Het spijt ons BELANGRIJK NIEUWS VOOR DE BEZITTERS VAN PLEZIERVAARTUIGEN cier van zagers uitgeschakeld. De verzoeting laat alleen nog een klein type slijkzagertje leven, dat aan een miniem klein haakje ge- ..wurrnd" moet worden. De sluiting van de Deltawerken gaat dus grote aasproblemen opleveren. De actie van de heer Koster vanuit Nor- mandie de strandzagers te importeren kan ook een prima oplossing worden voor de ko mende jaren als steeds minder aas uit ei gen land beschikbaar komt. Er wordt zelfs al over vliegtuigvervoer gedacht van vers ge stoken aas, dat bij enkele hengelexperi- menten al bewezen heeft ook door de Zeeuwse vis bijzonder gewaardeerd te wor den. Een aassoort van unieke kwaliteit van de Franse stranden is trouwens de zoge naamde tap, een zeer grote zwartgekleurde zeeworm, die vooral bij de kabeljauw, schar en andere platvis in trek is. Hoewel deze zeewormkanjer niet aan de Nederlandse kust voorkomt, blijkt de vis er in te happen alsof het een extra delicatesse is. Deze tappen, die ook in de Belgische hengelsport zaken te koop zijn, hebben een taaie huid. Ze kunnen koel bewaard minstens een week goed blijven. Ze worden door de stekers in krantenpapier verpakt en leeggestreken, dus zonder ingewanden en vocht, ingepakt en verzonden. De taaie huid zwelt in het water weer tot de natuurlijke proporties op. Wie een leeggewreven tap op een harde ondergrond gooit, ook al lijkt de zeeworm enkele dagen dood, ontdekt een stel ver rukkelijke spiertrekkingen. Het aas gaat dus weer enigszins leven. Zo zullen vissen op Brabantse, Zeeuwse en Zuidhollandse stran den verschalkt gaan worden met aas dat 500 tot 600 kilometer zuidelijker in Frank rijk gestoken werd. Het valt te hopen dat deze organisatie van aasvoorziening snel en betrouwbaar wordt opgebouwd. Het wordt dan wel zaak dat de klanten tijdig gaan bestellen, omdat woens dagavond de bestellingen in Frankrijk moe ten worden geplaatst. Er zijn nog wel eens klachten van hengelsporthandelaren, dat klanten die telefonisch aas bestellen, het soms niet komen afhalen omdat zij plotse ling verhinderd zijn. Het zal dus een handel van „Jantje contant" worden, waarin de vas te klant bij zijn vaste hengelsporthandelaar altijd terecht kan. Het valt te hopen dat de „Actie Koster" slaagt. De recreatie van vele duizenden zeehengelaars is erbij gebaat. We raden alle hengelsporthandelaren, die er be langstelling voor hebben aan, contact met de heer Koster op te nemen. De prijzen van de strandzagers vallen erg mee. Op het eerste oog vallen de slijkzagertjes, die van de Normandische kust komen, in „postuur" een beetje tegen als men de za ger-kanjers van de Zeeuwse delta gewend is. Wie een aangepast haakje neemt, bijv. een gesmede Mustad Octopus 10 (forel) of een glad haakje 10, is goed gesteld. Een na deel van het zachte slijkzagertje is natuur lijk dat er bij een harde verre worp aas van de haak gegooid wordt. Het aas is voor een lichte worp vanuit de boot dus het best te gebruiken en vanaf de wal met een wat soepele niet te stugge stok, die niet te veel lood moet lanceren. Er zitten dus enkele beperkingen aan het aas, dat wel wat harder en steviger wordt als men het een paar uur voor het vissen op vloeipapier of vochtnemend doek legt. Slijkzagertjes zoals Koster die gaat im porteren komen langs de hele deltakust voor, maar vaak op de bodem met water diepten, die geen exploitatie door henge laars mogelijk maakt. Op 1 oktober 1970 is er een wijziging in de wet gekomen die belangrijk is voor bezitters van pleziervaartuigen. Wij dachten er goed aan te doen ons hierover te laten voorlichten door Assurantiekantoor A. J. Pro voost. Voorborch 2 te Middelburg, die ons hetvolgende mededeelde' In het staatsblad 230 van 15 mei 1970 is een Koninklijk Besluit verschenen dat een belangrijke wijziging brengt in de wettelijke aansprakelijkheid bij aanvaring door o.a. eigenaren van pleziervaartuigen. Dit besluit dient ter uitvoering van art. 944 eerste lid van het Wetboek van Koophandel en tot wij ziging van het K.B, van 7 februari 1952, Staatsblad 64. Het wijzigingsbesluit treedt in werking met ingang van 1 oktober 1970. In het be sluit wordt ook wijziging gebracht in de aansprakelijkheid van de eigenaren van an dere binnenschepen. Daaraan besteden wij aan het slot van dit artikel aandacht. Bestaande aansprakelijkheid. Voordat het Besluit werd afgekondigd kon de aansprakelijkheid van eigenaren van pleziervaartuigen jegens derden bij schade door aanvaring beperkt worden tot 150, per m3 waterverplaatsing. Wat is eigenlijk precies een aanvaring. Een aanvaring is een botsing of aanraking van een schip met een ander schip, of met een vast of drijvend voorwerp. Onder een aanvaring wordt echter ook verstaan het toebrengen van schade aan een ander schip of zich aan boord daarvan bevindende per sonen of goederen, als gevolg van een ver keerde manoeuvre o.i.d. zonder dat het be treffende schip ook maar heeft aangeraakt. Nieuwe aansprakelijkheid. Voor jachten, die niet door een motor wor den voortbewogen, alsmede voor motor sportboten, die niet een snelheid van 20 km per uur kunnen bereiken, wordt de grens voor de aansprakelijkheid opgetrokken van 150,tot 350,per m3 waterver plaatsing. Snelle motorboten. Vcor motorboten met een snelheid van meer dan 20 km per uur wordt de grens op getrokken tot 7500,per pk van het motorvermogen, met een minimum van 100.000,en een maximum van 250.000,hetgeen correspondeert met ca. 14 pk, resp. 33 pk. Voor de meeste speedboten zal dus de maximum grens van 250.000,gaan gelden. Bestaande basisdekking. De basisdekking bedraagt thans voor niet- zeegaande jachten 100.000,en voor zee gaande jachten 250.000,— bij de meeste maatschappijen. Dit laatste i.v.m. de inter nationaal geldende regel dat aansprakelijk heid bij aanvaring van zeeschepen tot 300 brt. is beperkt tot 75.000,— voor mate riële schaden, resp. 232.500,-bij per soonlijk letsel. Nieuwe dekking. Door de gewijzigde aansprakelijkheid zal de basisdekking ook voor niet-zeegaande pleziervaartuigen worden gelijkgetrokken met die voor zeegaande jachten, nl. tot 250.000,per gebeurtenis. Onder welke categorie valt uw pleziervaar tuig? Binnenschepen: alle schepen, die tot de vaart op de binnenwateren en niet tot de vaart op zee worden gebruikt of bestemd zijn, onderverdeeld in pleziervaartuigen met motor die sneller kunnen varen dan 20 km per uur, en alle andere pleziervaartuigen. Zeeschepen: alle schepen die tot de vaart op zee worden gebruikt of zijn bestemd. Voor alle duidelijkheid: a. elk schip waarmee op zee wordt ge varen: b. elk schip waarmee eens op zee is ge varen: c. elk schip waarmee op zee kan worden gevaren; d. dat dus zeewaardig is (ook al wordt het alleen gebruikt voor de vaart op de bin nenwateren). Aansprakelijkheid voor binnenschepen, niet pleziervaartuigen. Zoals wij in de aanhef van dit artikel reeds vermeldden volgt hier een overzicht van de gewijzigde aansprakelijkheid voor de overige binnenschepen: Per m3 waterverplaatsing voor: Sleepschepen f 135, Motorvrachtsch. 200,tot 305,- Stoomvrachtsch. x) 160,tot f 200, Hopperzuiigers 250, Motorsleepboten f 495, Stoomsleepboten 270, Passagiersschepen 270, Woonschepen 270, Elevatoren en hijsblokken 540, Drijvende kranen 540, Baggermolens 540, Zuigers en andere drijvende werkt. 540, Duwboten 495, Duwbakken 135, Andere schepen f 180, De aansprakelijkheid van deze schepen is afhankelijk van de vraag of deze zijn in gericht voor het vervoer van passagiers (hoogste aansprakelijkheid: voor motor vrachtschepen: f 305,per m3; voor stoom- vrachtschepen: 200,per m3, resp. of een motorinstallatie reeds bij de aanbouw is aangebracht (aansprakelijkheid voor motor vrachtschepen: f 250,m3) resp. later is aangebracht (aansprakelijkheid voor motor- vrachtschepen: f 200,m3). Stoomvrachtschepen zonder passagiers- accommodatie: aansprakelijkheid: 160,- m3 In verband met deze wijzigingen is het nuttig contact op te nemen met genoemde verzekerings-adviseur, en met hem te over leggen hoe de dekking van uw polis kan worden. Maar denkt u vooral ook aan de schade die aan uw eigen vaartuig kan ont staan: Ingeval van aanvaring zult u veelal, ondanks deze wijziging in de wet, slechts een luttel bedrag op de schuldige derde kunnen verhalen! Wie betaalt dan de rest van uw schade? dat wij noodgedwongen tot een abonne- mentsprijsverhoging moeten overgaan. Ver hoging van externe kosten, waaronder de porto, stellen ons voor dit feit. Met ingang van 1 januari 1971 is de abonnementsprijs 6,per jaar geworden, losse nummers f 1,20. Wij hopen en vertrouwen dat onze abon nees deze verhoging zullen kunnen billijken. De directie. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 15