Varen met de COMFORT EXCELLENT 900-L Katseveer: café-restaurant „Bistro". Hier begint u met een Franse groente soep met stukjes rundvlees, gevolgd door gevulde kip met ananas, een ge mengde salade, daarbij aardappelen of frites. Als slot een ijsje met caramelsaus. Dit menu wordt alleen gedurende de lunchtijd geserveerd. De prijs is 10. all in. De „Bistro" is op woensdag ge sloten. Wolphaartsdijk: café-restaurant „De Boei". Ook hier wordt u een bijzonder sma kelijk menu voorgeschoteld. Als inleiding krijgt u een groentesoep, met daarna een zigeuner schnitzel (een stukje varkensvlees met paprika, toma ten, champignons, augurkjes en uitjes), op zeer lekkere manier geprepareerd, met sla en gebakken aardappelen of pommes frites; ijs met vruchten als slot. Het geheel voor een prijs van 10. all in. Arnemuiden: café-restaurant „Oranjeplaat". Hier wordt u een eenvoudige, doch smakelijke maaltijd geserveerd. Als in leiding een tomatensoep gevolgd door gebakken kabeljauw met gemengde sla en pommes frites. Als slot een coupe vanille. Het geheel voor 10.all in. Het bekende „Palet du Scelt" van het Veerse meer-menu 1971 wordt nog steeds vermeld op de menulijst. Veere: hotel-café-restaurant ,,'t Waepen van Veere". U begint met een Consommé Henri IV (een heldere groentesoep van zomer groente); als hoofdgerecht volgt Filets de Cabillaud met sauce Mousseline (ge kookte kabeljauw met een saus Hollan dais, afgewerkt met opgeklopte room); geserveerd met aardappelen en groenten. U besluit met een coupe Surprise. Bij de vis wordt u een glas witte wijn ge schonken. De prijs is f 10.all in. Veere: restaurant „d' Ouwe Werf". Eerst een kop heldere kippesoep, daar na Carelet a la meunière avec beurre moutarde (een heerlijke gebakken schol uit Zeeuwse wateren met mosterdsaus); geserveerd met gemengde salade en pommes frites. Tot slot een kopje koffie of een ijsje. Prijs 10.all in. Dit menu wordt alleen geserveerd tus sen 12.00 en 16.00 uur. Een aanbevolen wijn is een Bordeaux „Blanc de blanc". Goes: café-restaurant „Slot Ostende". Hier vangt u uw maaltijd aan met Crème Cerfeuil, een heerlijke gebonden kervelsoep, gevolgd door Fillets Limande a l'Orly (gebakken fillets van schar met een speciale tomatensaus) opgediend met verse sla en pommes frites en als toetje een crème Slot Ostende, een ijsje met vruchtenslagroom en Kirsch. Bij het hoofdgerecht wordt u een glaasje witte wijn geserveerd. Prijs 10.all in. Nog te vermelden zijn het hotel café-restaurant „De Campveerse Toren" in Veere en de Rotisserie „Het Veer huis" te Wolphaartsdijk waar men alleen a la carte kan eten en het zelfbedienings restaurant ,,'t Veerse Meer" te Kamper land waar men tegen zeer redelijke prij zen een aangename maaltijd kan krijgen. XI weet dat voor de TV en in de Ne derlandse dag- en weekbladen regel matig nieuwe auto's worden besproken aan de hand van allerlei tests. De water sporttijdschriften in binnen- en buiten land doen hetzelfde met pleziervaartui gen: men leest zulke verslagen graag en vindt daarin dikwijls bepaalde prettige en ook onaangename eigenschappen van de boot die niet naar voren komen uit de prospectus of in de showroom. Zonder zich nu direct te willen meten met ge noemde machtige pubilicteitsmedia, wil de Veerse Meer Gids iets in die geest gaan doen, te beginnen met enig water- sportmateriaal dat zich leent voor va kanties in Zeeland. Vlak na het Pinksterweekend troffen we in een jachthaven de heer Aarts met vrouw en twee kinderen (5 en 2 jaar) aan boord van hun splinternieuwe motor kruisers van 9 bij 3 meter. Ze komen al vele jaren hier, als zeilers. Inderdaad, zeiden ze, ook wij zijn zon-, zeil- en zeeliefhebbers, maar we wilden meer leef-, slaap- en bergruimte en meer veiligheid voor de kleintjes dan de gemiddelde zeilkruiser biedt; wat meer rust en wat minder routinewerk; we wil len in onze schaarse vakantiedagen van uit onze thuishaven Den Bosch (w.s.v. Viking) dieper Zeeland in, ook bij min der mooi weer en dan toch weer op tijd thuis zijn op de zaak (Comfort B.V., Bakel, N.B.). Dit is de tweede boot die ons bedrijf heeft gebouwd: uitgaande van een wat kleiner basis-ontwerp is dit schip, de „Comfort Excellent 900-L", enkele weken geleden klaargekomen. De lichtcrème-met-bruinrode kruiser (foto's) vormde een aparte noot temidden van het vele wit, blauw, aluminium, ma honie en teak in de volle jachthaven. Via de achterbank kom je aan boord in de zelflozende ruime kuip: geen vaar- zeiltjes nodig, prima vismogelijkheid, dubbele deur naar de gesloten dekhut. Tweepersoons stuurstoel vormt door kan telbare rugleuning een korte couch en van de langsscheepse bank wordt de rugleuning opgeklapt voor de nacht, rond om gordijntjes, twee slaapplaatsen boven elkaar. De dinette levert er ook twee; voorin zijn nog twee bedden, alles met voortreffelijke matrassen. In dekhut en kajuit is ruim 1.90 meter stahoogte, we telden totaal 20 ramen en een groot klapluik in het opbouwdek. Hangkast en wc liggen tegenover elkaar, zo ook eethoek en 2 meter lang aanrecht. Bijzonder veel aandacht is besteed aan stoffering en vooral: geluiddemping, deze is aanmerkelijk beter dan op de meeste boten in dit genre. De 50 pk Peugeot diesel komt mis schien iets te „gemakkelijk" aan z'n 2800 toeren, de schroef lijkt iets onderbemeten en zo zijn er nog wat kleinigheden. Vooi Zeeland zou de onderwaterbescherming van de gestraalde plaat o.i. wat „se rieuzer" moeten zijn. De stalen opbouw is met onderbroken lassen uitgevoerd en het is gewenst, de ontstane spleetjes vóór aflakken te vullen; de boordlan- taarns zitten niet helemaal vrij van een raamlijst; en het mastje.... nou ja, men kent die motorkruisermastjes wel! Maar er is een roestvrij-stalen schroef as in oliebad met keerringen; er is een apart compartiment je voor de gasfles, met afvoer; er zijn veel handgrepen, klampen en bolders; er zit precies op het scheepszwaartepunt een machtig hijsoog onder de vloer, de strop kan door een dekdop in het stuurhuisdek en de plm. 4.5 ton wegende kruiser staat in een wip op de wal. Varend, blijken de bewegingen door het samengetrokken bodemvlak en de scherpe kop heel soepel; er stond een matige Misschien wat nuchter en strak van vormgeving, maar alles even solide en praktisch uitgevoerd. „Split-level" woon- en leefruimte aan boord, waar ook mensen langer dan 1,90 m het hoofd niet stoten. De KLM adverteert met het „alledaagse comfort" van haar Boeings: en dat is precies wat deze boot nu heeft: „alledaags comfort". 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 14