Precies zoals de schipper aan dek alles
binnen handbereik, soliede uitgevoerd en
gemakkelijk te bedienen aantreft, vindt
ook de kapiteinse in haar domein een
practisch, gezellig, gemakkelijk schoon
te houden en qua materialen en kleuren
zeer aantrekkelijk interieurtje.
Er is zoveel bergruimte op allelei plek
jes dat vergeetachtige zeilers er al
vorens te vertrekken goed aan doen,
een lijst te maken van „wat" „waar" te
vinden is.
Geheel in overeenstemming met mo
derne zeezeilpraktijk is er een masttop-
torentuig. We zeilden met de „werkfok"
bij matige wind, en kregen de indruk
dat het jacht ruim voldoende stabiliteit
vertoonde voor de zoveel grotere Genua-
fok, die het zeer rustig zeilende
schip meer „allure" zou hebben ge
geven, juist ook bij middelwind. Schoot-
en roerbediening vragen maar weinig
inspanning, en dat móét ook op lange
zeetorns.
Er is wat druk op het roer, maar die
is regelbaar met de stand van het
Met de werkfok is het zeiloppervlak
plm 23 m2, en met de eveneens afge
beelde grote fok aardig wat meer; het
grootzeil kan met een rolreefinrichting
geleidelijk worden verkleind, en met een
stormfokje erbij is men op harde wind
prima voorbereid.
zwaard. Wordt dit iets opgehaald dan is
de roerligging perfect. Met neergelaten
zwaard heeft men tot. bijna 1,70 m diepte
„greep op het water", en tevens een auto
matische mechanische „dieptemeter" door
het zwaardval in de gaten te houden.
Met geheel opgehaald zwaard is de diep
gang kleiner dan die van een Vrijheid of
zestienkwadraat, namelijk maar 76 cm,
en leun je ruim zeilend of op de
motor overal komen. Volgens ons
moet het mogelijk zijn, met geheel neer
gelaten zwaard en met weggenomen
grootzeil nog goed hoog aan de wind te
zeilen; dit als de wind plotseling op
steekt.
Vanzelfsprekend is dit een fijn bezit
voor het Veerse meer, en de rest van
Zeeland. Wie een „Seamaster" koopt
mag echter na de nodige voorbe
reiding toegeven aan hogere, ik bedoel:
verdere aspiraties. Met een paar mensen
waarop je rekenen kunt liggen Frankrijk,
Engeland en Denemarken „voor de deur",
fout: voor de boeg. Wie de aanschaf van
dit jacht laat volgen door een goede
navigatiecursus en de aankoop van de
voor zeezeilen benodigde elektronische-
en andere apparatuur, kaarten, zeilaan-
wijzingen en dergelijke, en wie zich al
doende een zekere mate van bevaren-
heid en ervaring weet aan te meten, wel:
zo iemand is te benijden, want er opent
zich een wereld voor hem: 'die van het
zeezeilen: sport zonder weerga, sport die
niet goedkoop is, maar die o.i. het maxi
mum aan indrukken en belevenissen
biedt die de watersport kan opleveren.
Bij die bescheiden buitenafmetingen
van dit met recht zo zeewaardige jacht
hoort een bescheiden motorinstallatie; er
is op heel listige wijze een Volvo-Penta
dieseltje ingebouwd, ruim voldoende
sterk voor voortstuwing van dit perfect
gevormde zeiljacht. Na de heerlijke stilte
van het varen onder zeil doen de eerste
rauwe motorgeluiden wat onplezierig aan,
maar wie de binnenwateren over moet, of
ver van de thuishaven door blakte wordt
overvallen zal dit niet erg' vinden. De
brandstofvoorraad is klein, men zal voor
lange tochten jerrycans moeten mee
nemen; geen bezwaar, het is 'n diesel,
met eigen luchtinlaat vrijwel reukloos
opgesteld. Bedieningshandels van de mo
tor zaten ons aan het roer in de
weg, maar dat went gauw.
Zeilend: geen Soling- of andere snel
heden, maar aangename beweging in
ruw water; gen nerveus, maar uitermate
rustig schip dat z'n gang gaat ook als
je wat slordig stuurt. Bijzonder handige
tuigage met lichtmetalen mast en sterke
dacron zeilen. Motortje „achter de hand"
met ongevaarlijke brandstof. Indeling van
de ruimte onder dek: geniaal, een sterke
indruk gevend van „geborgenheid" bij
slecht weer. Prijs: hoog maar redelijk
voor wat allemaal geboden wordt. Fouten
of gebreken vrijwel niet gevonden, kan
ook niet bij „Laurent Giles Partners
Ltd"! Mogelijkheden: onbeperkt; men kan
er niet alleen heel Zeeland mee rond,
maar heel Europa, en de rest.
S.Z.
DE SCHOTSMAN
bosgebied bij Kamperland
,,mooi weertje vandaag"
zeiden de mensen
tegen elkaar
en handen gingen daarbij
omhoog
als even zovele vrolijk
wuivende vlaggen
ik dacht
aan de zieltogende
konijnen
achter het duin
gisteren
bij zonsondergang
myxomatose
en aan Vietnam
en kwam niet verder
dan halfstok
MIRJA MUURLING
17