Watersportwetenswaardigheden
Vergeet het maar, dat bootje (schip,
jacht).
Straks is het winter; we kunnen niet
meer varen, een enkeling uitgezonderd.
Het „spul" staat op de kant, maar is
nog wel bereikbaar. De dagen zijn kort;
het meer is nu voor de vogels. Men
gaat nog wel eens kijken bij de schuit,
en denkt: we hadden best véél meer
kunnen varen, afgelopen zomer! Maar we
moesten zo nodig hierheen en daarheen,
en uitslapen op zaterdagmorgen, en
aanwezig zijn op recepties en feestjes.
Wat hadden we allemaal niet kunnen
doen met dat prima kajuitjachtje, die
lange zomer. Wéér hebben we maar
weinig gevaren, bet weer krijgt de
schuld
Wie er aardigheid in heeft, kan ook
in de winter nog best wat doen: knut
selen, studeren of wat, om in '73 pret
tiger, beter en/of veiliger te varen. Neem
de mam die een nieuw polyester kajuit
jachtje heeft gekocht, vorig jaar. Vaart
prima, daar niet van; maar na een koude
nacht aan boord is het 's morgens zo
klam, zo rillerig in de kajuit. Die paar
kubieke meter woonruimte, knap uitge
kiend door de ontwerper, zijn heus wel
gezelliger in te richten! De boot werd
vrijwel „kaal" afgeleverd en het is
bijvoorbeeld zeer wel mogelijk, het po
lyester te beplakken; denken we aan
vinyl op 'n dun laagje schuim, per
meter in de hobbywinkels verkrijgbaar.
Dat isoleert al heel goed, zo'n laagje
van enkele millimeters dik.
Men kan aan boord komen, deze win
ter? Best, neem een meter of wat stevig
pakpapier mee, potlood, lineaal en schaar
of Stanleymes. Maak patronen aan boord;
teken het pakpapier precies af langs de
ramen, de schotten, de luikopening, on
derkant dek, zijkant boot aan de bin
nenzijde. Knip uit en controleer goed;
neem die hele papierwinkel mee naar
huis. Vraag de breedte van het isolerende
materiaal (in vele kleuren, met nerf),
leg de knippatronen uit om te bepalen
hoeveel men nodig heeft. Haal het mate
riaal lin de winkel, knip voorzichtig de
stukken uit, controleer die aan boord.
Opplakken? Waarschijnlijk niet! Het is
koud; de adem slaat neer op het polyester
dat vochtig wordt, de lijm houdt niet.
Wachten tot een dag met redelijk voor
jaarsweer, maar het materiaal ligt klaar!
Is het eerste resultaat niet geweldig,
zitten hier en daar foutjes, geen nood!
Plak er nog een laag overheen, dat
isoleert weer veel beter tegen vocht,
koude en lawaai van buiten; dan kan
men door ervaring geleerd er wél
een perfecte „bekleding" van maken.
Anderen kopen styropoor-tegels 1 cm
dik, plakken dit tegen het polyester met
speciale lijm, en dan heel dun triplex,
de panelen tevoren blank gevernist,
weer op het isolatiemateriaal. Prachtig,
maar bedenk wel dat styropoor brand
gevaarlijk is! Glaswoldeken is dat niet,
voegt zich naar de kromming van de
boot, kan verwerkt worden in 1 2 cm
dikke „matrasjes"; eerst inpakken in
dik polyetherfolie, dan een hoesje van
stof, suwide of skai eromheen. Zulke
paneeltjes tegen de bootromp, tegen on
derkant dek en tegen het kajuitschot
maken er een knus, warm, gezellig in-
terieurtje van. Dan wordt het een boot
waarmee men ook al vroeg in het voor
jaar kan gaan varen!
Wel en wee van buitenboordmotoren.
We nemen aan, met een verstandig
mens te doen te hebben; iemand die zijn
buitenboordmotor in winterberging 'heeft
gegeven bij een jachtwerf of service
bedrijf; er zijn er vele aan en rond
het Veerse meer. Niet nodig, zeggen
sommigen! Ze zetten het ding gewoon
in 'n hoek van de garage, niet afge
tapt, niet doorgespoeld, de torpedo
onderaan niet ververst met ander vet
of smeermiddel. Kijk, dat zijn mensen
die bijdragen tot het „beweersel" dat
buitenboordmotoren maar 'n jaar of wat
meegaan, onbetrouwbaar zijn en je in
de steek laten als je erop rekent. Al
licht!
Ongeduldige lezer: nou ik héb die mo
tor weggebracht, wat kan ik er nou nog
aan doen! Och, zo wel het een en ander,
luister maar:
Probeer te weten te komen wanneer
men uw motor onderhanden neemt, en ga
dan erbij kijken! interessant, nooit ge
weten dat 'n aanhangmotor zo inge
wikkeld was; dat je na varen op zout
water het ding even met zoet water
moet doorspoelen; dat ook die motor
daarvoor een aansluitnippel heeft. Staat
in uw instructieboekje! Hebt u dat niet
meer? Jammer, dan weet u misschien de
juiste mengsmeerverhouding óók niet
meer en laat er maar wat tweetakt-
olie indoen. Fout! Vraag dat nog eens
precies na, bij de vakman, de importeur.
Koop nu een reservebougie bij hem, ver
pakt; laat even voordoen hoe men die
indraait; zorg dat daarvoor een pas
sende sleutel aan boord is. De eerste de
beste keer, volgend seizoen dat door
onhandig of te lang starten de bougie
vetslaat draait u die andere erin en
vaart meteen weg.
Schrijf het motornummer op, het se
rienummer, het merk, het bouwjaar, de
cilinderinhoud, de kleur (precies), klei
nere kenmerken (een afwijkende moer,
later aangebracht, een deukje hier, een
kras op de schroef)zorg dat u weet
waar de reservesleutel is van het hang
slot op de motorklemmen.
Noteer dat in uw zakboekje, bewaar
een doorslag van dat velletje in uw
bureaulade, met het instructieboekje.
Waarom toch al die onzin, vraagt men
zich af. Nou ja, het kan toch geen kwaad,
wat belangstelling voor dat machtig-
interessante stukje motortechniek! Heus,
bij de huidige motoren met hun hoog
toerental, zware thermische belasting en
verbluffende prestatie luistert het erg
nauw met de mengsmeerverhouding, met
de warmtegraad van de bougie(s) en zo.
En helaas, men moet rekening houden
met een kleine kans op diefstal van zo'n
motor. Die wordt heus niet dag en nacht
bewaakt, noch in uw garage of schuur,
noch in de jachthaven in het vaarsei-
zoen; hebt u de gegevens voor het grij
pen, dan is het voor de politie gemakke
lijker, het gestolene op te sporen, niet
waar?
Duurt niet lang meer
Ga nog eens bij uw gestalde boot staan,
kruip onder het dekkleed aan boord,
laat uw gedachte gaan over het voorbije
vaarseizoen. Geef uw ogen goed de
kost, en dan maar weer dat zakboekje
voor de dag halen!
Schoottouwen versleten? Stootkussens
weg, of nooit aan boord geweest? Stag
spanner verbogen, muurvast of gebro
ken? Vaantje de geest gegeven (wie
kan er nou zeilen zonder verklikker?)?
Bootschoenen spekglad door veel ge
bruik, of canvas verteerd -en kapot?
Bootwas op? Reddingkussen weggewaaid,
die dag met harde wind? Motorgereed
schap gedeeltelijk zoek? Geen passende
sleutels aan boord (noteer de bekwijdten)?
Vaarreglement nergens te vinden? An
kertje verspeeld of veel te licht ge
bleken?
Toch liever mepal dan die oude aarde
werkborden van thuis? Nou eindelijk 'ns
een logboek in v.lekvrij omslag? Een
accubox cm de kleren te beschermen
tegen accuzuur? Een ventilator op het
voordekje, zelf wel te plaatsen? Een
nieuwe clubvlag? een NovaPal of een
Sumlog? Een handpeilkompas ter con
trole op het stuurkompasje? Een half-
cardanisch tweepits kooktoestel op spi
ritus. inplaats van dat onveilige flessen-
gas? Een spinnaker voor erg-soel ruim
schoots zeilen?
Waarom toch al dat gevraag? Laat-ie
nou maar ophouden, denkt menigeen!
Och, het duurt niet zo erg lang meer,
of het is Sinterklaas. Dit dachten we
maar zo: een goede gever heeft aan 'n
half woord genoeg
S.Z.
21