Varen met de COMFORT EXCELLENT 900-L
Katseveer:
café-restaurant „Bistro".
Hier begint u met een Franse groente
soep met stukjes rundvlees, gevolgd
door gevulde kip met ananas, een ge
mengde salade, daarbij aardappelen of
frites. Als slot een ijsje met caramelsaus.
Dit menu wordt alleen gedurende de
lunchtijd geserveerd. De prijs is 10.
all in. De „Bistro" is op woensdag ge
sloten.
Wolphaartsdijk:
café-restaurant „De Boei".
Ook hier wordt u een bijzonder sma
kelijk menu voorgeschoteld.
Als inleiding krijgt u een groentesoep,
met daarna een zigeuner schnitzel (een
stukje varkensvlees met paprika, toma
ten, champignons, augurkjes en uitjes),
op zeer lekkere manier geprepareerd,
met sla en gebakken aardappelen of
pommes frites; ijs met vruchten als slot.
Het geheel voor een prijs van 10.
all in.
Arnemuiden:
café-restaurant „Oranjeplaat".
Hier wordt u een eenvoudige, doch
smakelijke maaltijd geserveerd. Als in
leiding een tomatensoep gevolgd door
gebakken kabeljauw met gemengde sla
en pommes frites. Als slot een coupe
vanille.
Het geheel voor 10.all in.
Het bekende „Palet du Scelt" van het
Veerse meer-menu 1971 wordt nog steeds
vermeld op de menulijst.
Veere:
hotel-café-restaurant ,,'t Waepen van
Veere".
U begint met een Consommé Henri
IV (een heldere groentesoep van zomer
groente); als hoofdgerecht volgt Filets
de Cabillaud met sauce Mousseline (ge
kookte kabeljauw met een saus Hollan
dais, afgewerkt met opgeklopte room);
geserveerd met aardappelen en groenten.
U besluit met een coupe Surprise. Bij de
vis wordt u een glas witte wijn ge
schonken.
De prijs is f 10.all in.
Veere:
restaurant „d' Ouwe Werf".
Eerst een kop heldere kippesoep, daar
na Carelet a la meunière avec beurre
moutarde (een heerlijke gebakken schol
uit Zeeuwse wateren met mosterdsaus);
geserveerd met gemengde salade en
pommes frites. Tot slot een kopje koffie
of een ijsje. Prijs 10.all in.
Dit menu wordt alleen geserveerd tus
sen 12.00 en 16.00 uur.
Een aanbevolen wijn is een Bordeaux
„Blanc de blanc".
Goes:
café-restaurant „Slot Ostende".
Hier vangt u uw maaltijd aan met
Crème Cerfeuil, een heerlijke gebonden
kervelsoep, gevolgd door Fillets Limande
a l'Orly (gebakken fillets van schar met
een speciale tomatensaus) opgediend
met verse sla en pommes frites en als
toetje een crème Slot Ostende, een ijsje
met vruchtenslagroom en Kirsch. Bij
het hoofdgerecht wordt u een glaasje
witte wijn geserveerd.
Prijs 10.all in.
Nog te vermelden zijn het hotel
café-restaurant „De Campveerse Toren"
in Veere en de Rotisserie „Het Veer
huis" te Wolphaartsdijk waar men alleen
a la carte kan eten en het zelfbedienings
restaurant ,,'t Veerse Meer" te Kamper
land waar men tegen zeer redelijke prij
zen een aangename maaltijd kan krijgen.
XI weet dat voor de TV en in de Ne
derlandse dag- en weekbladen regel
matig nieuwe auto's worden besproken
aan de hand van allerlei tests. De water
sporttijdschriften in binnen- en buiten
land doen hetzelfde met pleziervaartui
gen: men leest zulke verslagen graag en
vindt daarin dikwijls bepaalde prettige
en ook onaangename eigenschappen van
de boot die niet naar voren komen uit
de prospectus of in de showroom. Zonder
zich nu direct te willen meten met ge
noemde machtige pubilicteitsmedia, wil
de Veerse Meer Gids iets in die geest
gaan doen, te beginnen met enig water-
sportmateriaal dat zich leent voor va
kanties in Zeeland.
Vlak na het Pinksterweekend troffen
we in een jachthaven de heer Aarts met
vrouw en twee kinderen (5 en 2 jaar)
aan boord van hun splinternieuwe motor
kruisers van 9 bij 3 meter. Ze komen
al vele jaren hier, als zeilers.
Inderdaad, zeiden ze, ook wij zijn
zon-, zeil- en zeeliefhebbers, maar we
wilden meer leef-, slaap- en bergruimte
en meer veiligheid voor de kleintjes dan
de gemiddelde zeilkruiser biedt; wat meer
rust en wat minder routinewerk; we wil
len in onze schaarse vakantiedagen van
uit onze thuishaven Den Bosch (w.s.v.
Viking) dieper Zeeland in, ook bij min
der mooi weer en dan toch weer op tijd
thuis zijn op de zaak (Comfort B.V.,
Bakel, N.B.). Dit is de tweede boot die
ons bedrijf heeft gebouwd: uitgaande
van een wat kleiner basis-ontwerp is dit
schip, de „Comfort Excellent 900-L",
enkele weken geleden klaargekomen.
De lichtcrème-met-bruinrode kruiser
(foto's) vormde een aparte noot temidden
van het vele wit, blauw, aluminium, ma
honie en teak in de volle jachthaven.
Via de achterbank kom je aan boord
in de zelflozende ruime kuip: geen vaar-
zeiltjes nodig, prima vismogelijkheid,
dubbele deur naar de gesloten dekhut.
Tweepersoons stuurstoel vormt door kan
telbare rugleuning een korte couch en
van de langsscheepse bank wordt de
rugleuning opgeklapt voor de nacht, rond
om gordijntjes, twee slaapplaatsen boven
elkaar. De dinette levert er ook twee;
voorin zijn nog twee bedden, alles met
voortreffelijke matrassen.
In dekhut en kajuit is ruim 1.90 meter
stahoogte, we telden totaal 20 ramen
en een groot klapluik in het opbouwdek.
Hangkast en wc liggen tegenover elkaar,
zo ook eethoek en 2 meter lang aanrecht.
Bijzonder veel aandacht is besteed aan
stoffering en vooral: geluiddemping, deze
is aanmerkelijk beter dan op de meeste
boten in dit genre.
De 50 pk Peugeot diesel komt mis
schien iets te „gemakkelijk" aan z'n 2800
toeren, de schroef lijkt iets onderbemeten
en zo zijn er nog wat kleinigheden. Vooi
Zeeland zou de onderwaterbescherming
van de gestraalde plaat o.i. wat „se
rieuzer" moeten zijn. De stalen opbouw
is met onderbroken lassen uitgevoerd
en het is gewenst, de ontstane spleetjes
vóór aflakken te vullen; de boordlan-
taarns zitten niet helemaal vrij van een
raamlijst; en het mastje.... nou ja,
men kent die motorkruisermastjes wel!
Maar er is een roestvrij-stalen schroef
as in oliebad met keerringen; er is een
apart compartiment je voor de gasfles,
met afvoer; er zijn veel handgrepen,
klampen en bolders; er zit precies op
het scheepszwaartepunt een machtig
hijsoog onder de vloer, de strop kan door
een dekdop in het stuurhuisdek en de
plm. 4.5 ton wegende kruiser staat in
een wip op de wal.
Varend, blijken de bewegingen door het
samengetrokken bodemvlak en de scherpe
kop heel soepel; er stond een matige
Misschien wat nuchter en strak van vormgeving, maar alles even solide en praktisch
uitgevoerd. „Split-level" woon- en leefruimte aan boord, waar ook mensen langer
dan 1,90 m het hoofd niet stoten. De KLM adverteert met het „alledaagse comfort"
van haar Boeings: en dat is precies wat deze boot nu heeft: „alledaags comfort".
14