Het voorjaarsritueel Over het onderhoud van boten is al zo enorm veel geschreven dat het nauwelijks zinvol is, er hier een technische beschou wing aan toe te voegen. Interessanter is het wellicht, een studie te maken van de mensen die om welke reden dan ook de jaarlijkse opknapbeurt zelf (moeten) doen. Wie de hele zaak kunnen afdoen met een telefoontje naar de werf of het stallingsbedrijf: zeg, ik wil persé met Pink steren varen, doe maar wat nodig is! wel, die kunnen dit opstelletje glimlachend overslaan. Maar er is niets heerlijkers om de zater dagen rond te lopen over de terreinen waar boten zijn opgeslagen en de mensen aan het werk zien, en in de intens-kille winterber- gingloodsen huisvaders te interviewen om te horen dat het nog wel een paar weken zal aanlopen voor ze het water op kun nen: het Zeeuwse water dat juist nu zo prachtig ligt onder de voorjaars- en voor zomerhemel, en waar je nog volop de ruimte heb. Je merkt dat het weer een enorm belangrijke rol speelt bij dat voor- jaarswerk en dat het wisselvallige weer van april, mei en begin juni de buitenschilders tot wanhoop drijft. Vrijwel iedereen heeft maar twee van de zeven dagen in de week vrijaf, en de kans dat op die twee dagen de weergoden gunstig neerzien op vernis- en schilderwerk is tamelijk klein. Het loont écht de moeite, het vrijdagavond-weer- kaartje op de TV te raadplegen, of anders naar Armand Pien te luisteren op Brussel 1. Wanneer komt die nou 'ns met weervoor spelling voor boot-opknappers, die zijn er toch wel wat meer dan valschermspringers? Rotkarwei, dat opknappen! Maar goed: de man (die zijn boot zelf opknapt) en zijn boot (die het niet kan schelen wie haar te lijf gaat als 't maat gebeurt, en gauw)! Eerst, en om er gauw vanaf te wezen: de man die de voorjaars- opknapbeurt in de grond van z'n hart haat. Hij gelooft niet in die idyllische adverten ties van de verffirma's die het allemaal zo leuk en moeiteloos voorstellen (zie afbeel ding hierbij). Hij kocht toen die houten of stalen boot, z'n eerste, zonder eigenlijk te weten wat voor het welzijn van dat vaar tuig nodig is; dat zijn meestal heel wat man-uren. Hij begint te beseffen dat aan het openen van het blik verf een hele boel schraap- en schuurwerk moet vooraf gaan; het leeuwendeel is werk voor de knuisten, de armspieren, de schouders en de rug, en dat schilderen: ach, dat is wel opletten geblazen, maar je kunt er in feite bij uitrusten. Omdat-ie er een hekel aan heeft, begint-ie laat, besteedt weinig zorg aan z'n gereedschap, koopt-ie nou niet 'ns de beste schuurmachine die er is, en ge- neert-ie zich misschien om hulp te vragen. Het wordt wel juni voor die schuit te water kan. Trefwoord: wanhoop! Zelf-motivatie bij een pilsje. Veel slimmer is de amateurschipper die de eerste mooie dag in maart na een korte inspektie van z'n (kostbare) bezit gewoon 't café instapt, een pilsje bestelt en bij het genot daarvan tot zichzelf zegt: je hebt er eigenlijk geen zin in, beste kerel: maar hoe eerder je begint, des te gauwer kun je varen! wees nou wijs, en stel een schema'tje op, schaf vlijmscherp gereed schap aan, een album vol waterproof schuurpapier, schuurklossen, blikken vol thinner of terpetijn, een zak vol niet- rafelende lappen en ontvettingsmiddelen, en neem zo mogelijk een snipperdag-met- mooi-weer voor het afschilderen; zeg de jongens thuis dat ze er niet op hoeven te rekenen mee te mogen varen als ze niet meehelpen, en instrueer ze vooraf, niet ter plaatse; spring dan met drie of vijf man op het schip en maak het met z'n allen in één ruk klaar voor de schilderbeurt die je fijn in je eentje gaat uitvoeren Jekker rustig op 'n doordeweekse morgen met uitgelezen weer, zonder dat iemand je voor de voeten loopt. Een week later te water; ja het dek en de opbouwen zijn nog niet gedaan, ik weet het wel, maar alleen al het feit dat het schip „water- borne" is enthousiasmeert de rest van het gezin en jezelf dermate dat er wel degelijk schot in komt. Trefwoord: plan ning, routing, efficiency, psychologie. Van de hak op de tak: duurt langer! Ach, en dan is er als intermezzo de man die al dat werk, en al die klusjes en kleine reparaties van vorig jaar nog niet aan kan, die werkelijk een té grote schuit heeft om góéd bij te houden door werk bij als allerlei hardhout is gebruikt om de boot (zogenaamd) een „levendiger" uiter lijk te geven; dat is meteen véél meer werk, want dan komen de gebruikelijke vernis- problemen aan de orde: schuren en voorzich tig afschrappen waar verwering begint; ver nissen zo dat je niet morst op dat po lyester. De man met zo'n boot kan na één dag reinigen en in-de-was-zetten het water op. een likje vernis hier of daar kan ook in de zomer worden aangebracht, als je wel eens aan boord bent en geen zin hebt om te varen. Helemaal geen frustraties, geen pro blemen, geen het-zal-dit-jaar-wel-weer-de- langste-dag-worden-eer-we-lainnen-varen. Wél (en weinig aan te doen) geleidelijk-aan vaal worden van de gelcoat, goor worden van witte polyester, vuilafzetting in kras sen, kans op lekjes bij de doorvoering van niet-roestvrije kielbouten, maar kom: we worden al weer veel te technisch! Men vrage specialisten van de leveranciers, of de werf om raad. Trefwoord: werkbe- snaring! Op de romantische toer. Samenvattend: ook het bezitten van een oudere, meer dan gewoon onderhoud ver eisende boot kan een waar genoegen zijn, een feest van zelfwerkzaamheid, een aan leiding om er iets extra-moois van te ma ken, er zijn van die ouderwetse scheepjes die met zorg onderhouden en gevaren wor den die bijvoorbeeld voor iemand met plenty tijd een heel fijne hobby betekenen. hem-alleen; oh ja, hij is happy, al die weken en weekends dat-ie rond en op z'n geliefde boot bezig is; daar niet van! Kijk, daar ziet-ie een loszittende kikker of zee- relingpot: leuk werkje, die eens fijn vast zetten, met nieuwe r.v.s. boutjes op 'n stukje hechthout eronder. Praatje maken met clubgenoot X die hij lange tijd niet heeft gezien en vergeten dat de dag ook in mei maar kort is. Laat komen aanrijden, de zaterdagmorgen, en eerst eens koffie gaan zetten aan boord. Stukje schra pen of schuren; dan ziet-ie dat het roer wat speling heeft: veel Interessanter dat te verhelpen dan dat stomme stoffige schuren van het onderwaterschip. Dek met antislip- verf schilderen, lekker in het zonnetje: heerlijk werkje! Maar hij vergeet dat het onderwatergedeelte en de romp-rondom prioriteit moeten hebben. Trefwoorden: lekker-buiten-wezen, met wat om handen, varen komt later wel! Gauw klaar met polyester. Nou, en dan zijn er die zelfverzekerde lui met hun polyester boten: die varen na tuurlijk allang! Er is betrekkelijk weinig aan te doen, en die goede schoonmaak beurt buitenom kan bij alle weer worden uitgevoerd: waarschijnlijk is de boot bij ophalen vorig najaar al afgesopt, en dan is een beurt met „cleaner" al voldoende, onder water een „abrasive cleaner" en een sneciale aangroeiwerende of grafietverf er- oo, en klaar is de boot. Er komt nog wat Voor wie het onderhoud geen corvee is, maar een dankbaar aanvaarde taak, die eventueel uitgespreid kan worden over de hele zomer. Uit eigen ervaring weten we, hoe fijn het is, zo'n houten scheepje-met-karakter nog eens een „tweede" jeugd te laten be leven; te zien hoe zo'n „old-timer" van het water het nog bést doet met 'n zorgvuldig gerepareerde romo, met nieuwe kielbouten, een goed gedicht dek, met zelfgemaakte roestvrij-stalen mastbeslag inplaats van die loszittende gietijzeren mastbandjes; hoe je eigenlijk die hele saaie winter dat je niet varen kunt, in je werkplaatsje bezig kunt zijn met de losse inventaris, de rondhouten, de zeilen, de verstaging, het roer en de rest. Er is een recht-toe recht-an grootzeil met-fokje bij; vooruit laten we hier in de buurt eens een fikse genuafok maken en merken dat het oude scheepje verrassend goed gaat lopen bij lichte- en middelwind. Ach die oude scheepjes: ze zijn veeleisend, maar dankbaar voor wie de tijd en het geld aan ze spendeert! Trefwoord: ro mantiek, oud-maakt-nieuw. Variaties op het thema: bootonderhoud. In vele gevallen kan men de hele voor- jaarshurry ontlopen door zoals wij het onderhoud in het najaar te verrichten, of in de zomer. We hebben wel boten op geknapt tijdens de weken dat de werf ge sloten was wegens bedrijfsvakantie, hadden prachtig weer en konden tot diep in het 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 29