Het spijt ons
BELANGRIJK NIEUWS VOOR DE BEZITTERS
VAN PLEZIERVAARTUIGEN
cier van zagers uitgeschakeld. De verzoeting
laat alleen nog een klein type slijkzagertje
leven, dat aan een miniem klein haakje ge-
..wurrnd" moet worden.
De sluiting van de Deltawerken gaat dus
grote aasproblemen opleveren.
De actie van de heer Koster vanuit Nor-
mandie de strandzagers te importeren kan
ook een prima oplossing worden voor de ko
mende jaren als steeds minder aas uit ei
gen land beschikbaar komt. Er wordt zelfs
al over vliegtuigvervoer gedacht van vers ge
stoken aas, dat bij enkele hengelexperi-
menten al bewezen heeft ook door de
Zeeuwse vis bijzonder gewaardeerd te wor
den. Een aassoort van unieke kwaliteit van
de Franse stranden is trouwens de zoge
naamde tap, een zeer grote zwartgekleurde
zeeworm, die vooral bij de kabeljauw, schar
en andere platvis in trek is. Hoewel deze
zeewormkanjer niet aan de Nederlandse
kust voorkomt, blijkt de vis er in te happen
alsof het een extra delicatesse is. Deze
tappen, die ook in de Belgische hengelsport
zaken te koop zijn, hebben een taaie huid.
Ze kunnen koel bewaard minstens een week
goed blijven. Ze worden door de stekers
in krantenpapier verpakt en leeggestreken,
dus zonder ingewanden en vocht, ingepakt
en verzonden. De taaie huid zwelt in het
water weer tot de natuurlijke proporties
op. Wie een leeggewreven tap op een harde
ondergrond gooit, ook al lijkt de zeeworm
enkele dagen dood, ontdekt een stel ver
rukkelijke spiertrekkingen. Het aas gaat dus
weer enigszins leven. Zo zullen vissen op
Brabantse, Zeeuwse en Zuidhollandse stran
den verschalkt gaan worden met aas dat
500 tot 600 kilometer zuidelijker in Frank
rijk gestoken werd.
Het valt te hopen dat deze organisatie van
aasvoorziening snel en betrouwbaar wordt
opgebouwd. Het wordt dan wel zaak dat de
klanten tijdig gaan bestellen, omdat woens
dagavond de bestellingen in Frankrijk moe
ten worden geplaatst. Er zijn nog wel eens
klachten van hengelsporthandelaren, dat
klanten die telefonisch aas bestellen, het
soms niet komen afhalen omdat zij plotse
ling verhinderd zijn. Het zal dus een handel
van „Jantje contant" worden, waarin de vas
te klant bij zijn vaste hengelsporthandelaar
altijd terecht kan. Het valt te hopen dat de
„Actie Koster" slaagt. De recreatie van vele
duizenden zeehengelaars is erbij gebaat. We
raden alle hengelsporthandelaren, die er be
langstelling voor hebben aan, contact met
de heer Koster op te nemen. De prijzen van
de strandzagers vallen erg mee.
Op het eerste oog vallen de slijkzagertjes,
die van de Normandische kust komen, in
„postuur" een beetje tegen als men de za
ger-kanjers van de Zeeuwse delta gewend is.
Wie een aangepast haakje neemt, bijv. een
gesmede Mustad Octopus 10 (forel) of een
glad haakje 10, is goed gesteld. Een na
deel van het zachte slijkzagertje is natuur
lijk dat er bij een harde verre worp aas van
de haak gegooid wordt. Het aas is voor
een lichte worp vanuit de boot dus het best
te gebruiken en vanaf de wal met een wat
soepele niet te stugge stok, die niet te veel
lood moet lanceren.
Er zitten dus enkele beperkingen aan het
aas, dat wel wat harder en steviger wordt
als men het een paar uur voor het vissen
op vloeipapier of vochtnemend doek legt.
Slijkzagertjes zoals Koster die gaat im
porteren komen langs de hele deltakust
voor, maar vaak op de bodem met water
diepten, die geen exploitatie door henge
laars mogelijk maakt.
Op 1 oktober 1970 is er een wijziging
in de wet gekomen die belangrijk is voor
bezitters van pleziervaartuigen. Wij dachten
er goed aan te doen ons hierover te laten
voorlichten door Assurantiekantoor A. J. Pro
voost. Voorborch 2 te Middelburg, die ons
hetvolgende mededeelde'
In het staatsblad 230 van 15 mei 1970
is een Koninklijk Besluit verschenen dat een
belangrijke wijziging brengt in de wettelijke
aansprakelijkheid bij aanvaring door o.a.
eigenaren van pleziervaartuigen. Dit besluit
dient ter uitvoering van art. 944 eerste lid
van het Wetboek van Koophandel en tot wij
ziging van het K.B, van 7 februari 1952,
Staatsblad 64.
Het wijzigingsbesluit treedt in werking
met ingang van 1 oktober 1970. In het be
sluit wordt ook wijziging gebracht in de
aansprakelijkheid van de eigenaren van an
dere binnenschepen. Daaraan besteden wij
aan het slot van dit artikel aandacht.
Bestaande aansprakelijkheid.
Voordat het Besluit werd afgekondigd
kon de aansprakelijkheid van eigenaren van
pleziervaartuigen jegens derden bij schade
door aanvaring beperkt worden tot 150,
per m3 waterverplaatsing.
Wat is eigenlijk precies een aanvaring.
Een aanvaring is een botsing of aanraking
van een schip met een ander schip, of met
een vast of drijvend voorwerp. Onder een
aanvaring wordt echter ook verstaan het
toebrengen van schade aan een ander schip
of zich aan boord daarvan bevindende per
sonen of goederen, als gevolg van een ver
keerde manoeuvre o.i.d. zonder dat het be
treffende schip ook maar heeft aangeraakt.
Nieuwe aansprakelijkheid.
Voor jachten, die niet door een motor wor
den voortbewogen, alsmede voor motor
sportboten, die niet een snelheid van 20 km
per uur kunnen bereiken, wordt de grens
voor de aansprakelijkheid opgetrokken van
150,tot 350,per m3 waterver
plaatsing.
Snelle motorboten.
Vcor motorboten met een snelheid van
meer dan 20 km per uur wordt de grens op
getrokken tot 7500,per pk van het
motorvermogen, met een minimum van
100.000,en een maximum van
250.000,hetgeen correspondeert met
ca. 14 pk, resp. 33 pk. Voor de meeste
speedboten zal dus de maximum grens van
250.000,gaan gelden.
Bestaande basisdekking.
De basisdekking bedraagt thans voor niet-
zeegaande jachten 100.000,en voor zee
gaande jachten 250.000,— bij de meeste
maatschappijen. Dit laatste i.v.m. de inter
nationaal geldende regel dat aansprakelijk
heid bij aanvaring van zeeschepen tot 300
brt. is beperkt tot 75.000,— voor mate
riële schaden, resp. 232.500,-bij per
soonlijk letsel.
Nieuwe dekking.
Door de gewijzigde aansprakelijkheid zal
de basisdekking ook voor niet-zeegaande
pleziervaartuigen worden gelijkgetrokken met
die voor zeegaande jachten, nl. tot
250.000,per gebeurtenis.
Onder welke categorie valt uw pleziervaar
tuig?
Binnenschepen: alle schepen, die tot de
vaart op de binnenwateren en niet tot de
vaart op zee worden gebruikt of bestemd
zijn, onderverdeeld in pleziervaartuigen met
motor die sneller kunnen varen dan 20 km
per uur, en alle andere pleziervaartuigen.
Zeeschepen: alle schepen die tot de vaart
op zee worden gebruikt of zijn bestemd.
Voor alle duidelijkheid:
a. elk schip waarmee op zee wordt ge
varen:
b. elk schip waarmee eens op zee is ge
varen:
c. elk schip waarmee op zee kan worden
gevaren;
d. dat dus zeewaardig is (ook al wordt het
alleen gebruikt voor de vaart op de bin
nenwateren).
Aansprakelijkheid voor binnenschepen, niet
pleziervaartuigen.
Zoals wij in de aanhef van dit artikel
reeds vermeldden volgt hier een overzicht van
de gewijzigde aansprakelijkheid voor de
overige binnenschepen:
Per m3 waterverplaatsing voor:
Sleepschepen f 135,
Motorvrachtsch. 200,tot 305,-
Stoomvrachtsch. x) 160,tot f 200,
Hopperzuiigers 250,
Motorsleepboten f 495,
Stoomsleepboten 270,
Passagiersschepen 270,
Woonschepen 270,
Elevatoren en
hijsblokken 540,
Drijvende kranen 540,
Baggermolens 540,
Zuigers en andere
drijvende werkt. 540,
Duwboten 495,
Duwbakken 135,
Andere schepen f 180,
De aansprakelijkheid van deze schepen
is afhankelijk van de vraag of deze zijn in
gericht voor het vervoer van passagiers
(hoogste aansprakelijkheid: voor motor
vrachtschepen: f 305,per m3; voor stoom-
vrachtschepen: 200,per m3, resp. of een
motorinstallatie reeds bij de aanbouw is
aangebracht (aansprakelijkheid voor motor
vrachtschepen: f 250,m3) resp. later is
aangebracht (aansprakelijkheid voor motor-
vrachtschepen: f 200,m3).
Stoomvrachtschepen zonder passagiers-
accommodatie: aansprakelijkheid: 160,- m3
In verband met deze wijzigingen is het
nuttig contact op te nemen met genoemde
verzekerings-adviseur, en met hem te over
leggen hoe de dekking van uw polis kan
worden. Maar denkt u vooral ook aan de
schade die aan uw eigen vaartuig kan ont
staan: Ingeval van aanvaring zult u veelal,
ondanks deze wijziging in de wet, slechts
een luttel bedrag op de schuldige derde
kunnen verhalen! Wie betaalt dan de rest
van uw schade?
dat wij noodgedwongen tot een abonne-
mentsprijsverhoging moeten overgaan. Ver
hoging van externe kosten, waaronder de
porto, stellen ons voor dit feit.
Met ingang van 1 januari 1971 is de
abonnementsprijs 6,per jaar geworden,
losse nummers f 1,20.
Wij hopen en vertrouwen dat onze abon
nees deze verhoging zullen kunnen billijken.
De directie.
15