Ligplaatsen aan het Veerse Meer ^ersef^6' A.S.D. B.V. Uit de recente „Memorie van toelich ting" bij de rijksbegroting voor het iaar 1973 is gebleken dat het ministerie van economische zaken voornemens is om minder subsidie te verstrekken voor toe ristische infrastructuur. Voor het Veerse meer betekent dit dat niet meer ge rekend behoeft te worden op subsidie bij de aanleg of uitbreiding van jachthavens. De maatregel zal zeer zeker verstrek kende gevolgen hebben voor het uitbrei dingstempo van de ligplaatsenaccom modatie. Zonder subsidie, die maximaal 85 procent van de onrendabele top be droeg, zal het voor de gemeenten name lijk onmogelijk zijn nog nieuwe accom modatie aan te leggen. En dat juist op een moment dat alle ligplaatsen in het Veerse meer zijn bezet en aangenomen mag worden dat de vraag naar ligplaat sen zich nog steeds zal ontwikkelen. In vergelijking met Amerika en de Scan dinavische landen is de watersport in Nederland en met name in onze pro vincie nog maar matig tot ontwikke ling gekomen. Onderstaand overzicht dat afkomstig is uit een door de HISWA in gesteld onderzoek, geeft een inzicht in het aantal boten per gezin in de diverse landen. 1970 boten p. gez. jaarl. groei in °/o Ver. Staten 1:9 3 Zweden 1:11 12 Finland 1:11 20 Noorwegen 1:12 9 Nederland 1 36 10 Engeland 1 42 11 Frankrijk 1 99 9 Uit dit staatje blijkt dat het aantal boten .in Nederland nog heel wat zal kunnen toenemen ook al worden op den duur de hoge cijfers van Amerika en de Scandinavische landen niet gehaald. Maar hieruit blijkt ook dat, als de pro centuele groei van tien zich ook in de komende jaren voortzet, rondom het Veerse meer met zijn bijna 2000 lig plaatsen volgend jaar bjjna 200 poten tiële bootbezitters geen ligplaats zullen kunnen vinden. Tweehonderd gezinnen die, als er voldoende ligplaatsen zouden zijn, willen toetreden tot de vloot van watersporters krijgen dan nul op het rekest. Let wel, lieve lezers, dit is niet meer dan een constatering, ik wil daar voor de rest geen andere conclusie aan verbinden dan dat het in ieder geval jammer is voor deze 200 kapiteins in spé én hun gezinnen. En voor de beheerders van het Veerse meer mag dit toch wel een aansporing zijn om aan deze problematiek de grootst mogelijke aandacht te geven. Helaas zijn er voor de gemeenten rond het Veerse meer zonder subsidie weinig mogelijk heden. De stichtingskosten van een lig plaats komen al vlug op het dubbele van wat er redelijkerwijs voor gevraagd kan worden. Mijn suggesties in het januari nummer van dit jaar, om in alle havens een prijsverhoging te heffen die overeen komt met de inflatie en die gebruikt zou kuninen worden om de dure top van de nieuwe accommodatie af te halen is, evenals de suggestie of alle gemeente lijke havens in een beheerslichaam onder te brengen op de „steenachtige plaatsen" gevallen. Voorlopig zal men dus voor de uit breiding van het aantal ligplaatsen aan gewezen zijn op initiatieven uit de par ticuliere sektor. Het blijkt toch steeds weer dat particulieren nog mogelijk heden zien om door te hakken waar de overheid er het bijltje al bij neergelegd heeft. De vraag blijft natuurlijk wel of de particuliere plannen op harmonieuze wijze ingepast kunnen worden in het ge heel van voorzieningen zoals „Het Veerse Meer" dit jin haar gebied gerealiseerd wil zien. Jachthavenexploitatie door particulie ren heeft naast voordelen namelijk ook nadelen. Als voordelen kunnen genoemd worden dat particuliere havens over het algemeen een zeer hoog voorzieningen niveau hebben, wat niet alleen voor de huurders van vaste ligplaatsen maar ook voor de passanten een positief punt is, en dat de overheid niet bij hoeft te dragen in de stichtings- en exploitatie kosten. Nadelen zijin wel dat de ligplaat sen over het algemeen duur zijn zodat aan de democratisering van de water sport geen bijdrage wordt geleverd en dat bij de koppeling aan een bungalow terrein de eigenlijke jachthavenproble- matiek t.w. de schaarste aan ligplaatsen in het geheel niet wordt opgelost. Ook bij havenaanleg door particulieren blijft het probleem dus bestaan dat er elk jaar een groep gegadigden voor een ligplaats zal moeten worden afgewezen. Een groep van welke men mag verwachten dat het aan tal „eigen mensen" daarin in de toekomst steeds groter zal worden. En ik blijf er van overtuigd dat ook in deze tijd van mondiaal denken het hemd nader moet zijn dan de rok. Overigens ben ik van mening dat de hele problematiek met betrekking tot de uitbreiding van het aantal ligplaatsen rond het Veerse meer zo belangrijk is en ons allen zo raakt dat het denken hier over geen privilege mag zijn van een be stuur van „Het Veerse Meer", de ge meentebesturen of een of andere stukjes schrijver, maar dat hier een taak ligt voor alle huidige of toekomstige ge bruikers en de watersportverenigingen. Denk er eens over na en laat eens wat van u horen. Het adres van het bureau van „Het Veerse Meer" is een ieder be kend. Leen Wouters. Aam bouwt voor u op Noord-Beveland recreatiebungalows op eigen grond Inlichtingen: Postbus 45 Zierikzee (of telefoon: 01107 - 6 77) 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 22