onderzoeken beschikbaar komende cijfers
snel voor een aanpassing kuninen worden
gebruikt.
Bij hel samenstellen van dit artikel
werd gebruik gemaakt van de Vakantie-
bestedingsonderzoeken 1969 en 1971 van
het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In deze publikaties wordt als een va
kantie aangemerkt een periode van 5 of
Tunnel bij Vlake: bouw kan direkt be
ginnen.
De bouw van de tunnel onder het ka
naal door Zuid-Beveland is voor plm.
20 miljoen gegund aam Amsterdamse
Ballast Mij en Hollands Beton Mij.
Het werk moet zomer 1975 gereed zijn,
op welk tijdstip de verdubbeling van
rijksweg 58 van Vlissingen tot Bergen
op Zoom dient te zijn voltooid. De tunnel
wordt 327 meter lang, twee buizen met
elk drie rijstroken. Achter de kanaaldijk,
aam de westkant wordt een dok gegraven
voor de bouw van de tunnelbuizen.
Dijkgraaf pleit voor snelle afsluiting
Oosterschelde.
In de algemene vergadering van ,,De
Brede Watering" van Zuid-Beveland
heeft dijkgraaf D. J. Dees gepleit voor
een snelle afsluiting van de Ooster
schelde. In wezen gaat het om afweging
van hot behoud van het huidige milieu
tegen de algemene veiligheid. Uitstel van
beveiliging betekent zonder meer een
verhoogd risico, aldus de heer Dees, die
voorts een zestal technische aspecten
noemde die pleiten voor afsluiting boven
dijkverhoging. In dat laatste ,geval zou
ca. 35 km dijk moeten worden verhoogd
en verzwaard, waarvoor binnendijks een
strook grond van 30 meter breedte nodig
zou zijn. Verder zou veel bebouwing
moeten worden gesloopt te Ierseke (van
af Breedsendijk tot aan de nieuwe Ol-
zendepolderj, Wemeldinge (westelijk van
kanaal en Krabbendijke (bij Ro-elshoek).
Ook zou de nieuwe quartaire weg vanaf
Kattandijtoe via Wemeldingen tot aan
Ierseke tevergeefs zijn aangelegd. Op
en in bestaande dijk zouden ook oester-
en mosselloodsen moeten verdwijnen, ter
wijl op diverse plaatsen vrij kostbare
voorzieningen zouden moeten worden
getroffen ter voorkoming van dijk- en
oevervallen. Tussen de Oost-Beveland-
polder en de Stormezandpolder zou zo'm
550.000 m2 van -de onderzeese oever moe
ten worden versterkt (kosten zeker 10
miljoen). De problemen voor Noord-
Beveland, Tholen en Schouwen-Duive-
lamd zouden nog groter zijn vanwege de
toestand van de vooroevers en de bo
demgesteldheid.
meer dagen met tenminste 4 opeenvol
gende overnachtingen buiten de eigen
woonplaats voor recreatieve doeleinden,
mits in dit verblijf een element van
zakelijke dienstverlening te onderkennen
valt. De vakanties van buitenlanders in
Nederland zijn buiten beschouwing ge
laten.
Deen Wouters.
Inrichting Grevelingenbekken onder Ver
keer en Waterstaat.
Uit het antwoord van premier Bies
heuvel op vragen van Tweede-kamer-
leden Dusarduijn, De Boo en Scholten
(maart 1972) over de inrichting van het
Grevelingenbekken blijkt, dat CRM voor
lopig een ondergeschikte rol zal spelen,
omdat de regering vindt dat de politieke
en parlementaire verantwoordelijkheid
voor het aanleggen van de toekomstige
„tuin van de Randstad" bij de minister
van Verkeer en Waterstaat moet liggen,
zolang het bij de inrichting voornamelijk
gaat om wegenaanleg en werkzaamheden
van huishoudelijke aard. Pas in een la
ter stadium zal de verantwoordelijkheid
voor de Grevelingen bij de minister van
CRM worden gelegd. Uit het antwoord
bleek voorts, dat binnenkort een werk
groep zal worden samengesteld voor het
maken van een kosten/baten analyse.
Voor deze taak zal de werkgroep onge
veer een jaar nodig hebben.
Verkeer en Waterstaat en Domeinen
(financiën) zullen betalen voor de eerste
maatregelen, waarbij het gaat om het
beperken van het verlies aan natuurlijke
waarden en om het begeleiden van de
natuur bij het herstelproces na de af
damming.
Scherpe kritiek op gang van zaken Gre
velingenbekken.
In de raad van Brouwershaven (feb.
1972) is scherpe -kritiek geleverd op het
nog altijd ontbreken van een bestuur
lijke opzet en de inrichting van het Gre
velingenbekken. Nog altijd is het samen
spel, met name tussen de verschillende
overheden, niet op gang gekomen. De
voorjaar 1971 ingestelde stuurgroep met
vertegenwoordigers van diverse departe
menten, provincies en gemeenten is nog
niet eens bijeen geweest. Er is een pro
jectgroep van deskundigen aan het werk
(geen beleidsorgaan). Burgemeester A. P.
Schouwenaar constateerde een „interde
partementale touwtrekkerij" en vroeg
zich af, of de provinciale en gemeente
lijke vertegenwoordigers de gang van za
ken nog wel met hun verantwoordelijk
heid kunnen dekken (Dagbl. 29 - 2 - 1972).
Voorzitterswisseling bij Vereniging Mi
lieuhygiëne Zeeland.
Tegenover de PZC heeft de heer J. M.
Bannink te Vlissingen op 8 maart 1972
verklaard, een combinatie van politieke
aktiviteit (hij is D'66Hraad-slid) en het
voorzittersschap van de Ver. Milieuhy
giëne Zeeland (waarvoor hij als opvolger
van mr. C. Kamnegieter is gesteld) nog
altijd minder gewenst te achten. Dat hij
de kandidatuur tóch heeft aanvaard heeft
te maken met de continuering van de za
ken binnen de VMZ en het feit, dat geen
der andere bestuursleden voor de functie
in aanmerking wilde komen. Graag had
hij de zaken gescheiden willen houden,
maar zoals de situatie thans is wil hij
heit voor een jaar doen als algemene ver
gadering daarin geen bezwaar ziet.
In een vraaggesprek met de PZC (11
maart 1972) gaf mevrouw Kannegieter
o.a. haar indrukken van de invloed die
de VMZ in de twee jaar van haar be
staan op de gang van zaken in Zeeland
heeft gehad. Men heeft zeer veel moeten
leren, maar toch ook wel het een en an
der bereikt. In de toekomst zal de VMZ
kritisch blijven. Als belangrijkste zaken
in de komende periode ziet zijeen ge
zondheidsonderzoek in het Sloe; een -goe
de navolging van het traktaat met Bel
gië inzake de waterverontreiniging in het
kanaal Gent - Temeuzen; een grote wa
terzuiveringsinstallatie -op de Brabantse
smeerpijp bij Waarde; zuivering van het
afvalwater van de Walcherse persleiding;
geen industrie langs het Baalhoek-kanaal
en als die er toch zou moeten komen een
zeer selectief beleid en kosten/baten ana
lyse, waarin ook de kosten van -meet
netten, voor vervangende natuurgebie
den verlies aan natuurgebieden en re
creatieterreinen en voor zuiveringsinstal
laties zijn verdisconteerd.
In een interview met „De Stem" (15
maart 1972) wees mevrouw Kannegieter
erop, dat -de VMZ in de begintijd zeker
achter de feiten heeft moeten aanhollen,
maar -dat men nu begint in te zien, dat
de ruimtelijke ordening bet echte ge
reedschap is, waarmee men vroegtijdig
en optimaal het milieu veilig kan stellen,
en de soms aan elkaar vijandige belan
gen van indusitrie, stadsontwikkeling -en
natuurbescherming hun eigen plaats kan
geven. De kritische geest hlijft gescherpt
en de VMZ blijft trouw aan haar begin
sel, dat zij pas i-n -een officiële commissie
ait-ting neemt als zij er zeker van is, dat
zij daarmee niet „achter de schermen
van het beleid" wordt getrokken.
Bruinisse: drie dagen lang Grevelingen-
feesten.
Tijdens de „Greveliingendagen 1972"
(27 - 29 juli) was Bruinisse het middel
punt van vele -en velerlei festiviteiten.
Gedurende twaal jaren wais men al ge
wend, in Bruinisse een -m-osselfeest te
houden: intocht van de mossalkoningin,
een vloo-tshow verzorgd door de vissers
vaartuigen en het bereiden van de mos
selen. Voorzitter C. Jumelet van d-e VVV
Bruinisse zegt uiterst tevreden te zijn
over die dagen, er waren aanzienlijk
meer mensen dan vorig jaar, en vooral
zaterdag maakte de zon de afsluiting van
de Grevelingendagen nog feestelijker.
Donderdag begonnen de feesten met
kinderspelen in het sportpark; ook was
er een avondprogramma voor kinderen
en muziekale rondgangen. Vrijdag bracht
wedstrijden in bo-egsprietl-open en kus
sengevechten, en de „VARA drive-in
show" in het „Durps'u-us?'. Zaterdag:
hengelwedstrijd, intocht van de -Greve-
7