J?
UNICORN:
een volbloed zeilcatamaran
Catamarans: snelheid voor je geld!
Men ziet wel van die kleine dubbelboot-
jes varen: twee opblaasrompjes of houten
kano-achtige boten met een dekje ertussen,
het geheel 3 of 4 meter lang, een zeiltje
en soms nog een fokje erop. Leuke dingen,
maar bij lichte wind lopen ze niet en bij
Beaufort 4 zijn ze nat en gevaarlijk. Per
soonlijk zien wij er niet veel in, behalve als
stoeiboot voor kinderen en tieners.
Er zijn ook andere catamarans, die zeer
imponeren door hun eenvoud, bliksemsnel
zeilen, gemakkelijk wegtransport, modern
materiaal, hoog tuig, topsnelheden rond
40 km/uur en meer.
In de loop van de laatste tien jaren zijn
er race- en toercatamarans ontwikkeld,
aparte modellen voor ruw water en zee,
kleine typen die een handige amateur zelf
kan bouwen. Er zijn kajuitcatamarans en
motor/zeilcats; er is een steeds groeiend
publiek dat de catamaran kiest omdat de
moderne mens snelheid wil: hij is dat ge
wend van z'n auto en hij zoekt die ook op
het water. De speedboat is daarvan een
symptoom, de „cat" ook.
U vindt hierbij twee tabelletjes: een met
drie moderne catamarans met alléén groot
zeil, écn met drie „cats" met grootzeil en
fok. We hebben de lengte/breedte ver
houdingen erbij gezet, en ook de verhouding
gewicht/zeiloppervlak (1 vkm zeil heeft
dus kg bootgewicht voort te stuwen),
tenslotte ook de prijzen van januari 1973.
Inclusief B.T.W.
Van de zes genoemde cats hebben we er
nu één uitgepikt voor een nadere kennis
making; u ziet een schets van de „Unicorn"
die we zagen bij de firma Roha, Kamper
land, zeilmaker en bootshop.
Uit de tabelletjes zijn interesante con
clusies te trekken. Zo blijkt bijv. dat „Uni
corn" de langste is, na „Tornado" (die
vormt een Olympische klasse, met recht de
snelste tweemans-catamaran ter wereld).
De smalle rompen moeten dóór het water,
en dan bepaalt de lengte op de waterlijn
de topsnelheid. Wat dat betreft zit de
„Unicorn" dus al heel goed. Verder is de
L/B verhouding op één na de grootste,
dat wil zeggen dat die „cat" niet over
matig breed is voor de lengte: een prak
tisch punt bij opbergen enz. Elke vkm
zeil heeft slechts 7,2 kg bootgewicht aan
te drijven en ook die waarde ligt dicht
bij die van de racer „Tornado".
Wat kost snelheid?
Men stelt prijs op grote snelheid over de
weg, koopt een sportwagen van tien mille
die 165 km/uur als top heeft; die „top" kost
dan 10.000 165 plm. 60 gulden per
km/uur.
Voor de prijs van de Unicorn kan men
ook een Spankerjachtje kopen; die halen
bijv. 17 km/uur bij flinke wind, en dat is
5600 17 330,— per km/uur snel
heid te water.
De „Unicorn" haalt met gemak 35 km/uur
en die snelheid kan men dus kopen voor
5525 35 158,per km/uur.
Die Spanker weegt plm. 250 kg, vraagt
een trailer of jachthavenbox, een winter
bergplaats en nogal wat onderhoud, maar
biedt dan ook de mogelijkheid „binnen" te
zitten.
De „Unicorn" bestaat uit twee rompen
die door lichtmetalen buizen plm. 12 x 8 cm
Reeds bij lichte wind schiet de lij-romp
door het water en wordt de stuurman op
getild: „Unicorn", demontabele één a twee
mansracer, gemeten snelheid 50 km/uur;
ook niet-gedemonteerd platliggend trailer-
baar wegens breedte nog juist onder 2,30 m.
Volbloed-racer die een heel andere dimensie
geeft aan de zeilerij; strandzeilen is mo
gelijk, relaxen bij lichte wind natuurlijk
ook!
doorsnee worden verbonden, en in gede
monteerde toestand (8 of 10 bouten) naast
elkaar op een auto-imperiaal kunnen wor
den vervoerd, en tegen de hanebalk van
een schuurtje of garage kunnen overwin
teren. Voor het zcilseizoen kan de „cat"
zeilklaar worden gehouden op de kant,
tegen een buitenmuur, de mast afgenomen.
Een kleine „dolly" (frame op vier zwenk-
wieltjes) dient om de boot naar het water
te trekken, daar kunnen man en vrouw de
catamaran met de hand te water zetten.
Optuigen is een ogenblik werk, er is een
grootzeil dat in de mast schuift: de roeren
klappen omhoog, de zwaarden worden
ingestoken: men haalt de zeilschoot aan
en de boot schiet het water op met een
acceleratie die lijkt op die van een sport
auto of motorfiets.
Juist op die wijde watervlakten van Zee
land is alléén zeilen met de „Unicorn" een
waar feest; ruimte, wind, schoon water,
lange rakken, weinig tegenliggers (oplopers
zijn er vanzelf niet, je zeilt al het andere
Het gewone najaarsbeeld in de jachthaven: alles afgedekt, ongebruikt en wachtend op dat zeilt glad voorbij). Laat de grote schoot
de winter en winterstalling. Hoeft natuurlijk niet! Er zijn het hele jaar door „open" schieten en de „cat" ligt stil. Haal de
dagen met wind en een flauw zonnetje en juist in de werk/wintermaanden is een middag schoot aan en de boot schiet met een
zeilen een echt „opfrissertje"! Steeds meer zeilers houden hun boot de winter door ruk vooruit: in de trapeze hangend moet
„in bedrijf"; meestal is het in Zeeland minder koud dan in het binnenland, wegens je de voeten wijd uit elkaar plaatsen. Er
nabijheid van de zee.