A JE3™p^
Leisure 17",
niet de eerste
de beste
Introduction by C. Wright Mills
99
Er zijn er al zo'n twaalfhonderd ge
bouwd, daar op dat niet meer gebruikte
vliegveld bij Stansted in Essex: van die
17 - voetertjes die door Triba Edam ge-
importeerd worden. Een van de eerste die
„Cobramold Ltd.." daar bouwde werd door
ene J. Adams naar Amerika gezeild, en
geëxposeerd op de „New York Boat Show".
De duizendste „Leisure 17" werd afgeleverd
aan een blinde die met echtgenote talloze
heerlijke uren op het water doorbracht. Het
bekende boek „Cruising" van J. D. Sleigth-
holme noemt de pluspunten van „Leisure
17" op diverse bladzijden en toont de boot
zeilend met zelfstuurinrichting. De 48 pa
gina's tellende „Triba-krant" geeft er ook
hóóg van op, zó hoog dat we er maar eens
zijn gaan kijken.
Wat is er dan wel voor bijzonders aan
dat kruisertje, maar 5,25 m lang en 2,15 m
breed (brééd, inderdaad)? Wel, er zitten
twee kielen onder en een scheg met roer.
Het is een zgn. dubbelkieler met 250 kg
ballastgewicht: goed uitgebalanceerd, glad
gietstaal en precies de juiste stroomlijn-
vorm. De boot is van polyester, in de bo
dem bijv. 20 mm dik en er zitten plenty
ingevormde langs- en dwarsspanten in. Dek
en kajuitdak zijn ook versterkt, er zijn
luchtkasten ingebouwd en er is een zelf-
lozende kuip.
Die twee kielen en de even diepe scheg
vormen drie punten waarop de boot staat:
in de showroom, of op een Zeeuwse zand
plaat terwijl de baas met de hond een
eindje wandelen is, of het onderwaterschip
19