CENTRAAL
Geen luchtlijn (meer) op het
nieuwe vliegveld
GELEGEN VOOR PRACHT EXCURSIES
Het Veerse
meer
uitstekende wijze voorbereid. Het evenement
kan dan ook ais volkomen geslaagd worden
beschouwd.
Het nieuwe horeca-bedrijf op het nieuwe
vliegveld.
Enige tijd geleden is op het vliegveld
Midden-Zeeland in de daar opgerichte gebou
wen de deur opengegaan naar een nieuw
horeca-bedrijf. De heer Bazen, ex-marine
vlieger en nog regelmatig vliegend, is hier
in een omgeving die hem bekend is, een
café-bedrijf begonnen.
Zijn overwegingen om hier een bedrijf
te starten waren de te houden rondvluchten
vanaf het veld, de bedrijvigheid welke motor
en zweefvliegtuigdubs meebrachten, de kij
kers die vanaf een gezellig zitje de bedrij-
Het is nu al weer meer dan een jaar
geleden dat de N.V. Vliegtui-gibeheer een
luchtlijn gestart heeft tussen Amsterdam
en Lille, met stops in Rotterdam en Arne-
muiden. Nu na ruim een jaar de balans op
makend, moeten we wel tot de conclusie
komen dat het een sof-Iij-ntje is.
In verband met de veel gehoorde kritiek
op de timetable van de lijndienst en de
slechte aansluitingen, hebben we ons eens
in verbinding gesteld met de directie van
deze onderneming.
De direkteur, de heer La Bree, vertelde
dat men op allerlei manier getracht had
rekening te houden met de wensen van de
adspirant-gebruiker. Door de industrie in
Zeeland wordt er echter zeer weinig van de
lijndienst gebruik gemaakt. Iedereen heeft
Rond het Veerse meer zijn prachtige
ochtend- of middagtrips te maken. Zeeland
biedt echter meer. Uitstekend gelegen voor
een rondrit van hoogstens een deel van de
dag is Zuid-Beveland, ten westen van het
kanaal door Zuid-Beveland.
Beginnen wij in het oostelijk deel van
Noord-Beveland dan bent u zo, via de Zand-
kreekdam in de Wilhefminapolder. Aan te
raden is dan bij uw tocht gebruik te maken
van de secundaire weg. U kunt dan in -de
omgeving van de sluis door de Zand'kreek-
dam uw auto even wegzetten en op uw ge
mak een blik slaan op de Kats Plaat, een
vigherd op het veld konden volgen en vooral
ook het feit dat het vliegveld een tussen
station was voor de lijndienst Amsterdam
Uifle.
Het ruime, keurig ingerichte etablissement
heeft binnen 66 zitplaatsen, terwijl op het
terras nog eens 50 mensen kunnen plaats
nemen. Er wordt u een goed glas bier getapt
en u kunt er verschillende snacks geserveerd
krijgen.
Bij de drukte die de zevende Schelde-
vlucht meebracht, bleek duidelijk het vak
manschap van de heer Bazen. De bediening
verliep op rolletjes ter-wij-l de door hem
gemaakte lunchpakketten uitstekend verzorgd
waren.
We kunnen u een bezoek van harte aan
bevelen.
graag gewild," zo zei de heer La Bree,
„dat er in Zeeland een vliegveld kwam,
maar als het er dan op aan komt, om ge
bruik te maken van de daardoor ontstane
mogelijkheden, doet men het niet." „We
hebben nu als kleine maatschappij rui-m een
jaar gedraaid en we hebben, wat Zeeland
betreft, nauwelijks resultaten gezien." Op
onze vraag of men tevoren een marktonder
zoek had gepleegd, merkte hij in dit verband
op, dat men misschien wel te vroeg begon
nen is.
We vernamen tijdens dit gesprek dat men
deze winter met de lijndienst gaat stoppen.
Of deze volgend jaar weer zal gaan draaien
hangt er van af of men de 2O2 miljoen
gulden, die men nodig heeft om meer inter
nationale aansluitingen te verwezenlijken, op
in het centrum van de Zandkreek gelegen
zand-slikplaat die bij eb formidabele afme
tingen heeft, maar die bij vloed ineen schrom
pelt tot een klein en begroeid schor, waar
enkele honderden vogels broeden. Dit is nog
een strikt reservaat, in die zin dat daar
nooit iemand komt, zodat het juiste aantal
broedende vogels maar gegist moet worden.
Voorbij de dam gaat u rechtsaf in de
richting van Wolphaartsdijk en dan via Oud-
Sabbinge naar het gemaal „De Piet." Vanaf
dit gemaal hebt u een pracht uitzicht over
een oude watergang met rietbegroeide oe
vers, genaamd „De Schenge." In de winter
tafel krijgt. Men vindt het risico om de
dienst alleen voort te zetten voor een kleine
maatschappij als deze N.V. is, te groot.
En zo gaan dan vele illusies de lucht in.
Er blijven zo een aantal vragen over.
Wanneer wij een adspirant-investeerder
interesseren voor het Veerse meer-gebied,
informeren wij hem op uitgebreide wijze
over de mogelijkheden. Daarbij wordt nooit
vergeten er op te wijzen, dat het echt nog
een pioniergebied is en er een aanlooptijd
zal zijn waarin de balans geen gunstig saldo
zal aanwijzen. Degenen, d-ie willen beginnen,
in een gebied als het Veerse meer, dat
nog in volle ontwikkeling is, zal met kennis
van zaken zijn bedrijfsvorm moeten kiezen,
veel aan publiciteit moeten doen en er hard
voor moeten werken.
We hebben zo een vage indruk, dat deze
investeerders zich hebben laten leiden door
animerende verhalen over de recreatie- en
industrie-explosie in Zeeland. We dachten
echter dat je als goed zakenman de prog
nose van die ontwikkeling eens ging veri
fiëren en dan bekijken welk dee-1 daarvan
voor de onderneming interessant zou zijn.
De industrie heeft, zo bleek ons uit een
gesprek met staffunctionarissen, wel inte
resse, maar kan er eenvoudig geen gebruik
van maken, omdat er geen behoorlijke inter
nationale aansluitingen zijn.
We dachten zo, dat vóór het starten
van de luchtlijn dit ook bekend kon zijn
geweest bij de ondernemers.
Zelf waren we bizonder enthousiast bij
het openen van dit lijntje, omdat het ons
bekend is welk een groot areaal aan moge
lijkheden o.a. het gebied van Li Me en om
geving biedt. We zijn er van overtuigd,
dat op geen enkele wijze getracht is
deze mogelijkheden uit te buiten.
Natuurlijk zijn er dan nog andere bijko
mende faktoren. Het vliegveld ligt in een
rimboe waar je echt wel de weg moet
weten en waar tot voor kort slechts een
sumiere bewegwijzering was. We willen er
begrip voor hebben, dat men zich wel enigs-
Zins „gestrikt" voelt.
Maar we zijn er ook van overtuigd dat
er niet zakelijk al het mogelijke aan is ge
daan om dit couveuse-kindje levensvatbaar
heid te geven.
En dat is jammer. Voor de industrie, voor
de recreatie, voor de provincie Zeeland en
voor de portefeuille van de aandeelhouders.
is het een pleisterplaats voor waterwild,
in de zomer broedgebied voor allerlei typen
van vogels die graag aan of in het water
broeden.
In dit deel van Zuid-Beveland is nog een
fraai voorbeeld van het oude Zeeuwse land
schap te vinden en wel net ten zuiden van
Wolphaartsdijk. Deze „Weel" is gevuld met
brak water en staat bekend als één van de
rijkste broedgebieden voor watervogels in
Zuid-Beveland. Alleen het oostelijk uiteinde,
dus aan de kant van de weg GoesWol
phaartsdijk is eigendom van de stichting
„Het Zeeuwse landschap." Vergist u zich
8