Rijkspolitie te water gebouwd. De heer Van de Valk is hier de manager. Zowel de spijskaart als de kaart met snacks zijn de moeite van het be kijken en het kiezen waard. Ook hier een vakman die weet wat het woord culinair betekent. Al eerder schreven wij over de vele goe de spijzen die u hier geboden worden. Daar voegen wij aan toe: als u werkelijk een heer lijk zitje zoekt aan het Veerse meer, ga dan eens een kopje koffie of een glas pils drin ken op het zonnige terras met het prachtige uitzicht in de Oranjeplaat". ,,De Boei". Vanaf de .Oranjeplaat" kunt u langs de prachtige Veersemeer-promenade straks naar Wolphaartsdijk rijden. Nu we dit schrijven is jammer genoeg de aansluiting bij de Aarde- bolleweg nog niet gereed. In Wolphaarts dijk zijn twee horecabedrijven in verschil lende klasse. Het echtpaar V. Wilgenburg runt het café-restaurant ,,De Boei". Hier in het keurige, ruime interieur er zijn 125 zitplaatsen wordt u een keur van spijzen tegen zeer acceptabele prijzen geboden. We vinden overal in Zeeland wel visge rechten. Wat denkt u hier van de gebakken schar met frites en sla. Het staat op het menu voor 5,U kunt er bijzonder goed terecht voor een Zeeuwse koffietafel, denk er eens aan als u met een groep bent. Rotisserie „Het Veerhuis". In het oude veerhuis, thans rötisserie „Het Veerhuis" heeft het echtpaar Van Mierlo grote plannen voor de toekomst. Ook hier is het weer de eigenaar die zelf de leiding in de keuken heeft. Hij is vakman „par excellence" en weet een keur van exquise spijzen te bereiden. Wij raden de fijnproever aan hier eens te gaan tafelen. Zegt het u, gourmet, iets wanneer we u vertellen dat b.v. alle sausen voor ieder menu appart bereid worden? De „Waterzooi" van „Het Veerhuis" is tot over de grenzen bekend. De hiervan doorgegeven schotels zijn langzamerhand zo groot in aantal, dat dit het uitreiken van een gouden „plate" rechtvaardigt. Wat is waterzooi? Vischschotel, bestaande uit gebakken filet van tong, kreeft, gepocheerde tarbot, paling, garnalen, champignons. Het geheel over trokken met witte wijnsaus en kreeften saus, aardappelpuree. In de gezellige bar geniet u voor het eten van uw aperatief. In de maanden juni, juli en augustus kunt u hier uitstekend be legde broodjes bestellen. „Delta Marina". Na Wolphaartsdijk houden we steeds het meer aan onze linkerhand, passeren de brug in de Zandkreekdam en rijden richting Kortgene. Hier bij de moderne jachthaven „Delta Marina" is het café-restaurant waar op de verdieping en in het vooronder de heer Meeusen manager is. Het restaurant „Delta Marina" heeft zich in de loop van de jaren een zeer goede naam verworven. De fijne keuken biedt u een keur van uitstekende schotels. Uit deze variatie willen we er een lichten die bij vele kenners geliefd is: „De Bro chette". Deze bestaat uit verschillende fijne vissoorten aan het spit geroosterd met een getomateerde béarnaisesaus. U krijgt er bij geserveerd een gemengde sla en pom- mes frites. Proef daarbij eens een karafje witte wijn. In het bekende vooronder is men overge gaan op het cafetaria-systeem. U kunt er ook om mee aan boord te nemen allerlei soorten spijzen bestellen. Met hier gekochte frites, loempia of croquettes smult u heer lijk in uw eigen kajuit. ,,'t Veerse Meer". Onze volgende stop-over" in de Veerse- meer-route is het zelfbedieningsrestaurant ,,'t Veerse Meer" bij de jachthaven van Kam perland. De heer Gulik is hier aan z'n derde jaar van exploitatie bezig Hij kent reeds de behoeften van zijn klanten en voldoet daar aan dan ook op een uitstekende wijze. Kent u o.a. al zijn poffertjes? Nu heeft hij iets nieuws bedacht. In de komende maanden geeft hij u de gelegen heid het van hem gekochte vlees op de op het terras staande barbeque zelf klaar te maken. Dit „baarbekoeën", zoals men op Noord-Beveland zegt, is niet alleen een lek kere maar ook een gezellige bezigheid. Pinksteren 1970. Wie Pinksteren zegt denkt altijd aan de internationale zeilwedstrijden welke dan op het Veerse meer worden gehouden. Het was er weer; de internationale sfeer en de grote drukte op het water en bij het wedstrijdcomité. Wind genoeg op die eerste Pinksterdag. Zo veel zelfs dat de jury be sloot om de start van Wolphaartsdijk naar Veere een half uur uit te stellen. Het was de Royal Belgian Sailing Club uit Gent welke dit jaar de leiding had bij de wedstrijden. Toen de startvlag naar beneden ging was daar eerst het gewriemel van de tien tallen boten in de eenheidsklasse. Behen dig sturend wisten de eersten zich al snel los te maken uit de groep. In de Schottel met als bemanning de wachtmeesters Wagenaar en Giljam moch ten we mee er achteraan. Het is en blijft steeds weer een fascinerend gezicht. Op volle kracht varend met een snelheid van 22 a 23 km per uur konden we de kopgroep net bijhouden. Met deze wind was het echt mannenwerk. De uitschietende wind en een flinke golfbeweging vergde van de man in de trapeze veel en vermoeiend werk. Het was een geweldig genoegen een der gelijke groep van goede zeilers te volgen en om te zien hoe met een volledige beheer sing de boot ook bij flinke windstoten in de hand werd gehouden. Jammer dat het nogal eens gebeurde, dat bij zo'n windstoot de boot niet te hou den was en omsloeg. In totaal gingen er on geveer twintig ondersteboven. De meeste konden zonder hulp hun boot weer overeind krijgen. Bij enkelen was averij ontstaan zo dat ze moesten worden weggesleept. Ook de RP 64 nam een boot op sleep touw om hem naar het trailerbootjesstrand bij de haven „Oostwatering" te brengen. Hotel-café-restaurant „Kamperduin" in Kamperland. We eindigen onze route langs de hore- ca-bedrijven om het Veerse meer bij „Kam perduin". Dit bedrijf gelegen in de mooie Ban- jaard draait zo al wat jaren. In de loop van die tijd heeft het een grote be kendheid gekregen. Dat komt niet alleen door de uitge breide spijskaart en een keur van wijnen. Of u nu alleen een uitsmijter of een kopje koffie bestelt; of u nu alleen bent of met een gezelschap van 200 personen, aan het door u bestelde wordt altijd grote aandacht besteed. Niet alleen zal de char mante serveerster Janny u met genoegen een „Sole Veronique" serveren; ook de Veersemeer forel prijkt op het menu. En wilt u eens wat anders, wat goeds en bijzonders, bestel dan eens de „Tour- nedos Pakistan". Die wordt u geserveerd met ananas, pisang goreng en rijst. Op de weg erheen passeerden we het Aard beieneiland waar een kajuit-zeilboot op de ondiepe vooroever was vastgelopen. De bemanning van deze boot gebaarde naar het politievaartuig dat ze geholpen wilde worden. De schipper beduidde de „schipbreukelingen" dat we eerst onze sleep weg wilde brengen om hen daarna te ko men helpen. Nadat we onze 505 hadden afgeleverd bij het trailerstrand, koersten we naar de gestrande zeilers. Grootzeil en fok waren naar beneden. Ze zaten vast op ongeveer 60 centimeter water. De RP 64 steekt 1.10 meter. Omdat de oever zeer langzaam afloopt moest de Schottel op een behoorlijke afstand blij ven. We beduidden de bemanning van het gestrande vaartuig over boord te stappen en naar een boei te lopen, welke we aan een lijn van boven de wind naar hen toe lieten drijven. Niemand op het jachtje voel de kennelijk hiervoor. Mogelijk was het wa ter te koud en te nat. Het zou trouwens ook eenvoudig geweest zijn als er enkele le den van de bemanning van het jachtje over boord gestapt waren om het bootje van de ondiepe vooroever af te duwen. Wij kregen ze echter niet zo ver. Gelukkig bood de be manning van een rubberboot hulp. Door hen werd een verbinding tot stand gebrachl tussen de politieboot en het kajuitbootje. Toen was het voor de Schottel nog maar een kleinigheidje om het jachtje vrij te slepen. Even later toen ze vrij op de wind lagen en er nog geen aanstalte werd gemaakt om zeil te hijsen, begrepen we wel dat we met zondagsvaarders te maken hadden. Met het grootzeil wilde het niet lukken; daar stond men met een pikhaak tegen aan te porren, waardoor je het zweet in de handen kwam te staan. Ze bleken naar de „De Zandkreek" in Wolphaartsdijk te moeten. Hier hadden ze de boot gehuurd en ver moedelijk Zuidweg verteld dat ze uitste kende zeilers waren. Met het advies maar al vast „op de fok" te gaan hebben we ze achter ons gelaten. Vermoedelijk hadden ze wel een Shell-auto- kaart aan boord waarop ze tenminste kon den zien aan welke kant Wolphaartdijk lag. Vermoedelijk weten ze nu ook wel met welke bedoeling de blezen geplaatst zijn. Ze zaten daar zeker zo'n 20 meter aan de verkeerde kant. Maar het zal je boot maar wezen. Voor de bemanning van de RP 64 was het een drukke dag. Ook zonder dat er bedank jes gegeven waren door de bemanning van vastgelopen of omgeslagen boten, kan zij terugzien op een dag die welbesteed is en waarbij de dienstverlening op de eerste plaats staat. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1970 | | pagina 17