ook voor het bedrijfsleven van belang. ZEEUWS RECREATIE-ONDERZOEK Dit jaar gaat een voor Zeeland belangrijk recreatie-onderzoek van start. Deze vier ton kostende studie van de Provinciale raad voor de recreatie in Zeeland is mogelijk geworden dank zij bijdragen van het rijk en de provincie Zeeland. Het onderzoek, dat dit jaar en in 1972 zal worden gehouden, zal niet alleen de overheid, maar ook het bedrijfsleven belangrijke aanwijzingen kunnen geven. Een van de deelstudies is namelijk speciaal gewijd aan marktonderzoek en marktbewerking. Deze zal worden verricht door het E.T.I. voor Zeeland in samenwerking met de Provinciale Zeeuwse V.V.V. Daarnaast is voor het bedrijfsleven van groot belang het onderzoek, dat het Nederlands Research Instituut voor Toerisme en Recreatie op verzoek van de Zeeuwse Recreatieraad zal houden onder de in Zeeland verblijvende vakantiegangers. Het voor Nederland unieke recreatie- onderzoek van de Provinciale raad voor de recreatie in Zeeland zal het bedrijfsleven in deze provincie een grote hoeveelheid belangrijke informatie kunnen opleveren. Het onderzoek omvat o.a. een uitgebreide enquête onder de in Zeeland verblijvende vakantiegangers. Het Nederlands Research Instituut voor Toerisme en Recreatie, dat dit onderzoek gaat verrichten, hoopt uitvoerige informatie te verkrijgen over tal van zaken. Ongeveer 3000 vakantiegangers zullen dit jaar en in 1972 worden geïnterviewd. Er zal niet alleen worden nagegaan op welke wijze de vakantie in Zeeland wordt doorgebracht, maar daar naast zal worden onderzocht of de vakantie gangers tevreden zijn over hun verblijf in deze provincie. Er zal worden geïnformeerd naar de toe ristische voorzieningen, die in Zeeland wor den bezocht dan wel worden gemist. Boven dien zal een onderzoek worden ingesteld naar de beoordeling van de prijzen, die worden gevraagd voor het gebruik van toe ristische voorzieningen. In het vorige num mer is over deze deelstudie uitvoerige in formatie verstrekt. Het is niet alleen van belang geïnfor meerd te worden over hetgeen leeft bij de vakantiegangers in Zeeland, maar daarnaast is het van even groot belang gegevens te verzamelen over de ontwikkelingen buiten Zeeland. Dit onderzoek zal worden verricht door het E.T.I. voor Zeeland, in samenwerking met de Provinciale Zeeuwse V.V.V. Het ver zamelen van informatie over ontwikkelingen elders is zowel voor het inrichtingsbeleid, als voor de acquisitie van grote betekenis. Het gaat met name om beantwoording van de volgende vragen: 1. Welke verhouding moet worden nage streefd ten aanzien van de verschillende accommodatievormen (kamperen, zo merwoningen, hotels, huisjes, e.d.)? 2. Welke aanpassingen in de eigen markt organisatie zijn gewenst, mede gezien de ervaringen in andere toeristische streken in binnen- en buitenland? 3. Welke wervingsactiviteiten met be trekking tot bestaande en potentiële bezoekerscategorieën bieden perspec tief? Voor marktonderzoek kan er in hoofdzaak een tweetal onderzoekmethoden worden on derscheiden. Zelfstandig veldonderzoek van enige om vang in de herkomstgebieden, bijvoorbeeld naar de aard van de belangstelling voor Zeeland bij verschillende bevolkingsgroe pen. is financieel waarschijnlijk een onhaal bare zaak. Niet alleen de kosten van onder zoek (enquêtering, bewerking, rapportering) zijn hoog, maar ook die van daarop logisch aansluitende marktbewerking. Een gelukkige omstandigheid wat de marktbewerking be treft vormt het feit, dat het actieve Natio- Een cursus over openluchtrecreatie. Door de Koninklijke PBNA zal binnenkort een schriftelijke cursus worden gegeven over openlucht recreatievoorzieningen. Doel van de cursus is om kennis bij te naai Bureau voor Toerisme er naar streeft de Provinciale VVV's zoveel mogelijk te betrekken bij landelijke campagnes. Voor de betaling van een aandeel in de kosten wordt een zekere inspraak verkregen in de opzet van de campagne-opzet. Een minder kostbare methode van onder zoek dan die van veldonderzoek in de her komstgebieden is die van de continu markt verkenning. Deze studie omvat o.a. het ver zamelen en interpreteren van onderzoek- gegevens, ervaringen en feiten, die elders beschikbaar komen. Het spreekt vanzelf, dat er een zeer sterke gerichtheid op de actualiteit moet zijn. De jaarlijkse kosten van deze methode van onderzoek kunnen beperkt blijven tot ongeveer de arbeids kosten van een gekwalificeerde kracht. De werkzaamheden zullen voornamelijk bureau-onderzoek omvatten, met daarnaast het inwinnen van informatie (o.a. bij exploi tanten), alsmede enig veldonderzoek op bepaalde plaatsen. De continu marktver kenning zal sterk gericht zijn op de mark ten en deelmarkten, die voor Zeeland het meest interessant zijn. De landelijke onder zoeken en campagnes van het Nationaal Bu reau voor Toerisme zullen ook wanneer Zeeland daarin meespeelt minder spe cifiek op de Zeeuwse belangen zijn gericht. De continu marktverkenning kan op de volgende punten tot een beter inzicht leiden: De wijze van deelneming van Zeeland in landelijke campagnes. De bepaling van prioriteiten van toeris tische infrastructuur-projecten. De aanpassing van verblijfs- en ont spanningsaccommodatie aan verschuivin gen in de vraag. De inpassing van evenementen en mani festaties in het toeristisch wervings- gebied. De verbetering van de marktorganisaties (arrangementen, reserveringssysteem, classificatie, etc.). Het voeden van de publicitelit over Zee land. Het ondersteunen van de marktbewerking. Het E.T.I. voor Zeeland zal tesamen met de Provinciale Zeeuwse V.V.V. een voor studie verrichten met betrekking tot de mogelijkheden en prioriteiten voor markton derzoek en marktbewerking voor de Zeeuwse recreatiegebieden. Het vooronderzoek zal dit jaar gereed komen en aanbevelingen be vatten voor verdere studie. C. de Vos, secretaris Provinciale raad voor de recreatie in Zeeland. brengen van de onderscheiden facetten van de recreatievoorzieningen. Bij de auteurs, die de cursus samen stelden zijn een aantal bekende namen. Bij de commissie van toezicht is voorzitter de heer B. M. van Griethuysen, directeur 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 6