Grevelingen gedraagt zich als het Veerse meer Goede raad Controleer de luchtkasten van uw visbootje Voorlopige conclusie. Een onderzoek naar de waterkwaliteit in het afgesloten Grevelingenbekken heeft aan getoond, dat de zuurstofwaarden in de die pere Grevelingengeul en de Brouwersha- vensegatgeul weer belangrijk gestegen zijn. Wetenschappelijke onderzoekers van het Delta Instituut voor Hydrobiologisch onder zoek in Yerseke verwachten, dat sterke zuurstofdaling als gevolg van een massale sterfte van getij-gebonden dieren sinds de afdamming van het Brouwershavensegat op 1 mei 1971, over het dieptepunt heen zijn. De kwalijke stank van de rottende kok kels, mosselen en zee-anemonen, die de laatste maanden een invasie van waterspor ters en sportvissers op de afgesloten zee arm in de weg stond, zal geleidelijk ver dwijnen. De herfststormen en de daling van de watertemperaturen in deze winter staan garant voor een verdere natuurlijke zuivering van het water in het Grevelingenbekken, dat in de loop van juli in de diepere geulen tot slechts 10 tot 20 procent van de nor male zuurstofwaarden was teruggelopen. Een massaal sterven. De afsluiting van het Grevelingenbekken heeft tot een massale sterfte van alle schelp dieren geleid, die getij-gebonden zijn. Het afsterven van vele miljoenen kokkels, mos selen zee-anemonen en andere diersoorten heeft in de diepe geulen van dit voormalige eb- en vloedgebied tot ware kerkhoven van rottend leven geleid. De stank, die de laatste twee maanden over de Greve lingen hing, is te wijten aan de zwavel- waterstofontwikkeling in diverse stroomgeu- ien, die zonder eb en vloed gekomen zijn. De paling heeft de revolutie naar stil staand water het best doorstaan. Tong, bot, schol en andere platvis heeft aan conditie verloren. Dit is ook een gevolg van de sterfte van een aantal voedsel- of prooidie ren van deze platvissoorten. Door de sterfte en zuurstofdaling op de bodem hebben ook de garnalen het moeilijk gekregen. Visserij biologen verwachten dat het komende voor jaar de crisis-situatie, die op de afsluiting volgde, goeddeels bedwongen zal zijn. Om deze reden heeft ook de Federatie van Del tavissers de uitzetting van 100.000 regen boogforellen in dit zoute water uitgesteld tot de watertemperatuur rond de 10 graden gedaald zou zijn. De forel, die bij een kleine proefuitzetting eind augustus in het Greve- lingenwater werd gezet, sneuvelde binnen enkele uren. Deze kwetsbare roofvis kon de overgang van zoet- naar zoutwater niet ver dragen, omdat de watertemperaturen het afgelopen jaar extreem hoog waren. De lage zuurstofwaarden op het 11.000 hec tare grote Grevelingenbekken bleven cata- strophaal voor een uitzetting van deze vis. Beneden 15 meter diepte zijn in de Gre velingengeul en de Brouwershavensegatgeul zelfs de krabben gestorven. Geleidelijk horstel. Voor de biologen en rijkswaterstaat- deskundigen was de massale sterfte van mosselen, schelpdieren en zee-anemonen geen verrassing. Ruim 10 jaar geleden heeft de afsluiting van het Veerse meer met mas sale sterfte van de getijgebonden dieren en planten, hetzelfde trieste beeld vertoond. Wetenschappelijk onderzoeker Peelen van het Hydrobiologisch delta instituut in Yer seke, is de ontwikkeling op het Grevelingen bekken in de eerste maanden na het weg vallen van eb en vloed zelfs nog iets mee gevallen. Het had nog erger kunnen zijn. Het Grevelingenbekken zal de komende jaren beslist zouter blijven dan het Veerse meer, dat veel meer zoet water uit de aangren zende polders binnenkrijgt. De ingewijde biologen verwachten op grond van de ervaring van het Veerse meer, ook Eind augustus sloeg een fikse golf aan de achterkant bij de buitenboordmotor een po lyester visboot op zee voor Westkapelle half vol water. Zelfs voor een ervaren sport visser als John de Smet is dat geen schan de. Die dingen gebeuren en u weet dan als bootvisser, dat de volgende golf, die het veel dieper gelegen bootje overvalt, de hele kuip van uw bootje volslaat. Als u achter bij de motor blijft zitten en niet snel het gewicht over de hele boot ver deelt, schiet u met de achterkant van het visbootje onder water, omdat daar het zwaarste gewicht zit. Dan steekt alleen een deel van de punt, dus de boeg van de boot, nog boven water. Hoeveel schip er in die stand blijft drijven, hangt af van de hoe veelheid lucht in uw luchtkasten. De vraag is dan ook of u bij het snel zakken van de achterkant van de visboot niet uit de boot gerold bent. John de Smet heeft het alle maal een keer beleefd en hij is gelukkig nog uit het water gehaald door een toevallig passerende vismaat. Het mag ook gezegd, dat de dag voor zijn ongeval John de Smet op zijn beurt een Duitse badgast schreeu wend aan een omgeslagen rubberboot het leven redde. Maar nu de les van het kleine scheepsdrama voor Westkapelle. John de Smet raakte, toen zijn visbootje vol water sloeg, niet in paniek. Hij had zijn zwemvest aan en bovendien hield hij aan een stevig touw zijn boot vast. Hij rekende vast op het grote drijfvermogen van zijn boot, die zeker een kwart kubieke meter lucht als drijf vermogen in de kasten had. Maar terwijl de goeie John toch wel even geschrokken aan zijn volgeslagen boot hing, snel afdrijvend met de ebstroom naar volle zee, hoorde hij een hoog piepend geluid. Het was de lucht, die uit de luchtkasten in de punt van de boot ontsnapte, door het binnendringende water weggeperst. Er zat een kier in de luchtkast in de kop van de boot. Dat kleine kiertje maakte van die boot een drijvende doodkist. Normaal zou het zo zijn, dat deze boot, vol met water, rustig nog enkele sportvissers in de boot zou kunnen torsen. De boot was lek, om dat er een lekje in een van de naden of voegen van de luchtkasten zat. De concl 'sie is duidelijk. Wie een po lyester boot met luchtkasten koopt doet er goed aan het bootje eerst eens helemaal onder water te stoppen om de boot op lek ken te beproeven. Er zitten tussen de di verse delen van zo'n visbootje ook polyester lasnaden. Slechts een kleine onvolkomenheid of een haarscheurtje bij het dicht lassen van de naden met polyester geeft kans op een lek omdat binnendringend water de lucht uit de luchtkasten perst. Er is echter meer. Als u een tijd met een polyester boot gevaren heeft moet u op het Grevelingenbekken een geleidelijk herstel van de zuurstofgehalten en een nieu we opbloei van diverse soorten voedsel- dieren voor de ingesloten paling en platvis. Er zal voor de hengelaars nog vele jaren platvis te vangen zijn, omdat een enorme hoeveelheid jonge platvis zit opgesloten. Er wordt op enige intrek van glasaal gerekend. Er kan ook glasaal worden uitgezet. De proef met het uitzetten van forel is voor de sportvissers een nieuw verrassend element. De toestand kan alleen kritiek worden als in dit zoute water van 17 promille chloride een hete en windstille periode komt. Cor van Heugten. ook al was de boot prima in orde en lucht dicht afgekit, toch nog eens de proef op de som nemen. Polyester boten met luchtkasten en ook stalen boten hebben veel te lijden van de flinke klappen, die de varende boot op de golven maakt. Als u een snelle po lyester visjol heeft, weet u zelf wel hoe vaak u op de golven knalt. Water is niet samendrukbaar. De boot, die op een golf slaat, geeft een enorme dreun op het water. Dat gewapend polyester kan daar prima tegen. Maar bedenk wel, dat er na enige tijd varen door de enorme krachten van die klappen op het water minime scheurtjes kunnen optreden in de lasnaden van po lyester. En dan meestal op plaatsen, waar de boot in delen in elkaar gezet is. Vaak is er een binnenboot en een buitenschil met daartussen de dubbele wanden en lucht kasten. op elkaar gezet. Tussen binnenboot en buitenschil zit een vele meterslange las naad van polyester. Onder invloed van de enorme krachten van een op golven varende boot kan er wel eens een scheurtje in deze las komen. We hebben een proef op de som genomen met een vijftal polyester visboten die al enkele jaren varen. Drie van de vijf boten bleken een klein lekje te hebben op een van de lasnaden. Ze zijn gemakkelijk te dichten door een soort polyester stop verf met verharder te kopen. Het moet gezegd, dat de twee boten, die na twee seizoenen op ruw water varen nog potdicht waren, With-400-boten waren, het nieuwe type dus met de dubbele wand en zitplaatsluchtkast. Het blijkt dan wat een boot van een iets hogere prijs, maar ook een veel betere kwaliteit en afwerking waard is. Het ongeval met John de Smet is een goeie les geweest. Controleer uw luchtkasten op lekken. Het meest ideale zou het zijn via een soort ventiel de ruimte van de luchtkasten onder lichte luchtdruk te zetten om zodoende te controleren of er lekjes in de luchtkasten zitten. De polyester boten, die het extra drijfvermogen in een onbrandbare laag schuimplastic of iets anders in de bodem hebben zitten, blijken dit euvel natuurlijk niet te hebben. Maar het extra drijfvermogen in de bodem van po lyester boten gebouwd met een dikke schuimlaag, is meestal niet zo groot en hoogstens 100 tot 150 kilo. Flinke lucht kasten geven meer drijfvermogen. De nieuwe With 400-s kan in volgeslagen toestand zelfs nog een tiental mensen dragen. Wie met 4 of minder mensen vaart kan volgeslagen rustig doorvaren. Er zijn nog enkele typen visboten, die dat presteren. Maar de meeste visbootjes eisen een extra controle op de lasnaden" als er enige tijd gevaren is. Con troleer het goed. John de Smet is er bijna door verdronken. Cor van Heugten. 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 20