Grote sta caravan en dagboot.
Toekomst van de Delta
Moeder eend met jongen
Nest van de wilde eend (pas aan de leg).
komt. Enige jaren geleden had hier weken
achtereen één exemplaar z'n tenten opge
slagen. Het voorjaar daarop was er tot ieders
verbazing wéér één, wellicht hetzelfde dier.
De soort is broedvogel in het zuiden van
ons werelddeel o.a. in Spanje.
Maar laat ik ophouden anders vloeien er
nog een paar pagina's uit m'n ballpoint en
Doorbraak van de dagboot?
Wie de kansen en gevolgen van de HISWA
1971 bekijkt, komt tot enkele markante
conclusies. Er is geldschaarste, geld is trou
wens gezien de hoge rente duur. En dat
betekent, dat ook vele dure jongens met
hoge inkomens iets voorzichtiger zijn met
hun aankopen. Er zijn en worden minder
dure jachten verkocht dan afgelopen jaren.
Ook de tantièmes, die meestal voor ter
mijnbetalingen op dure schepen worden ge
bruikt zijn beslist wat minder.
dat is ook de bedoeling niet. Ik hoop een
volgend keer wat te schrijven over de in-
sekten met name over de prachtige vlinders
die hier nog bij duizenden!!!! voorkomen.
U wist het natuurlijk allang: er valt heel
wat en nog méér te beleven op en
aan het Veerse meerI
J. C. Wedts de Swart.
Er zijn dit jaar wat grotere voorraden re
creatieschepen op de werven. Alles wijst er
op, dat er wat voorzichtiger gekocht gaat
worden en dat vooral in de lagere prijs
klassen, meer ruimte komt. Het percentage
grote jachten wordt minder, het aantal bo
ten dat door een middenklasse publiek wordt
gekocht gaat steeds sneller stijgen.
Wie een bereisde Roel als de heer Kim
man, importeur van de Mercury buitenboord
motoren spreekt, krijgt prompt een overtui
gende toekomstvisie. Hij stelt, dat er de ko
mende jaren een ware doorbraak gaat komen
van de dagboten. Hij gelooft heilig in de toe
komst van de run-abouts, de lichte kruiser
tjes en andere scheepjes, die van een paar
mille tot 15 of 20 mille lopen. De waterspor
ter van de toekomst is geen man meer, zegt
hij, voor wie de boot of het mooie schip
een heiligdom is, dat hij vertroetelt. Hij wil
domweg een paar uur per dag gezellig varen
of vissen of beide. Hij wil wat dagtochten
maken, kortere uitstapjes in het weekend en
wat varen, uitwaaien en luieren. De meeste
nieuwkomers denken er niet meer aan daar
bij de bekrompen logies-ruimte van een boot
te accepteren. Zij zien veel meer heil in een
tweede huis, bij voorkeur wellicht een riante
grote sta-caravan en een leuk scheepje vlak
bij in een jachthaven. De caravan moet ver
warmd zijn, zodat het seizoen verlengd kan
worden, het bootje moet binnen enkele mi
nuten vaarklaar liggen. Dat is de toekomst
zegt de heer R. Kimman op zijn Ameri
kaans georganiseerd import en service
bedrijf in Zoeterwoude, dat op de groei naar
de grote watersport-doorbraak in de naaste
toekomst is gebouwd.
Ook vissen met kleinere boten op ruw water.
Dit geloof op de stijgende vraag naar
dagboten, in combinatie met het tweede
huis in welke vorm dan ook, wordt bij de
heer Kimman gedekt door enkele andere fac
toren. Hij stelt, dat ook de ontwikkeling van
de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse delta met
een Veerse meer, binnenkort de Grevelingen
en ook het afgesloten Hollands Diep en de
ontwikkeling van de randmeren van het IJs-
selmeer een rol gaat spelen. Er komen een
aantal „oude" werkhavens van rijkswater
staat vrij, die ideale jachthavens en visboot-
havens kunnen worden. Overal rond het
Veerse meer en het Grevelingen-bekken is
nog ruimte. Dit wat ruwere ruime water
vraagt ook flinke run-abouts, op dit ruime
water krijgen ook wat snellere schepen meer
kansen. Ook de hengelsport-mogelijkheden
op een Veerse meer en Grevelingenbekken
spelen een rol. De forel op het zoute delta
water gaat duizenden bootvissers lokken, de
snoekbaarsexplosie op het IJsselmeer belooft
volop hengelsport, zeker met scheepjes,
die tot windkracht 3 en 4 op dit ruimere
water terecht kunnen. Naast motorboten,
ook zeilers natuurlijk.
Minder klassieke jachthavens?
De heer Kimman heeft eigen ideeën over
de aanleg van jachthavens. Waarom dure
steigers en aanlegplaatsen van kostbaar ge
heid hout? Hij ziet grote mogelijkheden in
enorme opslagplaatsen waar de boten 4
hoog in rekken worden geplaatst en met
speciale vorkheftrucks in en uit het water
worden gehaald en opgeborgen. De opslag
plaats voor de boten kan ook als winter-
berging dienen. Wie gaat varen kan een
uurtje tevoren al even opbellen met de
vraag: „leg de boot maar vast in het
water". Er zijn dus alleen wat vertrekstei-
gertjes nodig. Vooral voor lichte bootjes van
70 tot 400 kilo is zo'n watersportbedrijf
met „droge" jachthaven ideaal. Er liggen
enorme kansen in de Zeeuwse- en Zuid-Hol
landse delta. Ook de recreatieve ontwikke
lingen zijn ermee gebaat, omdat de groei
ende aantallen grote sta-caravans in de buurt
van de jachthavens het seizoen verlengen.
Duizenden gezinnen brengen hun vakanties
en weekeinden dan door in Zeeland. De
middenstand en het horecawezen hebben trou
wens heel wat meer profijt van deze nieuwe
generatie watersporters dan van de dure
jachteigenaren, die met volle provisiekasten
aankomen, en hoogstens aan de wal wat
restaurantklandizie brengen. De voorspellin
gen van de heer Kimman, die vele vrienden in
de jachtbouw heeft, zijn een overweging
waard. Hij heeft Amerika gezien, dat ons
altijd 10 jaar voor was
C. van Heugten.
15