WAT WE HEBBEN AAN TE BIEDEN WAS WIR ANZUBIETEN HABEN Hoe verder we van het jaar 1961 afgaan, het jaar waarin de afsluiting van de eerste Deitadam een feit werd, hoe meer stof fering we hebben te noemen in de voortgaande ontwikkeling van dit grote recreatiegebied. Het Veersemeer-gebied in het centrum van Zeeland, is reeds door zéér velen in binnen- en buitenland ontdekt. De belangrijkste faktor hierbij is, dat Zeeland zichzelf is gebleven. De bar, nightclub, al of niet met hele of of halve striptease, vindt u in Rotterdam, Brussel en New York. Zoek ze niet in het Veersemeer-gebied. Hier zou onder de typische Zeeuwse luchten de wolkenkrabber niet op zijn plaats zijn en het silhouet aan een verre horizon verpesten. Hier, waar het ranke kantwerk van de stadshuistoren van Veere tegen deze lucht sfeerbepalend is, past ruimte, rust en eenvoudig, niet kostbaar, avondvermaak. Uw vakantieparadijs ligt dichter bij uw deur dan u denkt. De combinatie water, oever en bos is ideaal om te recreëren. Op vele plaatsen in het Veersemeer-gebied vindt u deze ideale vorm. De lucht is er zuiver, het water nog helder. Niet alleen is er watersport in allerlei vorm mogelijk, ook het sportvissen in zijn meest facinerende vorm is er te beleven. Op het meer is de vangst mogelijkheid van kanjer-forellen en paling groot. Aan de andere zijde van de deitadam vangt u vanaf het strand: bot, tong en kabeljauw. Er zijn een aantal goede maneges, van waaruit u prachtige wan delritten in de omgeving kunt maken. Zo maar relaxen aan de oever van het meer met uitzicht op de zeiltjes aan de einder kost u geen extra geld. Het grootste gedeelte van de oever van het meer is vrij toegankelijk. Zoek dat eens hier of in het buitenland in deze tijd. Of was u soms nog niet aan het Comomeer? De café-restaurants rond het meer bieden u een scala aan ge rechten. Hierbij zou Zeeland Zeeland niet zijn als er niet een keur van uitstekende visschotels werd geboden. En dan nog iets: voor uw verblijf hebt u geen keuze uit een groot aantal moderne hotels; wel is er een verscheidenheid aan andere logiesmogelijkheden. Gemeubileerde zomerwoningen, bunga lows en appartementen zijn er te kust en te keur. Ook in kampeer terreinen is er een grote keus. Venlo, Eindhoven, Breda, Goes is een uitstekende toegangsroute naar ons mooie gebied. Maar ook hebben velen vanuit West-Duits- land de weg te water voor hun boot reeds gevonden. Zeeuwen hebben reeds eeuwen de naam gastvrij te zijn. We hebben dus een naam te verliezen. Profiteer daarvan en wees onze gast. Kom naar de oever van het Veerse meer en voel u lekker. Je weiter wir vom Jahre 1961 wegrücken, das Jahr, in dem der Abschlusz des ersten Deltadammes Wirklichkeit wurde, desto mehr haben wir über die Ausstattung zur weiteren Entwicklung dieses groszen Erholungsgebietes zu berichten. Das Veerse Meer-Gebiet im Zentrum von Zeeland ist bereits von sehr vielen aus dem In- und Ausland entdeckt worden. Der be- langreichste Faktor hierbei ist jedoch, dasz Zeeland Zeeland geblie- ben ist. Bars. Nigth-Clubs, mit oder ohne, halber oder totaler Streptease finden Sie in Rotterdam, Brussel und New York. Suchen Sie dies nicht im Veerse Meer-Gebiet. In der typischen zeelandischen Luft waren die Wölkenkratzer nicht am richtigen Platze und würde die Silhouette am fernen Horizont nicht verschönern. Hier, wo die schlanken Spitzen der Rathaus- türme von Veere gegen die Luft spharbestimmend sind, paszt Weite, Ruhe und einfache, nicht kostbare Abendunterhaltung. Ihr Urlaubsparadies liegt naher bei Ihnen als Sie denken. Die Kombination von Wasser, Ufer und Wald ist ideal zur Erholung. Diese ideale Form finden Sie an vielen Stellen im Veerse Meer-Gebiet. Die Luft ist klar, das Wasser noch sauber. Nicht nur Wassersport mit all seinen verschiedenen Arten, sondern auch Sportangeln in seiner meist fazinierenden Form kann man hier erleben. Die Fangmöglichkeit von sehr groszen Forellen und Aal ist sehr grosz im Meer. Auf der anderen Seite des Deltadammes können Sie vom Strand aus Flunder, Zunge und Kabeljau angeln. Eine Anzahl groszer Reitstalle sind hier, von wo aus Sie herrliche Ausritte in die Umgebung machen können. So mal ein biszchen ausruhen an den Ufern des Meeres mit Aus- sicht auf die Segelboote am Horizont kostet Sie nichts extra. Zum grösztenteil sind die Ufer am Veerse Meer frei zuganglich. Suchen Sie dies in dieser Zeit einmal hier oder im Ausland. Waren Sie vielleicht schon mal am Comer-See? Die Café-Restaurants urn das Meer bieten eine Vielfalt von Ge- richten. Zeeland müszte nicht Zeeland sein, wenn es nicht eine grosze Auswahl an Fisch-Gerichten zu bieten hatte. Und dann noch etwas: Für Ihren Aufenthalt steht Ihnen keine grosze Auswahl an modernen Hotels zur Verfügung, doch haben wir viele andere Unterkunftsmöglichkeiten. Möbilierte Sommerwohnungen, Bungalows und Appartements sind sehr zahlreich. Auch an Campingplatzen besteht eine reiche Aus wahl. Venlo, Eindhoven, Breda und Goes sind gute Zubringer in unser schönes Gebiet. Aber auch viele Menschen aus West-Deutsch- land haben per Boot auf dem Wasserweg bereits zu uns gefunden. Die Zeelander haben seit Jahrhunderten den Ruf, sehr gastfrei zu sein. Somit haben wir einen Namen zu verlieren. Profitieren Sie hiervon und werden Sie unser Gast. Kommen Sie zu den Ufern am Veerse Meer und fühlen Sie wohl. RIJKSPOLITIE TE WATER Ook de rijkspolitie te water heeft de balans van het zomer seizoen 1971 opgemaakt. Er is door deze mannen in het blauw met hun gouden uitmonstering weer heel wat werk op het Veerse meer verzet. Regelmatig is er gesurveilleerd. Er werd een groot aantal controles gehouden. Vele malen werd er corrigerend opge treden. In het ene geval bestond dit uit een waarschuwing, in ihet andere geval werd proces-verbaal opgemaakt. In Zeeland zijn 66 geregistreerde snelle motorboten (alleen op het Veerse meer is in Zeeland de registratie verplicht). Voor het niet laten registreren en terzake overtreding van de veiligheids voorschriften werden 14 processen-verbaal opgemaakt. Voor over treding van de snelheidsbepalingen waren dit er 8. Voor het niet naleven van de b ©mannings- en veiligheidsvoorschriften bekeurde men 25 personen. Er werden 9 overtredingen van de visserijwet geconstateerd. Drie maal werd er aangifte gedaan van vermissing van een buitenboordmotor. Gedurende het gehele seizoen kwamen slechts twee ongevallen voor. Eén zwemmer dook zonder zich er van te hebben over tuigd hoe diep het water was bij de Piet van een steiger en beschadigde een nekwerveb Het andere geval was een kind dat bij de Piet speelde en een arm brak. Er werd 15 maal hulp verleend bij het vlottrekken van aan lager wal geraakte jachten. Er werden door de mannen van de rijkspolitie te water ook tellingen gehouden. Op zaterdag 10 en zondag 11 juli werden er per dag zo'n 1000 varende boten geteld. Deze waren verdeeld in ongeveer 500 open zeilboten, 250 kajuitjachten, 200 motorjachten, 35 speedboten en 25 sportvissersboten. Bovendien lagen er die dagen nog eens ongeveer 200 boten bij de eilanden en andere verpozingspiaatsen gemeerd. Op zondag 5 september werd er nog eens geteld. Het was toen mooi weer. Er werden toen nog 514 varende watersportvaartuigen geregistreerd. REICHSWASSERPOLIZEI. Mittlerweile liegt auch die Bilanz der Reichswasserpolizei über die Sommersaison 1971 vor. Diese Manner in Blau mit goldenen Ausschmückungen hatten wieder sehr viel Arbeit auf dem „Veerse Meer". Regelmaszige Inspizierungen. Viele Kontrollen; oft mussten Verweise ausgeteilt werden. Einmal bestand es aus einer Verwar- nung, dann muszte Protokoll geführt werden. In Zeeland sind 66 schnelle Motorboote angemeldet (Anmeldung ist nur auf dem „Veerse Meer" in Zeeland Pflicht). Es wurden 14 Protokolle wegen Nichtanmeldung und Übertretung der Sicher- heitsvorschriften verfaszt; für Übertretung der Geschwindigkeits- Begrenzung waren es 8. 25 Personen wurden wegen nicht Befolgen der Mannschafts- und Sicherheitsvorschriften bestraft. 9 Übertre- tungen des Fischereigesetzes wurden festgestellt. Dreimal wurde Meldung über das Fehlen eines Auszenbordmotors gemacht. Wahrend der ganzen Saison geschahen allerdings nur 2 Unfalle. So tauchte ein Schwimmer ohne sich von der Tiefe beim „Piet" überzeugt zu haben und verletzte sich einen Nackenwirbel. Der zweite betraf ein Kind, dasz beim „Piet" spielte und sich einen Arm brach. In 15 Fallen wurde festgelaufenen Yachten geholfen. Durch die Manner der Reichswasserpolizei sind auch Zahlungen vorgenommen worden. So wurden am Samstag, dem 10. und Sonntag, dem 11. Juli 1.000 fahrende Boote pro Tag gezahlt. Diese verteilten sich wie folgt: 500 offene Segelboote; 250 Kajütboote; 200 Motor- yachten; 35 Schnellboote und 25 Sportfischerboote. Auszerdem lagen an diesen Tagen noch ca. 200 Boote bei den Insein und anderen Ruheplatzen fest. Am Sonntag, dem 5.9. erfolgte eine nochmalige Zahlung, denn es war schönes Wetter. Man zahlte an diesem Tag noch 514 Wasserfahrzeuge. Nicht allein die Wassersportier fahren zu schnell, auch die Berufsschiffer können sich dadurch schuldig machen. In 9 Fallen wurde gegen sie Protokoll geführt; zwanzigmal verwarnt. 25

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1971 | | pagina 25