Nieuwe eilanden. Dit zijn de twee natuurlijke eilanden. Om voor de watersporter zo veel mogelijk rustige liggelegenheid te scheppen en om rustige plaat sen te creëren waar men in de luwte geen last van windgolven heeft, worden er ook nog kunstmatige eilanden opgespoten. Eén er van is al klaar. Het ligt tegenover het jeugdcentrum „Het Zilveren Schor". „De Arneplaat" is een één ha groot eiland, met een comfortabele ligplaats voor een flink aantal schepen. En op dit ogenblik heeft men een begin gemaakt met het creëren van twee nieuwe kunstmatige eilanden. Deze zullen verrijzen tussen Kamperland en Veere. Ze zullen ieder ongeveer 5 ha groot zijn. Met een ruime aanlegmogelijkheid, gestoffeerd met een mooie gras mat en beplant met struikgewas, zal 'het hier straks heerlijk ver pozen zijn. Zoals wij al vertelden heeft het Veerse meer een oppervlakte van ongeveer 2000 ha. Ruim 1500 ha hiervan is bevaarbaar voor boten met een diepgang tot 1.50 meter. De 1.50-meterlijn is aangegeven met houten staken, waarmede duidelijk wordt gemaakt waar men veilig kan varen In de afgelopen jaren zijn er maar liefst 9 jachthavens gebouwd met een capaciteit van totaal 2000 ligplaatsen. Er kwam een haven voor 200 sportvissersboten. Jachtwerven, reparatiebedrijven en zeil makerijen werden er gebouwd. U kunt prachtige motorkruisers huren, maar ook zeilboten. Twee zeilscholen geven u de gelegenheid om de kunst van het zeilen meester te worden. Dit alles kwam ten dienste van de watersporter. Forel vissen. Voor de sportvissers is het een uniek viswater. Niet alleen kan er op pal'ing worden gevist, maar ook het vissen op forel behoort mo menteel tot de meest spannende sport, omdat er van deze koning der vissen reeds exemplaren van rond de 8 pond gevangen zijn. In verhouding met andere gebieden in Europa waar op forel gevist mag worden is een visvergunning voor het Veerse meer goedkoper. Elders in dit nummer vindt u hierover meer informatie. Niet alleen varen en vissen. Maar ook als u niet wilt varen of vissen biedt het Veerse meer u vele mogelijkheden voor ontspanning. Houdt u van paardrijden? Er zijn verschillende manége's. Het Veersemeer-gebied heeft een grote keus van wandelingen Nergens hebt u die vergezichten met prachtige silhouetten en de zo typische Zeeuwse luchten. Maar niet alleen prachtige luchten. De lucht is er zuiverder en heilzamer dan waar ook. In ons Deltagebied met het vele water van de zee, zeearmen en meren is de lucht schoon gewassen, ver zadigd van jodium en zout. Het Veerse meer - een culinair avontuur. U zult uitstekend slapen na „een dagje Veersemeer"; u zult trek krijgen na uw wandeling of vaartocht. Er zijn een keur van café restaurants rond het meer gevestigd. Hier kunt u, behalve een goed stuk vlees, kiezen uit een keur van Zeeuwse visgerechten. Wees onze gast. Wanneer wij straks het tweede lustrum van het internationale wa tersportgebied het Veerse meer gedenken, hopen wij dat u met de velen uit binnen- en buitenland zich gast zult voelen in ons gastvrij Zeeland. Duizenden schepen van vele nationaliteiten bezoeken jaarlijks het Veerse meer. Uiteraard staan bij de bezoekende schepen de Ne derlanders aan de kop. Zij worden gevolgd door de Belgen, Engelsen en Duitsers. Op de vijfde plaats komen de Fransen. Wij hopen, nu de laatste tijd de verbindingen naar het Veerse meer zo veel beter geworden zijn, dat het aantal Franse gasten sterk zal stijgen. Ook zij zullen dan ontdekken, dat het Veerse meer een speelterrein der naties en een vakantiegebied van allure is. Wij hebben met onze bekende gastvrijheid een naam te verliezen. Profiteer daarvan en wees onze gastWELKOM aan de boorden van het Veerse meer in Zeeland. Autres ilots. II y a encore deux autres Ties, fabriquées par la nature. Pour fournir autant de possibilités de mouillage sur et agréable que possible au plaisancier, et pour créer en même temps des endroits, a l'abri du vent et des vagues, des travaux d'aménagement des Ties artificielles sont en cours. l'Une d'entre elles, située en face du centre des Jeunes „Het Zilveren Schor" est achevée. Celle-ci, nommée Arneplaat, d'une superficie d'un hectare, offre un havre confortable a bon nombre de bateaux. On a également commencé Ie remblaiement de deux nouvelles Ties artificielles. Elles se situent entre Kamperland et Veere, ayant chacune une superficie de 5 hectares. Plantées d'arbustes et couvertes d'une belle prairie, elles auront de quoi satisfaire Ie plaisancier qui y trouvera de larges possibilités d'accostage. Comme nous l'avons déja dit, Ie Veerse Meer forme un plan d'eau d'environ 2000 hectares, dont 1500 hectares sont accessibles aux ba teaux jusqu'a 1,50 m. de tirant d'eau. La zone de navigation est balisée de perches, qui indiquent oü l'on peut navigeur en toute sécurité. Ces dernières années, pas moins de neuf ports, avec 2000 emplace ments de bateaux, ont été équipés pour la plaisance. En outre les amateurs de pêche sportive disposent d'un port qui comporte 200 postes. Des chantiers, des entreprises d'entretien et de réparation ,des voileries sont venus s'y ajouter. Vous pourrez louer aussi bien un superbe yacht de croisière qu'un voilier. Deux écoles de voile vous permettent d'acquérir la pratique de la plaisance. Tout cela pour Ie plaisir de Tamateur de nautisme. La pêche aux truites. Le pêcheur a la ligne trouve des parcours de pêche sans égal a sa disposition. Non seulement on peut pêcher l'anguille, mais encore la truite, reine des poissons, dont certaines qui pèsent parfois en viron 4 kilos font de la pêche un sport on ne peut plus captivant .Com- paré aux autres régions d'Europe, oü la pêche des truites est autorisée, le permis de pêche valable pour le Veerse Meer est bon marché. Vous trouverez de plus amples détails dans d'autres pages de ce numéro. II y a mieux encore. Même si vous ne voulez pas faire de la voile ou aller a la pêche, le Veerse meer vous offre d'autres plaisirs. Vous aimez faire du che- val? II y a plusieurs manéges. Les environs du lac vous offrent un choix de promenades. Nulle part vous n'aurez plus de plaisir a jouii de panoramas, oü les silhouettes se profilent sur un ciel typique ment zélandais. Mais ce n'est pas seulement le oiel qui vous plaira L'air est plus pur et plus salubre qu'oü que ce soit. Dans la région du Delta, pays aux estuaires et aux lacs que baignent les eaux de la mer, l'air est purifié par tout l'iode et le sel qu'il contient. Le Veerse Meer, aventure gastronomique, Après une journée, passée sur le lac, vous dormirez a merveille; vous aurez de l'appétit après votre promenade a pied ou en bateau. Autour du lac, il y des restaurants en abondance, oü vous pouvez choisir un bon plat de viande ou vous régaler d'une des variétés de poisson, spécialité du pays. Soyez notre héte. Nous espérons que, ensemble avec beaucoup d'autres touristes de notre pays et de l'étranger, vous vous sentirez vraiment l'hötel de cette province accueillante, l'année même oü nous célébrerons le dixième anniversaire du Veerse Meer en tant que centre international de nautisme. Des milliers de bateaux, battant pavilion de nombreuses nations, visitent chaque année le Veerse Meer. II va de soi que les bateaux néerlandais sont en tête, suivis, par orde d'importance, des bateaux beiges, anglais et allemands Les francais viennent en cinquième position. Nous espérons que le nombre de visiteurs francais ira en augmen- tant, maintenant que, ces derniers temps, les communications avec le Veerse Meer ont été notablement améliorées. Alors eux aussi découvriront que le Veerse Meer est un centre international de dis traction et un lieu de séjour de premier ordre. Nous devons veiller scrupulsusement a notre réputation d'hospitalité. C'est a vous d'en profiter en devenant notre höte. Soyez le bienvenu en Zélande sur les bords du Veerse Meer. 8

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1970 | | pagina 8