waar men zijn achter de auto meegebrachte boot te water kan laten. Deze hellingen worden gebouwd ten algemene nutte, d.w.z. dat de gebruikers er niets voor behoeven te betalen. Vergadering van het bestuur van „Het Veerse Meer". Het algemeen bestuur van „Het Veerse Meer" hield op 22 sept. 1.1. een vergadering in het dorpshuis te Wissenkerke. De begroting voor het dienstjaar 1972 werd vastgesteld. De subsidievoordracht van het dagelijks bestuur werd goedgekeurd, terwijl er fiat werd verleend tot het huren van enkele ruimten in het voormalig Godshuis in Veere, ten behoeve van de huisvesting van het bureau van de directeur. Subsidievoordracht voor 1972. Door het bestuur van „Het Veerse Meer" is aan het college van gedeputeerde staten van Zeeland verzocht om in het belang van de openluchtrecreatie en het toerisme, subsidie te vragen voor een aantal projecten die voor de verdere ontwikkeling van het Veerse meer onontbeerlijk zijn en waarvan de kosten niet alleen door het recreatieschap kunnen worden gedragen. Voorgesteld is verpozingssteigers ten behoeve van de watersport te bouwen: 1. tussen het Zilveren Schor en de Oranjeplaat; 2. ten westen van het eiland „De Omloop"; 3. aan het eiland „De Omloop"; 4. zuidelijk van Geersdijk". Voor het voormalige landbouwhaventje bij Geersdijk, dat met de bijbehorende gronden in erfpacht is verkregen, wordt een sub sidie gevraagd van 26.000.Het ligt in de bedoeling om dit haventje wat op te knappen en geschikt te maken als vluchtha- ventje, waartoe er een aantal voorzieningen moeten worden getroffen. Voorts heeft men het plan om het Basisplan 1967 van het Veerse meer aan te passen aan de huidige ontwikkeling en de feiten die op dit ogenblik bekend zijn met betrekking tot de ontwikkeling van de recreatie op het land en op het water. Hiervoor zal een subsidiëring van de drukkosten worden gevraagd. Wat de gemeentelijke aanvragen betreft is het de gemeente Veere die wil trachten subsidie te krijgen voor een uitbreiding van de jachthaven „Oostwatering". Feest bij „De Arne". De watersportvereniging „Arne" vierde op zaterdag 2 oktober het 10-jarig bestaan van de vereniging. Des middags was er een grote viootschouw. Massaal voeren de vele schepen Middelburg binnen en koersten naar de Middelburgse haven. Des avonds bood het bestuur van de vereniging aan haar leden en genodigden een cabaretprogramma verzorgd door Rients Gratama en Mady Misset. Bij de vóór de uitvoering gehouden receptie werden van verschil lende zijde geschenken aangeboden en vriendelijke woorden ge sproken. Het was alles zeer genoegelijk, maar we vroegen onszelf wel af of dit nu wel de plaats en de tijd was om een uitgebreide contributieverhoging aan het verbond, aan te moeten horen. De aktieve voorzitter van deze uitstekende reilende en zeilende vereniging, de heer B. Vriesman, beantwoordde de sprekers en verwelkomde in de grote zaal van de Schouwburg in Middelburg allen die gekomen waren om van deze feestavond te gemeten. Na afloop van de voorstelling was er gelegenheid tot dansen waarvan velen tot in de kieine uurtjes gebruik maakten. Ook een goed jaar voor de Zeeuwse visserij. In het jaarverslag van de vereniging Zeeuwse Visserijbelangen lezen we dat het jaar 1970 een goed jaar is geweest voor de beroepsvissers. Er is in 1970 meer vis in de Zeeuwse wateren gevangen dan in 1969. Ook de aanvoer van zeevis als tong, kabel jauw en schol is gestegen. We zullen dus gelukkig het „zeebanket" als werkelijke verse vis op de menu's van onze eethuizen blijven vinden. Nieuwe Zeelandfilm. De provinciale staten van Zeeland hebben hun fiat gehecht aan het voorstel van gedeputeerde staten om aan de NV Cinecentrum te Hilversum opdracht te verlenen tot het vervaardigen van een kleurenfilm over Zeeland. Het Veerse meer een internationaal watersportgebied. Zoals wij al eens eerder schreven is het Veerse meer een water- sportgebied met een internationale allure. Uit alle windstreken komen in het seizoen de boten naar dit nieuwe gebied. Velen hebben als einddoel de haven van Veere. Het aantal passanten was ook dit jaar weer hoger. Hieronder volgt het lijstje met de aantallen en nationaliteiten van de schepen. Er kwamen 2650 Nederlandse passanten. 1971 1969 1970 Engelsen 365 255 323 Belgen 359 242 351 Duitsers 117 40 85 Fransen 51 33 42 Totaal 3542 bouwhaven de Piet" werden Gleithange gebaut, wo man sein, hinterm Auto angehangtes, mitgebrachtes Boot ins Wasser lassen kann. Diese Gleithange werden zum allgemeinen Nutzen gebaut, dies bedeutet, dasz die Benutzung unentgeldEch ist. Sitzung des Vorstandes „Het Veerse Meer". Der allgemeine Vorstand „Het Veerse Meer" hielt am 22.9.1971 eine Sitzung im Dorfgemeinschaftshaus in Wissenkerke ab. Der Haushaltsplan für das Dienstjahr 1972 wird festgesetzt. Dem Unterstützungsantrag des geschaftsführenden Ausschuszes wird zu- gestimmt, ferner gab man sich damit einverstanden, dasz einige Raume sowie das ehemalige „Godshuis" in Veere gemietet werden, in dem dann das Büro des D rektors untergebracht werden soil. Unterstützungsantrag 1972. Der Vorstand „Het Veerse Meer" hat an den Verwaltungsrat der Provinzverwaltung die Bitte gerichtet, für Projekte, die in Zusammen- hang mit Erholung und Tourismus entstehen sollen und die für die weitere Entwicklung des „Veerse Meer" unentbehrlich sind, eine Unterstützung zu genehmigen, da die Kosten nicht allein durch „Het Recreatieschap" getragen werden können. In Aussicht genommen wurde der Bau von Aniegeplatzen für den Wassersport: 1. zwischen „Zilveren Schor" und „Oranjeplaat"; 2. im westen der Insel „De Omloop"; 3. an der Insei „De Omloop"; 4. südlich von Geersdijk. Für den ehemaligen „Landbouwhaven" bei Geersdijk, der mit dem dazugehörigen Land in Erbpacht übernommen wurde, ist eine Unter stützung von 26.000 beantragt worden. Es wird erwogen, diesen Hafen zu restaurieren und als Zufluchthafen auszubauen, wozu noch einige Einrichtungen erforderlich sind. Weiterhin ist geplant, den Basisplan von 1967 für das „Veerse Meer" an die heute bekannten Tatsachen anzupassen, bezüglich der Entwicklung der Erholung auf dem Wasser und Land. Hierzu soil eine Unterstützung für die Druckkosten beantragt werden. Die Gemeinde Veere versucht ebenfalls eine Unterstützung zur Ausbreitung des Yachthafens „Oostwatering" zu erhalten. Fest bei „De Arne". Die Wassersportvereinigung „De Arne" feierte am Samstag, den 2.10. ihr 10-jahriges Bestehen. Am Mittag fand eine grosze Flottenschau statt. lm Konvoi fuhren die Schiffe in Middelburg ein und weiter zum Middelburger Hafen. Abends lud der Vorstand der Vereinigung seine Mitglieder und Gaste zu einem Kabarett-Abend mit Rients Gratema und Mady Misset ein. Anlaszlich des vorher abgehaltenen Empfangs wurden von ver- schiedenen Seiten Geschenke dargebracht und herzliche Worte ausgesprochen. Alles in allem sehr gelungen, aber wir fragten uns selbst, ob dies der richtige Zeitpunkt sowie die Gelegenheit war, urn eine ausführliche Darlegung über die Erhöhung des Mitglieder- beitrages anhören zu müssen. Der aktive Vorsitzende dieser sehr guten Segelvereinigung, Herr B. Vriesman, beantwortete die Fragen und begrüszte im groszen Saai der Schouwburg in Middelburg alle die gekommen waren, urn diesen Festabend zu genieszen. Nach Ende der Vorstellung war Gelegenheit zum Tanz, die von vielen bis in die frühen Morgenstunden ausgenutzt wurde. Auch ein gutss Jahr für die zeelandische Fischerei. Aus dem Geschaftsbericht der Vereinigung „Zeeuwse Visserij- belangen" ist zu ersehen, dasz das Jahr 1970 auch für die Berufs- fischer sehr erfolgreich war. 1970 wurden in den zeelandischen Gewassern mehr Fisch gefangen als 1969. Auch die Anfuhr von Seefisch, wir z.B. Zunge, Kabeljau und Scholle ist gestiegen. Wir können daher glücklicherweise weiterhin frischen Fisch bei unseren hauslichen Menüs genieszen. Neuer Film über Zeeland. Die Provinzialverwaltung von Zeeland hat an den Provinzial- ausschusz ihre Zustimmung gegeben, urn dem N.V. Cinecentrum in Hilversum den Auftrag zu erteilen, einen Farbfilm über Zeeland herzustellen. „Het Veerse Meer" ein internationales Wassersportgebiet. Wie bereits schon erwahnt, ist das „Veerse Meer" ein Wasser sportgebiet von internationalem Rang. Aus allen Himmelsrichtungen kommen in der Saison die Boote in dieses Gebiet. Als Endziel haben viele den Hafen von Veere. Die Anzahl der Durchreisenden war auch in diesem Jahr wieder sehr hoch, Nachstehend eine Auf- stellung der Anzahl und Nationalitat der Schiffe. Ebenso wurden 2.650 Durchreisende aus den Niederlanden registriert. 1971 1969 1970 Englander 365 255 323 Belgier 359 242 351 Deutsche 117 40 85 Franzosen 51 33 42 Total 3.542 21

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 21