Vliegveld en Veerse meer: duidelijke relatie Aéroport et Veerse Meer, un lien évident Het is een goede gedachte in dit nummer van de „Veerse Meer Gids" speciaal de aandacht te vestigen op het vliegveld Midden- Zeeland. Dat laatste is een nieuw en welkom element in deze provincie, waar zich op zo vele gebieden belangrijke ontwik kelingen voordoen. Maar voordat ik daarover wat meer zeg moet ik helaas her inneren aan de trieste gebeurtenis op 30 augustus j.l., toen op de Haringvreter in het Veerse meer tijdens een rondvlucht een Norman islander neerstortte. Onze deernis gaat uit naar de nabestaanden van de drie mensen, die bij dit ongeval het leven verloren. Wij denken ook aan degenen, die verwondingen opliepen. Ik spreek gaarne de hoop uit, dat deze eerste zwarte bladzijde in de nog zo jonge geschiedenis van vliegveld en luchtvaartmaatschappij tevens de laatste moge zijn. Toen ik op 13 juni j.l, het vliegveld Midden-Zeeland officieel mocht openen heb ik o.a. gereleveerd de pogingen, die reeds in 1948 werden ondernomen om Zeeland een verbinding door de lucht met andere landsdelen te geven. Er was in die tijd zelfs sprake van drie vliegvelden in de provincie. Men weet het: er is niets van gekomen. Blijkbaar was de tijd toen nog niet rijp voor verwezenlijking van de nogal ambitieuze plannen. Ik kan dat ook wel begrijpen, gezien de grote problemen van herstel en opbouw, waarvoor men toen in Zee land stond. Sindsdien is er in deze provincie wel wat veranderd. Als ik mij tot de laatste vijf of zes jaar beperk mag ik constateren, dat de Zeeuw se economie sterke impulsen heeft gekregen door de vestiging van een aantal nieuwe en grote bedrijven en door de uitbreiding van be staande ondernemingen. In die tijd heeft ook de recreatie een zeer hoge vlucht genomen. Ik ben van mening, dat de totstandkoming van het vliegveld Midden-Zeeland in dit ontwikkelingskader moet worden geplaatst. Het is mijns inziens dan ook alleszins gerechtvaardigd vast te stellen, dat dit vliegveld niet zou zijn gesticht als zich geen nieuwe industriële vestigingen zouden hebben voorgedaan. Laat al diegenen, die zich momenteel menen te moeten keren tegen de vestiging van basisindustrieën in dit gebied, dit toch vooral ook bedenken. Het is overigens niet alleen het vliegveld, dat in dit ontwikkelings proces een plaats inneemt. Ik kan nog andere objecten noemen zoals de Zeelandbrug, de aanleg van een nieuwe dubbelbaans rijksweg door Zeeland en van de Zuidsloeweg, de bouw van een waterfabriek bij Terneuzen en van een kerncentrale bij Borssele, de komst van C'est une excellente idéé que d'attirer spécialement l'attention sur l'aéroport de Midden-Zeeland dans cette édition du Veerse Meer Gids. Cet aéroport constitue une nouvelle réalisation, extrêmement appréciée, de la province de Zélande, oü dans de nombreux domai- nes une évolution importante se manifeste. Avant de parier de celle-ci, je suis, hélas, obiigé d'évoquer Ie triste événement qui s'est produit Ie 30 aoüt dernier, lorsque, lors d'un baptême de l'air, un avion Norman Islander s'est écrasé sur l'lle Haringvreter, située sur Ie Veerse Meer. Nous partageons la douleur des proches parents des trois personnes qui ont peri dans l'accident. Nous pensons également a ceux qui ont été biessés. J'exprime en même temps Ie voeu que cette première page noire de la toute jeune histoire de l'aéroport et de la compagnie aérienne en soit aussi la dernière. Lorsque, Ie 13 juin dernier, j'ai eu Ie plaisir d'inaugurer officielle- ment l'aéroport de Midden-Zeeland, j'ai relevé entre autres les tentatives entreprises, dès 1948, pour doter la Zélande d'une liaison aérienne avec les autres parties du pays, A cette époque-la, il a même été question de trois aéroports dans la province. On en con- naït Ie résultat: ces tentatives ont échoué. Apparemment, ce n'était pas Ie moment de réaliser ces projets assez ambitieux. Et je Ie comprends si je considère les problèmes majeurs de redressement et de reconstruction que la Zélande avait a affronter en ces temps-la. Depuis lors, bien des choses ont changé en Zélande. En me bornant aux oinq ou six dernières années, je peux constater que l'économie zélandaise a bénéficié de stimuli importants, grace a Timplantation d'un certain nombre de grosses entreprises industrielies et grace a l'extension d'entreprises existantes. Au cours de cette période, ie tourisme a également pris un grand essor. Je pense que la réali sation de l'aéroport de Midden-Zeeland doit être considérée dans cet ensemble. Aussi est-il tout a fait fondé, a mon avis, de dire que cet aéroport n'aurait pas été créé, s'il n'y avait eu de nouvelles implan tations industrielles. Que ceux qui, de nos jours, croient bon de s'opposer a l'implantation d'industries de base dans cette région, s'en rendent bien compte. D'ailleurs, ce n'est pas seulement l'aéroport qui marque une telle évolution. Je peux citer d'autres réalisations, telles que ie pont sur l'Escaut Oriental (Zeelandbrug), l'aménagement a travers la Zélan de d'une autoroute, la réalisation d'une route de grande commu nication dans Ie Zuidsloe, la construction a Terneuzen d'une usjne 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1970 | | pagina 5