Een portie friten Toen we kortgeleden weer eens een kort bezoek brachten aan het land van de Vikin gen werden we natuurlijk geconfronteerd met een ander levenstempo en een andere levensstijl dan de onze. Daarop afgestemd zijn de eetgewoonten. En hierdoor werden we ook in het buitenland weer eens met de neus gedrukt op een ontwikkeling in de ihoreca-sektor waar de laatste tijd zo veel over te doen is. Eén van de opvallende zaken is het geringe aantal ..echte" restaurants en het grote aantal cafétaria's. Heeft in ons land het woord cafétaria niet zo'n beste klank, in Noorwegen viel het op, dat daar met de wijze waarop de plate-service werd gebracht, een zeer acceptabele eetgelegenheid is ont staan. Op de grote veerboten naar Scan dinavië maakt men al kennis met een ge perfectioneerde vorm van plate-service. Weliswaar bestaat het gebod ene uit een beperkt aantal menu's, maar de kwaliteit van het voedsel vergoedt veel. De „counter" waar alles staat uitgestald, vanaf het ge koelde bier en het zelf te tappen uitstekende kopje koffie tot aan de warme schotel maakt een bezetting met enkele eenvoudige krach ten en een cassière aan het eind mogelijk. Het gebruikte servies wordt in vele gevallen al door de klant zelf teruggebracht. Dit ziende gaan je gedachten uit naar de problematiek die het horeca-bedrijf 'in Ne derland ;hoe langer hoe meer te verwerken krijgt. Enkele jaren geleden schreven we al dat de Nederlandse jongeman niet meer voor tip, avond- en zondagswerk bereid is het kel nersjasje aan te trekken. De „goede" kelner is aan het uitsterven. Natuurlijk zijn ze er nog wel zo hier en daar, maar wanneer ze er mee stoppen wordt hun plaats niet ingenomen door jongere krachten. Bij de bureau's voor de arbeidsvoorziening kan men het precies vertellen. Er is de laatste twee jaren duidelijk een dalende tendens bij de horeca-werkkrachten. Men doet het dus met vakantiehulpen. Vooral op Walcheren en aan de Schouwse westkust drijft men voor een groot deel op deze hulpcolonnes. Als deze er niet waren zou men in vele gevallen de tent wel kunnen sluiten. Met alle waardering voor deze jon gelui, kan men er toch niet te hoge eisen aan stellen. Een vol menu goed uitserveren en daarbij nog wat verstandigs kunnen zeg gen over een er bij te drinken fles wijn, vraagt een langere looptijd dan de twee of drie weken die een noodzaak zijn om een verre vakantiereis te kunnen bekostigen. We hebben ze nog aan dat Veerse meer, waar niet alleen de bezetting in de keuken van klasse is, maar waar ook op een -ple zierige vaktechnische wijze wordt opgediend. Maar we zien het aankomen dat ook hier in verschillende bedrijven men zich zal moeten bezinnen over deze steeds zwakker wordende schakel in de dienstverlening: de bed iening. Ook bij het bureau van de arbeidsvoor ziening, waar men de vinger bij de pols heeft, ziet men deze zeer zwakke plek in de horeca-exploitatie. Men waarschuwt al lang hiervoor en propageert een grotere efficiency en een ombouw tot exploitatie met minder en ook gedeeltelijk ongeschoold personeel. Natuurlijk is er een mogelijkheid om ook hiervoor buitenlandse arbeidskrachten aan te trekken. Vele uitstekende krachten van een hotelvakschool uit Marokko zijn al in ons land werkzaam. Voor velen zal het echter geboden zijn in hun bedrijf om te schakelen. En dan komen we op de „plate-service". En wat is er tegen om aan de counter zelf de spij zen uit te zoeken en deze naar zijn tafel te brengen? Wanneer er uitstekend voedsel wordt aangeboden en de inrichting is prettig en zindelijk zal het naar onze mening weinig moeite kosten juist in de toeristenge bieden de klant deze wijze van bedrijfs voering volledig te laten accepteren. Het is vanzelfsprekend, dat de vakman in de keuken ook met deze betere cafétaria- vorm zijn fantasie in op te maken schotels kan uitleven en zich zeker niet mag beperken tot de worst of cotelet met een portie friten. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 5