zwager over dr. B. J. Tideman, (1834 - 18833 grondlegger van de moderne Neder landse scheepsbouw. „De Schelde", die in 1875 gesticht werd is ontstaan op initiatief van Tideman met de voortvarende steun van koning Willem III. Het probleem was, dat Tideman zich in een moeilijke situatie bevond, omdat hij als landsambtenaar een opdracht ge kregen had van de koning om een zaak in het leven te roepen, waarbij hij zelf geen onderhandelingen kon voeren. De aandacht viel toen op Arie Smit, die als particulier dit wel kon doen. Zo staat nog altijd Smit geboekstaafd als de stichter van „De Schelde", terwijl eigenlijk Tideman daar de belangrijkste rol in gespeeld heeft. Voor Vlissingers is het boek van Dirk zwager kostje om van te smullen. De historie van „De Schelde" kunt u ook goed bestuderen in het gedenkboek „De sche pen die wij bouwden". Trouwens er zijn nog meer oude boeken over de ontwikkelingen, die er geweest zijn. Wat denkt u van de Geschiedenis der oude havens van Vlissingen, alsmede de invloed van Oranje op haar verdere ont wikkeling? Dit boek is in 1931 geschre ven door ?I. S. van Grol, archivaris der gemeente, ter gelegenheid van de plechtige opening van de nieuwe Vlissingse haven werken op 17 april 1931 door Hare Ma jesteit de Koningin. Zo te zien was er op het gebied van havens en schepen veel te beleven in Vlissingen. Voor degenen, die wat meer willen we ten van de jongste ontwikkeling, verwijzen wij naar het artikel van H. A. Corsten „Vlag in top voor de haven en industrie agglomeratie van Vlissingen" in Zeewezen van juli/augustus 1973. We zullen het nu verder niet hebben over onze boeiende verzameling boeken over schepen, scheepsbouw, marine en ge schiedenis van de scheepvaart Het derde aspect van de 100-jarige her denking, de Spoorwegen, is nog helemaal niet aan bod gekomen. In het Gemeente museum heeft u de tentoonstelling „Rail en water" kunnen zien. Daar werd de totstandkoming van de Zeeuwsch-Duitsche Spoorweg nader belicht. Tientallen boeken zijn er in de bibliotheek over spoor- en tramwegen, modelspoorwegen en de elek- tronika. Tot en met 30 september is de vitrine bij de ingang van de bibliotheek speciaal gewijd aan boeken over spoorwegen, op geluisterd met enkele mooie modeltreinen. De historie van de Nederlandse Spoorwegen staat bijzonder mooi in het tijdschrift „Spoor- en tramwegen" (1930-1965) over gegaan in Rail en Weg (1965 - 1967), waar na dat tijdschrift weer opgenomen werd in Openbaar Vervoer 1968 - Als u oude treinen en locomotieven wilt zien, moet u het beroemde tijdschrift En- ginering vanaf ca. 1876 in ons bezit eens komen bekijken (alleen ter plaatse te raadplegen). Oude en moderne spoorweg bouw, de geschiedenis van de spoorwegen, het is allemaal aanwezig. Als u de hele ver zameling door wilt werken, dan heeft u wel een paar jaar nodig. Voor liefhebbers is dat natuurlijk geen bezwaar. Eén boek willen we hier dan nog even naar voren halen, omdat daarin zo'n prach tig overzicht van de spoorweghistorie ge geven wordt. Het stamt dan ook uit het Spoorweg-museum te Utrecht. Het is ge schreven door Marie-Anne Asselberghs. De volledige titel is „Het IJzeren Paard", ver sierd verslag van de lotgevallen van de stoomlocomotief. De geschiedenis van de spoorweg naar Vlissingen komt ook aan bod; maar even levendig zijn de verslagen van de opening van diverse spoorlijnen in Nederland. Men kan zich voorstellen, dat het er hier net zo aan toegegaan is. Ing. J. T. H. C. Schepman. Volksliedje gedrukt en rondgestrooid bij den Allegoriseren optogt te Middelburg, 9 Julij 1867. IVlJZB r Sm-y'l drintlien Bij liet wapprcn der banieren. Die den feestelijk™ stoet Mot haar bonte praal versieren, En die 't bnrlu kloppen doet, SlinKl Zoet en schoon, Als een tolk .an 't rein genoegen Dat de Wijdt borst doet zwoegen En zich oplost in het koor: „Heil breng' ons kanaal en spoor!" Thans 13 ieder opgetogen, Nu het spoedig waarheid wordt Dat het weldoend stoomvormogen Ook door Walchrcns beemden snort Eu zijn spoed Loven doet. Schoone stndl die wij beminnen, Ieder juicht uicl gulle zinnen En stemt mee in 't blijde koor: „Heil breng' U kanaal en spoor lis. Slechts Jan Salie lioort men grommen, Met zijn slaapmuts over 't oor, En hem moppeven en brommen: „Poei, wel foei! dat nare spoor!" Doch men hoort Naar zijn woord Niet 66n enkele seconde Want bet davert iu bet ronde, Met een overstelpend koor: „Heil breng5 ons kanaal en spoorl") Oude veerpont Krammer van Zijpe, bij sloper De Marei te Hoek van Ouwerkerk, was bijna de laatste stoomveerpont. Foto Berrevoets, Zierikzee. 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 24