In en om het Veerse Meer
jachthaven van Bruinisse
in april 1974 gereed
In het jaar 1860 kwam een wet tot
stand, die Dronkers na zijn jarenlange ver
geefse strijd, veel voldoening zal hebben
geschonken. Deze wet bracht de aanleg van
spoorwegen voor rekening van de Staat.
Ook de aanleg van scheepvaartkanalen
vond naderhand van staatswege plaats. Dit
hield echter in, dat de overheid zich van
toen af daadwerkelijk met deze zaken ging
inlaten en dat er voor het particuliere
initiatief weinig ruimte meer overbleef.
Of het nu door overheidsmaatregelen
kwam is niet bekend maar in het begin van
de zestiger jaren van de vorige eeuw was
het wat stil rond de figuur van Dronkers.
Zakelijk bleef hij geïnteresseerd in stoom
bootdiensten op Rotterdam, op Bergen op
Zoom en in de Westerscheldeveren. De veer
diensten op de Westerschelde bleven voor
hem zuiver zakelijk gezien onder de
maat en in 1866 nam de provincie de ex
ploitatie van hem over.
In 1866 deed hij echter opnieuw van
zich horen. In een brochure lanceerde hij
een nieuw spectaculair plan dat voorzag
in het doortrekken van het Middelburgse
havenkanaal dwars over het Veersegat en
door Noord-Beveland naar de Roompot.
De uitvoering van deze plannen diende
dan evenwel samen te gaan met een af
sluiting zowel van het Veersegat als van
de Zandkreek. Belangen van handel en
scheepvaart alsmede landwinst waren de
motieven die hem tot het opstellen van
zijn nieuwe plannen hadden verleid.
De inmiddels mondig geworden Water
staatsdienst zette onze plannenmaker danig
de voet dwars, hetgeen aan zijn autoriteit
zeker afbreuk zal hebben gedaan. Onge
twijfeld moet deze gang van zaken voor
hem aanleiding zijn geweest om zich zowel
ten opzichte van de kanaalplannen als van
de spoorwegplannen wat minder op de
voorgrond te stellen als in het verleden
het geval was geweest. Hij werd ten slotte
ook een jaartje ouder.
Zijn geestkracht verminderde echter nau
welijks. Dit blijkt uit het feit dat hij in
middels zijn aandacht had gericht op het
probleem van de drinkwatervoorziening
voor Middelburg en Vlissingen. Tn dat ver
band propageerde hij toen al wateront-
trekking uit duingebieden, in het bijzonder
bij Oranjezon. Ook deze nieuwe ideeën zette
hij in brochures uiteen, die in de jaren 1868
en 1869 verschenen.
Bij de officiële opening op 1 juli 1868
van de spoorlijn van Noord-Brabant tot
Goes werden de grote verdiensten van Dirk
Dronkers ten slotte erkend door zijn be
noeming tot ridder in de orde van de
Nederlandse Leeuw. De inwoners van Goes,
Middelburg en Vlissingen schonken hem een
gouden erepenning, voorzien van zijn beel
tenis.
Toen op 8 september de nieuwe kanaal-
werken in Vlissingen in aanwezigheid van
koning Willem III werden geopend, behoor
de Dronkers ook bij de gasten.
De nieuwe buitenhaven van Vlissingen.
Foto en lichtdruk Gebr. Van Straaten, Middelburg.
Dirk Dronkers overleed op 10 april 1881.
Hij werd in Oost-Souburg begraven. Hij
woonde daar de laatste jaren op zijn bui
tenverblijf Zuidvliet.
In zijn denken en streven was hij zijn tijd
ver vooruit en zijn betekenis voor Zeeland
is veel groter geweest dan menigeen des
tijds besefte. Zijn gewaagde plannen wer
den evenzeer geprezen als verguisd. In
Vlissingen is een verbindingsstraatje tussen
de Bonedijkestraat en de Schuitvaartgracht
naar hem vernoemd. Een net straatje; daar
niet van. Als weerspiegeling van zijn ver
diensten had men m.i. toch zijn naam wel
aan een straat van wat meer allure mogen
verbinden. In dat verband komen in Vlis
singen Paul Kruger en President Roosevelt
heel wat beter aan hun trekken.
Informatiebronnen.
Nagtglas: Zeelandia Illustrata.
Nagtglas: Levensberichten van Zeeuwen.
Wilderom: Tussen afsluitdammen en delta-
dijken.
Van Empelen: Zeeland door de eeuwen
heen.
Pieters de Bruin: De aannemer Dirk Dron
kers en het drama van de Zeeuws-Limburgse
spoorweg. (Zeeuws Tijdschrift no. 4).
Provinciale Zeeuwse Courant van 4 maart
1972.
J. P. van den Broecke.
De volgende voorzieningen kwamen ge
reed in het eerste halfjaar 1973:
a. een verbetering van de steiger aan de
westzijde van de Haringvreter en een
nieuwe steiger aan de oostzijde van de
Haringvreter. Totaal 250 m steiger;
b. verlenging van de kruissteiger nabij
het Aardbeieneiland:
c. oeverbescherming van het eiland „De
Omloop;
d. oeverbescherming nabij het strand van
Vrouwenpolder 700 m).
Fen aanvang werd gemaakt met de ont-
sluitingsweg door de Schotsman en de Rui-
terplaat; zowat halverwege deze weg komt
een parkeerterrein van 15.000 m2. Deze
weg komt eind 1973, begin 1974 gereed.
In de herfst zal een begin gemaakt
worden met het maken van drie trailcr-
boothellingen met parkeerplaats:
1. nabij het sportvishaventje ,,De Piet";
2. de St. Felixweg nabij de Goudplaat;
3. op de Schotsman nabij de Ruiterplaat.
Tevens moet nog aanbesteed worden:
1. een steiger op het Schenge-eiland, na
bij Oranjeplaat.
2. 3 steigertjes bij het eiland „De Om
loop";
3. ombouwing van het haventje te Geers-
dijk tot een vluchthaventje.
Gedurende het seizoen vonden vele zeil
wedstrijden plaats op het Veerse meer o.m.
de internationale wedstrijden op Pinksteren
en op 25 en 26 augustus; wereldkampioen
schappen voor Cadetklasse begin augustus;
nationale kampioenschappen begin septem
ber en Belgische kampioenschappen half
september. Hiernaast vonden nog vele club
wedstrijden en vaartochten plaats, georga
niseerd door de jachtclubs rond het meer.
Voor al deze wedstrijden was er grote be
langstelling en het Veerse meer begint zich
naam te maken als een wedstrijdgebied
voor kleinere typen.
De aanleg van de jachthaven in Brui
nisse vordert gestaag. Als alles volgens plan
verloopt zal de haven 1 april 1974 worden
geopend. Er zullen dan zo'n 600 boten een
plaats kunnen vinden. De gemeente Brui
nisse heeft de exploitatie in handen gege
ven van Wilma Projektontwikkeling b.v.
uit Weert. Deze grote bouwfirma, die nog
niet eerder een dergelijk projekt bij de
hand had, gaat het groots opzetten. De
jachthaven wordt volledig geoutilleerd. Dat
wil zeggen botenloodscn, werf, havenmees
terswoning, restaurant, botel, botiques, enz.
Wilma heeft een binnendijks gebied van
140 ha aangekocht waarop allerlei recrea
tieve voorzieningen zullen komen:
overdekt zwembad, strandakkommodatie,
visvijver, speeltuinen, trimbanen, weekend
woningen. De plannen zijn nog in een vroeg
stadium. Bij de opening zal het gehele
recreatiegebied nog niet gerealiseerd zijn.
Een stuurgroep begeleidt het projekt en
heeft een adviserende taak in waar precies
en hoe. In deze stuurgroep hebben naast
de direkteur van Wilma ook mensen van
de Provinciale Planologische Dienst, een
adviesbureau voor ruimtelijke ordening en
vormgeving, de burgemeester van Bruinisse
en afgevaardigden van Waterstaat en Wa
terschap, zitting.
11