zwager over dr. B. J. Tideman, (1834 -
18833 grondlegger van de moderne Neder
landse scheepsbouw.
„De Schelde", die in 1875 gesticht werd
is ontstaan op initiatief van Tideman met
de voortvarende steun van koning Willem
III. Het probleem was, dat Tideman zich
in een moeilijke situatie bevond, omdat
hij als landsambtenaar een opdracht ge
kregen had van de koning om een zaak in
het leven te roepen, waarbij hij zelf geen
onderhandelingen kon voeren. De aandacht
viel toen op Arie Smit, die als particulier
dit wel kon doen. Zo staat nog altijd Smit
geboekstaafd als de stichter van „De
Schelde", terwijl eigenlijk Tideman daar de
belangrijkste rol in gespeeld heeft.
Voor Vlissingers is het boek van Dirk
zwager kostje om van te smullen. De
historie van „De Schelde" kunt u ook goed
bestuderen in het gedenkboek „De sche
pen die wij bouwden".
Trouwens er zijn nog meer oude boeken
over de ontwikkelingen, die er geweest
zijn. Wat denkt u van de Geschiedenis der
oude havens van Vlissingen, alsmede de
invloed van Oranje op haar verdere ont
wikkeling? Dit boek is in 1931 geschre
ven door ?I. S. van Grol, archivaris der
gemeente, ter gelegenheid van de plechtige
opening van de nieuwe Vlissingse haven
werken op 17 april 1931 door Hare Ma
jesteit de Koningin. Zo te zien was er op
het gebied van havens en schepen veel te
beleven in Vlissingen.
Voor degenen, die wat meer willen we
ten van de jongste ontwikkeling, verwijzen
wij naar het artikel van H. A. Corsten
„Vlag in top voor de haven en industrie
agglomeratie van Vlissingen" in Zeewezen
van juli/augustus 1973.
We zullen het nu verder niet hebben
over onze boeiende verzameling boeken
over schepen, scheepsbouw, marine en ge
schiedenis van de scheepvaart
Het derde aspect van de 100-jarige her
denking, de Spoorwegen, is nog helemaal
niet aan bod gekomen. In het Gemeente
museum heeft u de tentoonstelling „Rail
en water" kunnen zien. Daar werd de
totstandkoming van de Zeeuwsch-Duitsche
Spoorweg nader belicht. Tientallen boeken
zijn er in de bibliotheek over spoor- en
tramwegen, modelspoorwegen en de elek-
tronika.
Tot en met 30 september is de vitrine
bij de ingang van de bibliotheek speciaal
gewijd aan boeken over spoorwegen, op
geluisterd met enkele mooie modeltreinen.
De historie van de Nederlandse Spoorwegen
staat bijzonder mooi in het tijdschrift
„Spoor- en tramwegen" (1930-1965) over
gegaan in Rail en Weg (1965 - 1967), waar
na dat tijdschrift weer opgenomen werd
in Openbaar Vervoer 1968 -
Als u oude treinen en locomotieven wilt
zien, moet u het beroemde tijdschrift En-
ginering vanaf ca. 1876 in ons bezit
eens komen bekijken (alleen ter plaatse te
raadplegen). Oude en moderne spoorweg
bouw, de geschiedenis van de spoorwegen,
het is allemaal aanwezig. Als u de hele ver
zameling door wilt werken, dan heeft u
wel een paar jaar nodig. Voor liefhebbers
is dat natuurlijk geen bezwaar.
Eén boek willen we hier dan nog even
naar voren halen, omdat daarin zo'n prach
tig overzicht van de spoorweghistorie ge
geven wordt. Het stamt dan ook uit het
Spoorweg-museum te Utrecht. Het is ge
schreven door Marie-Anne Asselberghs. De
volledige titel is „Het IJzeren Paard", ver
sierd verslag van de lotgevallen van de
stoomlocomotief. De geschiedenis van de
spoorweg naar Vlissingen komt ook aan
bod; maar even levendig zijn de verslagen
van de opening van diverse spoorlijnen in
Nederland. Men kan zich voorstellen, dat
het er hier net zo aan toegegaan is.
Ing. J. T. H. C. Schepman.
Volksliedje
gedrukt en rondgestrooid bij den Allegoriseren optogt
te Middelburg, 9 Julij 1867.
IVlJZB r Sm-y'l drintlien
Bij liet wapprcn der banieren.
Die den feestelijk™ stoet
Mot haar bonte praal versieren,
En die 't bnrlu kloppen doet,
SlinKl
Zoet en schoon,
Als een tolk .an 't rein genoegen
Dat de Wijdt borst doet zwoegen
En zich oplost in het koor:
„Heil breng' ons kanaal en spoor!"
Thans 13 ieder opgetogen,
Nu het spoedig waarheid wordt
Dat het weldoend stoomvormogen
Ook door Walchrcns beemden snort
Eu zijn spoed
Loven doet.
Schoone stndl die wij beminnen,
Ieder juicht uicl gulle zinnen
En stemt mee in 't blijde koor:
„Heil breng' U kanaal en spoor
lis.
Slechts Jan Salie lioort men grommen,
Met zijn slaapmuts over 't oor,
En hem moppeven en brommen:
„Poei, wel foei! dat nare spoor!"
Doch men hoort
Naar zijn woord
Niet 66n enkele seconde
Want bet davert iu bet ronde,
Met een overstelpend koor:
„Heil breng5 ons kanaal en spoorl")
Oude veerpont Krammer van Zijpe, bij sloper De Marei te Hoek van Ouwerkerk,
was bijna de laatste stoomveerpont. Foto Berrevoets, Zierikzee.
24