OOSTER SCHELDE
INHOUD5-EN DIEPTEVERANDERINGEN BENEDEN NAP
«872 1886 1899 I9«2 1933 1947 '51
Figuur 3. Grafiek aangevend het zandverlies in het westelijk deel van de Oosterschelde;
de verdiepings-tendens zal zich na 1970 rechtlijnig voortzetten.
terschelde. Zijn conclusie is neergelegd in
een kaartje (fig. 1), dat wij hierbij afdruk
ken.
Daaruit blijkt, dat in de loop der jaren
de zandhoeveelheid in de Oosterschelde
voortdurend afneemt, derhalve deze zeearm
verdiept; in het oostelijk deel van de Wester-
schelde verondiept de rivier. Afsluiting van
de Oosterschelde is derhalve ,,a must";
verhoging van de dijken levert geen oplos
sing op lange termijn.
Recente waarnemingen hebben aange-
8 april tot 3 oktober 1971;
Middelburg, Miniatuur Walcheren, in
juli en augustus 's avonds verlicht.
15 mei 1971:
Zandkreekrace I, zeilwedstrijd alle klas
sen, w.v. „Noord-Beveland", Kortgene.
16 mei 1971:
CluibzeiHiwedstrijden voor alle klassen,
w.v. ,.De Arne".
29, 30 en 31 mei 1971:
Intern, open zeilwedstrijden voor alle
klassen, R.Y.C.B., w.v. „Wolphaarts-
dijk", j.c. „Veere".
2 juni tot en met 3 september 1971:
Iedere woensdag, donderdag en vrij
dagavond, Klank- en lichtspel in het
eeuwenoude Abdijcomplex,
ingang Nieuwe kerk.
11 juni 1971:
Motorboottocht Kortgene - Co'lijnsplaat,
Opening Deltaweek, w.v. „Noord-Beve
land", Kortgene.
toond dat de tendens van het bodemgedrag
tussen 1933 en 1952 zich in de periode 1952
tot heden op gelijke schaal voortzet, zodat
zonder afsluiting de in figuur 3 gereprodu
ceerde lijnen ongeveer rechtlijnig zouden
moeten worden doorgetrokken.
Tot zover mijn reactie op de brochure van
de Studiegroep „Oosterschelde". Tenslotte
zou ik nog gaarne een meer algemene op
merking willen maken.
Wanneer men om zich heen ziet dan kan
men allerwege constateren, dat de maat-
12, 13 en 14 juni 1971:
Veronica-race, w.v. „Noord-Beveland".
13 juni 1971:
Verrassingswedstrijd voor alle motor
en zeiljachten, w.v. „De Arne".
19 juni 1971:
Dag van het paard op de „Ruiterplaat"
in Kamperland.
26 en 27 juni 1971:
Open zeilwedstrijden in de klassen:
Europa Moth, 420, 470, Vaurien, Scha
kel en OK, w.v. „De Arne" in samen
werking met j.c. „Veere".
26 en 27 juni 1971:
24-uren van het Veerse meer (zeil
wedstrijden voor alle klassen), w.v.
„Noord-Beveland".
1 juli 1971:
Aan het Molenwater te Middelburg:
Ringrijden in versierde sjezen.
3, 4, 10, 11, 17 en 18 juli 1971:
Jeugdweekends, w.v. „Noord-Beveland".
Half juli tot eind september 1971:
Tentoonstelling van Nehalenniavondsten.
in de Vleeshal te Middelburg.
7 augustus 1971:
Nachtwedstrijd voor alle soorten jach
ten. w.v. „De Arne".
schappelijke ontwikkeling, niet in het minst
als gevolg van de techniek, zo snel gaat,
dat wij op een groot aantal gebieden van dat
maatschappelijk gebeuren worden verrast
door ontwikkelingen, die ons volkomen uit
de hand lopen. De welvaart neemt (nog) toe,
het welzijn neemt af!
Het overheidsapparaat schiet te kort; dat
men dat signaleert is nuttig, maar dan graag
zonder wrange opmerkingen te maken over
ondeskundigheid en misleidende reportage.
Dat overheidsapparaat is in een democra
tische maatschappij een afgeleide van ons
gehele volk; wanneer dat apparaat ondes
kundig is dan hebben wij dat aan ons zelve
te «rijten, omdat zonder voldoende financiën
geen adequaat apparaat is op te bouwen.
En blijkbaar geeft onze maatschappij de
voorkeur aan besteding in de private sector,
boven die aan uitgaven ten behoeve van al
gemene voorzieningen.
Prof. Thoenes heeft over dit onderwerp
enkele zeer behartenswaardige opmerkingen
gemaakt op het congres van het Verbond
van wetenschappelijke onderzoekers d.d.
26/27 februari 1965 te Oosterbeek.
Hij stelde hetvolgende vast: „Van de
huidige Nederlandse situatie is het interes
sante, dat de politieke ontwikkeling niet
één maar twee stappen achter is op de
maatschappelijke. In een problematiek, die
om positieve planning vraagt, zitten we op
gescheept met een apparaat, dat ter nau-
wernood geschikt is voor „rampvermijdings-
planning" en dat bewaakt wordt door een
nationale elite met een partijentype van een
geestesmerk, dat nog overwegend uit de
liberale periode, of van de tijd daarvoor,
stamt".
De gesignaleerde ideologie van de „ramp-
vermijdingsplanning" we grijpen alleen in
als er iets misgaat is nog steeds de
officieel gangbare en voert ons van loon-
ronde naar loonronde en van industrialisatie-
nota naar industrialisatienota, zonder veel
moeite te doen ons te vertellen, waar we
daarmee uiteindelijk terecht kunnen komen.
Is er sindsdien (1965) veel veranderd?
Ir. H. A. M. C. Dibbits.
8 augustus 1971:
Mosseltocht naar Yerseke (motorbo
ten), w.v. „Noord-Beveland".
12 augustus 1971:
Ringrijden te paard op het Molenwater
te Middelburg.
14 en 15 augustus 1971:
Open zeilwedstrijden voor gemeten en
ongemeten kajuitjachten op het Veerse
meer en Oosterschelde. Tevens, bege
leidende motorboottocht, w.v. „De Ar
ne".
28 augustus 1971:
Saté-avond op de Haringvreter.
w.v. „De Arne".
28 en 29 augustus 1971:
Internationale open zeilwedstrijden voor
diverse klassen, w.v. „Wolphaartsdijk",
j.c. „Veere", R.Y.C.B. en R.B.S.C.
5 september 1971:
Ciubzeilwedstrijden voor alle klassen,
w.v. „De Arne".
11 en 12 september 1971:
Motorboottocht, w.v. „De Arne".
18 september 1971:
Zandkreekrace II, zeilwedstrijd alle klas
sen, w.v. „Noord-Beveland".
26 september 1971:
Clubzeilkampioenschap, w.v. „De Arne".
8