan zal eerst met
recht de provincie Zeeland voor de Randstad Holland zonder barière naast
de deur liggen.
Deze nieuwe tunnel geeft hoop, dat er nog meer perspectief komt in de
recreatieve ontwikkeling van de provincie Zeeland.
5