CENTRAAL Geen luchtlijn (meer) op het nieuwe vliegveld GELEGEN VOOR PRACHT EXCURSIES Het Veerse meer uitstekende wijze voorbereid. Het evenement kan dan ook ais volkomen geslaagd worden beschouwd. Het nieuwe horeca-bedrijf op het nieuwe vliegveld. Enige tijd geleden is op het vliegveld Midden-Zeeland in de daar opgerichte gebou wen de deur opengegaan naar een nieuw horeca-bedrijf. De heer Bazen, ex-marine vlieger en nog regelmatig vliegend, is hier in een omgeving die hem bekend is, een café-bedrijf begonnen. Zijn overwegingen om hier een bedrijf te starten waren de te houden rondvluchten vanaf het veld, de bedrijvigheid welke motor en zweefvliegtuigdubs meebrachten, de kij kers die vanaf een gezellig zitje de bedrij- Het is nu al weer meer dan een jaar geleden dat de N.V. Vliegtui-gibeheer een luchtlijn gestart heeft tussen Amsterdam en Lille, met stops in Rotterdam en Arne- muiden. Nu na ruim een jaar de balans op makend, moeten we wel tot de conclusie komen dat het een sof-Iij-ntje is. In verband met de veel gehoorde kritiek op de timetable van de lijndienst en de slechte aansluitingen, hebben we ons eens in verbinding gesteld met de directie van deze onderneming. De direkteur, de heer La Bree, vertelde dat men op allerlei manier getracht had rekening te houden met de wensen van de adspirant-gebruiker. Door de industrie in Zeeland wordt er echter zeer weinig van de lijndienst gebruik gemaakt. Iedereen heeft Rond het Veerse meer zijn prachtige ochtend- of middagtrips te maken. Zeeland biedt echter meer. Uitstekend gelegen voor een rondrit van hoogstens een deel van de dag is Zuid-Beveland, ten westen van het kanaal door Zuid-Beveland. Beginnen wij in het oostelijk deel van Noord-Beveland dan bent u zo, via de Zand- kreekdam in de Wilhefminapolder. Aan te raden is dan bij uw tocht gebruik te maken van de secundaire weg. U kunt dan in -de omgeving van de sluis door de Zand'kreek- dam uw auto even wegzetten en op uw ge mak een blik slaan op de Kats Plaat, een vigherd op het veld konden volgen en vooral ook het feit dat het vliegveld een tussen station was voor de lijndienst Amsterdam Uifle. Het ruime, keurig ingerichte etablissement heeft binnen 66 zitplaatsen, terwijl op het terras nog eens 50 mensen kunnen plaats nemen. Er wordt u een goed glas bier getapt en u kunt er verschillende snacks geserveerd krijgen. Bij de drukte die de zevende Schelde- vlucht meebracht, bleek duidelijk het vak manschap van de heer Bazen. De bediening verliep op rolletjes ter-wij-l de door hem gemaakte lunchpakketten uitstekend verzorgd waren. We kunnen u een bezoek van harte aan bevelen. graag gewild," zo zei de heer La Bree, „dat er in Zeeland een vliegveld kwam, maar als het er dan op aan komt, om ge bruik te maken van de daardoor ontstane mogelijkheden, doet men het niet." „We hebben nu als kleine maatschappij rui-m een jaar gedraaid en we hebben, wat Zeeland betreft, nauwelijks resultaten gezien." Op onze vraag of men tevoren een marktonder zoek had gepleegd, merkte hij in dit verband op, dat men misschien wel te vroeg begon nen is. We vernamen tijdens dit gesprek dat men deze winter met de lijndienst gaat stoppen. Of deze volgend jaar weer zal gaan draaien hangt er van af of men de 2O2 miljoen gulden, die men nodig heeft om meer inter nationale aansluitingen te verwezenlijken, op in het centrum van de Zandkreek gelegen zand-slikplaat die bij eb formidabele afme tingen heeft, maar die bij vloed ineen schrom pelt tot een klein en begroeid schor, waar enkele honderden vogels broeden. Dit is nog een strikt reservaat, in die zin dat daar nooit iemand komt, zodat het juiste aantal broedende vogels maar gegist moet worden. Voorbij de dam gaat u rechtsaf in de richting van Wolphaartsdijk en dan via Oud- Sabbinge naar het gemaal „De Piet." Vanaf dit gemaal hebt u een pracht uitzicht over een oude watergang met rietbegroeide oe vers, genaamd „De Schenge." In de winter tafel krijgt. Men vindt het risico om de dienst alleen voort te zetten voor een kleine maatschappij als deze N.V. is, te groot. En zo gaan dan vele illusies de lucht in. Er blijven zo een aantal vragen over. Wanneer wij een adspirant-investeerder interesseren voor het Veerse meer-gebied, informeren wij hem op uitgebreide wijze over de mogelijkheden. Daarbij wordt nooit vergeten er op te wijzen, dat het echt nog een pioniergebied is en er een aanlooptijd zal zijn waarin de balans geen gunstig saldo zal aanwijzen. Degenen, d-ie willen beginnen, in een gebied als het Veerse meer, dat nog in volle ontwikkeling is, zal met kennis van zaken zijn bedrijfsvorm moeten kiezen, veel aan publiciteit moeten doen en er hard voor moeten werken. We hebben zo een vage indruk, dat deze investeerders zich hebben laten leiden door animerende verhalen over de recreatie- en industrie-explosie in Zeeland. We dachten echter dat je als goed zakenman de prog nose van die ontwikkeling eens ging veri fiëren en dan bekijken welk dee-1 daarvan voor de onderneming interessant zou zijn. De industrie heeft, zo bleek ons uit een gesprek met staffunctionarissen, wel inte resse, maar kan er eenvoudig geen gebruik van maken, omdat er geen behoorlijke inter nationale aansluitingen zijn. We dachten zo, dat vóór het starten van de luchtlijn dit ook bekend kon zijn geweest bij de ondernemers. Zelf waren we bizonder enthousiast bij het openen van dit lijntje, omdat het ons bekend is welk een groot areaal aan moge lijkheden o.a. het gebied van Li Me en om geving biedt. We zijn er van overtuigd, dat op geen enkele wijze getracht is deze mogelijkheden uit te buiten. Natuurlijk zijn er dan nog andere bijko mende faktoren. Het vliegveld ligt in een rimboe waar je echt wel de weg moet weten en waar tot voor kort slechts een sumiere bewegwijzering was. We willen er begrip voor hebben, dat men zich wel enigs- Zins „gestrikt" voelt. Maar we zijn er ook van overtuigd dat er niet zakelijk al het mogelijke aan is ge daan om dit couveuse-kindje levensvatbaar heid te geven. En dat is jammer. Voor de industrie, voor de recreatie, voor de provincie Zeeland en voor de portefeuille van de aandeelhouders. is het een pleisterplaats voor waterwild, in de zomer broedgebied voor allerlei typen van vogels die graag aan of in het water broeden. In dit deel van Zuid-Beveland is nog een fraai voorbeeld van het oude Zeeuwse land schap te vinden en wel net ten zuiden van Wolphaartsdijk. Deze „Weel" is gevuld met brak water en staat bekend als één van de rijkste broedgebieden voor watervogels in Zuid-Beveland. Alleen het oostelijk uiteinde, dus aan de kant van de weg GoesWol phaartsdijk is eigendom van de stichting „Het Zeeuwse landschap." Vergist u zich 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 8