Vliegveld
en Veerse meer:
duidelijke
relatie
Aéroport
et Veerse Meer,
un lien
évident
Het is een goede gedachte in dit nummer van de „Veerse Meer
Gids" speciaal de aandacht te vestigen op het vliegveld Midden-
Zeeland. Dat laatste is een nieuw en welkom element in
deze provincie, waar zich op zo vele gebieden belangrijke ontwik
kelingen voordoen.
Maar voordat ik daarover wat meer zeg moet ik helaas her
inneren aan de trieste gebeurtenis op 30 augustus j.l., toen op de
Haringvreter in het Veerse meer tijdens een rondvlucht een Norman
islander neerstortte. Onze deernis gaat uit naar de nabestaanden
van de drie mensen, die bij dit ongeval het leven verloren. Wij
denken ook aan degenen, die verwondingen opliepen. Ik spreek
gaarne de hoop uit, dat deze eerste zwarte bladzijde in de nog zo
jonge geschiedenis van vliegveld en luchtvaartmaatschappij tevens de
laatste moge zijn.
Toen ik op 13 juni j.l, het vliegveld Midden-Zeeland officieel mocht
openen heb ik o.a. gereleveerd de pogingen, die reeds in 1948
werden ondernomen om Zeeland een verbinding door de lucht met
andere landsdelen te geven. Er was in die tijd zelfs sprake van drie
vliegvelden in de provincie. Men weet het: er is niets van gekomen.
Blijkbaar was de tijd toen nog niet rijp voor verwezenlijking van de
nogal ambitieuze plannen. Ik kan dat ook wel begrijpen, gezien de
grote problemen van herstel en opbouw, waarvoor men toen in Zee
land stond.
Sindsdien is er in deze provincie wel wat veranderd. Als ik mij tot
de laatste vijf of zes jaar beperk mag ik constateren, dat de Zeeuw
se economie sterke impulsen heeft gekregen door de vestiging van
een aantal nieuwe en grote bedrijven en door de uitbreiding van be
staande ondernemingen. In die tijd heeft ook de recreatie een zeer
hoge vlucht genomen. Ik ben van mening, dat de totstandkoming van
het vliegveld Midden-Zeeland in dit ontwikkelingskader moet worden
geplaatst. Het is mijns inziens dan ook alleszins gerechtvaardigd
vast te stellen, dat dit vliegveld niet zou zijn gesticht als zich geen
nieuwe industriële vestigingen zouden hebben voorgedaan. Laat al
diegenen, die zich momenteel menen te moeten keren tegen de
vestiging van basisindustrieën in dit gebied, dit toch vooral ook
bedenken.
Het is overigens niet alleen het vliegveld, dat in dit ontwikkelings
proces een plaats inneemt. Ik kan nog andere objecten noemen zoals
de Zeelandbrug, de aanleg van een nieuwe dubbelbaans rijksweg
door Zeeland en van de Zuidsloeweg, de bouw van een waterfabriek
bij Terneuzen en van een kerncentrale bij Borssele, de komst van
C'est une excellente idéé que d'attirer spécialement l'attention sur
l'aéroport de Midden-Zeeland dans cette édition du Veerse Meer
Gids. Cet aéroport constitue une nouvelle réalisation, extrêmement
appréciée, de la province de Zélande, oü dans de nombreux domai-
nes une évolution importante se manifeste.
Avant de parier de celle-ci, je suis, hélas, obiigé d'évoquer Ie triste
événement qui s'est produit Ie 30 aoüt dernier, lorsque, lors d'un
baptême de l'air, un avion Norman Islander s'est écrasé sur l'lle
Haringvreter, située sur Ie Veerse Meer. Nous partageons la douleur
des proches parents des trois personnes qui ont peri dans l'accident.
Nous pensons également a ceux qui ont été biessés. J'exprime en
même temps Ie voeu que cette première page noire de la toute
jeune histoire de l'aéroport et de la compagnie aérienne en soit
aussi la dernière.
Lorsque, Ie 13 juin dernier, j'ai eu Ie plaisir d'inaugurer officielle-
ment l'aéroport de Midden-Zeeland, j'ai relevé entre autres les
tentatives entreprises, dès 1948, pour doter la Zélande d'une liaison
aérienne avec les autres parties du pays, A cette époque-la, il a
même été question de trois aéroports dans la province. On en con-
naït Ie résultat: ces tentatives ont échoué. Apparemment, ce n'était
pas Ie moment de réaliser ces projets assez ambitieux. Et je Ie
comprends si je considère les problèmes majeurs de redressement
et de reconstruction que la Zélande avait a affronter en ces
temps-la.
Depuis lors, bien des choses ont changé en Zélande. En me bornant
aux oinq ou six dernières années, je peux constater que l'économie
zélandaise a bénéficié de stimuli importants, grace a Timplantation
d'un certain nombre de grosses entreprises industrielies et grace a
l'extension d'entreprises existantes. Au cours de cette période, ie
tourisme a également pris un grand essor. Je pense que la réali
sation de l'aéroport de Midden-Zeeland doit être considérée dans cet
ensemble. Aussi est-il tout a fait fondé, a mon avis, de dire que cet
aéroport n'aurait pas été créé, s'il n'y avait eu de nouvelles implan
tations industrielles. Que ceux qui, de nos jours, croient bon de
s'opposer a l'implantation d'industries de base dans cette région,
s'en rendent bien compte.
D'ailleurs, ce n'est pas seulement l'aéroport qui marque une telle
évolution. Je peux citer d'autres réalisations, telles que ie pont sur
l'Escaut Oriental (Zeelandbrug), l'aménagement a travers la Zélan
de d'une autoroute, la réalisation d'une route de grande commu
nication dans Ie Zuidsloe, la construction a Terneuzen d'une usjne
5